BRATISLAVA - Digitálne poznávacie značky sú v Európe stále novinkou, hoci v USA sú už bežnou súčasťou dopravy. Nemecko, najľudnatejšia krajina EÚ, nedávno začalo uvažovať o ich zavedení. Aj keď ponúkajú viaceré výhody, existujú prekážky, ktoré bránia ich širšiemu využitiu.
Podľa topspeed.sk, v USA sú digitálne poznávacie značky v niekoľkých štátoch už dostupné. Spoločnosť Reviver ich začala predávať zákazníkom individuálne a v roku 2023 nadviazala spoluprácu s automobilkou Ford, vďaka čomu sa digitálne ŠPZ stali súčasťou ponuky stovák predajcov Ford v USA.
Digitálne značky ponúkajú viacero výhod, ako je sledovanie polohy vozidla, jednoduchá registrácia cez aplikáciu, upozornenia na pohyb v reálnom čase či opatrenia proti krádeži. Navyše, je tu možnosť prispôsobiť si vzhľad značky. Väčšina týchto funkcií je však k dispozícii iba na základe predplatného, čo znamená pravidelný poplatok.
V Nemecku, kde je dizajn poznávacích značiek presne stanovený vyhláškami, momentálne iné druhy ŠPZ nie sú povolené. Napriek tomu sa začali diskusie o zavedení digitálnych značiek aj v tejto krajine. Nemecké ministerstvo dopravy uviedlo, že cieľom je vytvoriť digitálne EČV, ktoré budú bezpečné proti zneužitiu a budú sa dať aktivovať aj deaktivovať podľa potreby.
Implementácia digitálnych ŠPZ by si vyžadovala pripojenie týchto značiek k elektronike vo vozidlách, čo by predstavovalo technickú výzvu. K tomu je potrebné jednotné nastavenie technických štandardov pre všetky vozidlá, čo je proces, ktorý sa pravdepodobne predĺži.
Napriek týmto výzvam ministerstvo dopravy nevylučuje, že digitálne EČV by sa mohli zaviesť na dobrovoľnej báze, čo by znamenalo, že vodiči by si mohli vybrať, či chcú prejsť na tento nový typ tabuliek.
Hoci digitálne poznávacie značky sú v Nemecku zatiaľ len v štádiu diskusie, je možné, že v budúcnosti sa stanú bežnou súčasťou vozidiel. Avšak, zavedenie tejto technológie bude vyžadovať čas a riešenie rôznych technických a legislatívnych otázok.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies