Čínska generácia Z objavuje "ekonomiku duplikátov": Luxusné značky idú do úzadia

NETKY.SK • 24 September 2024, 12:08 • 2 min
Čínska generácia Z objavuje "ekonomiku duplikátov": Luxusné značky idú do úzadia

PEKING - Ekonomické spomalenie v Číne núti mladých spotrebiteľov, ako je 23-ročná Zheng Jiewen z Guangzhou, prehodnotiť svoje nákupné zvyky. Po drastickom znížení mzdy sa vzdala luxusných značiek a čoraz viac sa obracia na cenovo dostupnejšie duplikáty – kvalitné repliky známych produktov. Tento trend odráža rastúcu nedôveru spotrebiteľov a klesajúcu spotrebu v krajine, kde sa vyhľadávanie duplikátov na sociálnych médiách za posledné dva roky trojnásobne zvýšilo.

slovakia

left justify in out

Spomalenie čínskeho hospodárstva je krutou realitou, keďže sa znižujú platy. Mnohí čínski spotrebitelia upravili svoje výdavkové návyky a v súčasnosti sa vzdávajú luxusných značiek, ako sú Louis Vuitton, Chanel a Prada, ktoré boli kedysi ich základom. Podľa Laurel Gu, riaditeľky šanghajskej spoločnosti Mintel, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu, viedol hospodársky pokles k nárastu dopytu po cenovo dostupnejších výrobkoch "pingti" - kvalitných replikách alebo duplikátoch značkového tovaru. V rokoch 2022 až 2024 sa vyhľadávanie týchto alternatív strojnásobilo, keďže spotrebiteľská dôvera v Číne dosiahla rekordne nízke hodnoty.

Spomalenie čínskej ekonomiky nie je pre 23-ročnú Zheng Jiewen, ktorá pracuje na plný úväzok v reklamnej agentúre v južnom veľkomeste Kanton, abstraktným pojmom.

Keď pred dvoma rokmi začala pracovať ako modelka, zarábala 30 000 juanov (4 230 dolárov) mesačne. Ale od minulého roka, keď začali nové obchody v spoločnosti, pre ktorú pracovala, klesať, jej plat sa postupne znižoval a vo februári vyvrcholil veľkým znížením, ktoré jej znížilo zárobok na polovicu predchádzajúceho platu. "Bola som veľmi šokovaná," povedala pre CNN. Povedala, že okamžite znížila svoje výdavky, aby zodpovedali jej novému platu. To znamenalo, že už nebude nosiť Louis Vuitton, Chanel ani Pradu, ktoré boli predtým jej obľúbenými značkami. 

"Zjavné" spomalenie hospodárskeho rastu viedlo k tomu, že vyhľadávanie duplikátov na sociálnych sieťach sa v rokoch 2022 až 2024 strojnásobí, uviedla Laurel Gu, riaditeľka šanghajskej spoločnosti Mintel, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu.

Vzostup duplikátov odráža širší trend meniaceho sa spotrebiteľského správania v Číne. Kedysi boli Číňania známi tým, že najviac na svete míňajú za západný luxusný tovar, teraz si však vyberajú cenovo dostupné alternatívy. Podľa analytikov sa táto zmena stáva "novým mainstreamom", pričom duplikáty poskytujú lacnejšie možnosti, ktoré súperia s kvalitou a vzhľadom prémiových značiek. Napríklad nohavice na jogu Align od spoločnosti Lululemon sa predávajú za 106 USD, internetové obchody však ponúkajú podobné výrobky už za 5 USD a často uvádzajú porovnateľnú kvalitu.

Spoločnosť Lululemon má v Číne veľa napodobňovateľov. Na ľavom obrázku je pár legín Align za 106 dolárov a na pravom je pár od konkurenčnej spoločnosti, ktorá si účtuje približne 12 dolárov.
Spoločnosť Lululemon má v Číne veľa napodobňovateľov. Na ľavom obrázku je pár legín Align za 106 dolárov a na pravom je pár od konkurenčnej spoločnosti, ktorá si účtuje približne 12 dolárov.
Zdroj: Lululemon / Tmall

Riaditeľka šanghajskej spoločnosti Mintel Laurel Gu uviedla, že na rozdiel od situácie spred 10 rokov, keď čínski zákazníci, ktorí najviac utrácajú za luxus, žiadali západný tovar slávnych značiek, sa spotrebitelia v súčasnosti čoraz viac obracajú na cenovo dostupnejšie alternatívy, čo je trend, ktorý sa stáva "novým hlavným prúdom".

Duplikáty môžu byť výrazne lacnejšie ako ich značkoví konkurenti. Pár nohavíc na jogu Lululemon (LULU) Align stojí na oficiálnej čínskej webovej stránke 750 juanov (106 USD). Naopak, pri vyhľadávaní na populárnych stránkach elektronického obchodu vrátane Tmall možno nájsť desiatky ďalších možností, ktoré často používajú v názve svojho obchodu značku Lulu, ponúkajú podobné legíny len za 5 USD a tvrdia, že sú porovnateľnej kvality.

Rastúca láska Číny k duplikátom nie je problémom len pre zavedené značky, ako je Louis Vuitton. Tržby spoločnosti LVMH, ktorá je vlastníkom luxusného koncernu, klesli za prvých šesť mesiacov tohto roka v jej ázijskom regióne, ktorý nezahŕňa Japonsko, o 10 % v porovnaní s rokom 2023. Tomuto trhu dominuje Čína.

Ekonomické údaje z leta vyvolávajú obavy ekonómov, že Čína možno nedosiahne svoj cieľ 5-percentného rastu na rok 2023. V reakcii na to čínska centrálna banka nedávno zaviedla opatrenia na stimuláciu rastu vrátane zníženia úrokových sadzieb a zníženia požiadaviek na bankové rezervy s cieľom uvoľniť prostriedky na poskytovanie úverov.

Čínska centrálna banka v utorok predstavila nový balík opatrení na oživenie rastu znížením hlavnej úrokovej sadzby a znížením objemu hotovosti, ktorú musia banky držať v rezervách, čo by uvoľnilo peniaze na poskytovanie úverov.

Napriek tomuto úsiliu je spotrebiteľská dôvera naďalej krehká. Rok a pol po opätovnom otvorení hraníc po pandémii zostáva index spotrebiteľskej dôvery v Číne blízko historického minima a v júli sa pohyboval na úrovni 86,0 - len mierne nad minimom 85,5, ktoré dosiahol počas pandémie koncom roka 2022. Klesajúce ceny akcií, únik kapitálu a stagnujúci rast miezd odrádzajú spotrebiteľov od míňania. Mnohí pracovníci sa už považujú za šťastlivcov, ktorí si udržali svoje súčasné platy.

"Slabý domáci dopyt a silný rast výroby v Číne zvýšili prebytok obchodu s tovarom na mimoriadne vysokú úroveň," napísali ekonómovia Goldman Sachs v správe z 13. septembra a dodali, že Peking bude pravdepodobne čeliť ďalším clám zo strany obchodných partnerov, ak bude pokračovať v exporte svojho prebytku.

Eskalátory v opustenom obchodnom komplexe Evergrande v Pekingu 29. januára. Hongkonský súd 29. januára nariadil likvidáciu čínskeho realitného gigantu.
Eskalátory v opustenom obchodnom komplexe Evergrande v Pekingu 29. januára. Hongkonský súd 29. januára nariadil likvidáciu čínskeho realitného gigantu.
Zdroj: AFP / Getty Images / Greg Baker

Zdroj: CNN, CEOWORLD magazine, Foto: CEOWORLD magazine

twiterfacebooklinkedinwhatsapp


Autor: Marek Nemček

Mám cez 29 rokov a študoval som žurnalistiku na UKF v Nitre. Pre Netky pracujem od apríla 2023, a snažím sa prinášať aktuality z domáceho i zahraničného spravodajstva. Medzi moje najväčšie vášne a záľuby patrí hudba, obzvlášť tá z 90. rokov, keďže som typické '90s baby'. Knihy nečítam, radšej uprednostňujem filmy, a to taktiež staršie, žiadne nové blockbustery. Popri aktualitách z domova/zahraničia taktiež rád 'rýpem' do noviniek z vedy a techniky či histórie, takže aj v týchto témach som celkom doma.

Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies