Podľa údajov Európskeho strediska pre sledovanie alternatívnych palív (EAFO) sú Island a Portugalsko medzi najlacnejšími miestami v Európe na dobíjanie elektromobilov. Napríklad na Islande stojí nabitie Tesla Model Y len 2,89 € na 100 km, zatiaľ čo v Portugalsku to je 3,18 €. Naopak, najdrahším miestom na dobíjanie je Nórsko, kde cena dosahuje až 18,93 € na 100 km. Analýza EAFO sa sústredila na typickú rýchlu nabíjaciu reláciu a ukázala, že ceny sa v rôznych regiónoch Európy výrazne líšia v závislosti od zdrojov energie, daní a vládnych politík.
Z údajov Európskeho strediska pre sledovanie alternatívnych palív (EAFO) vyplýva, že Island a Portugalsko patria k najlacnejším miestam v Európe na nabíjanie elektromobilov mimo domova, zatiaľ čo Nórsko a Slovinsko sú najdrahšie.
Francúzsko a Nemecko, dve z najväčších ekonomík kontinentu, patrili k viacerým krajinám vrátane Chorvátska, Talianska, Dánska a Švédska, ktorých miera verejného nabíjania elektrických vozidiel sa pohybovala okolo európskeho priemeru.
V záujme štandardizácie výskumu boli výpočty založené na typickom rýchlom dobíjaní jednosmerným prúdom pre Teslu Model 3, druhý najpopulárnejší elektromobil v Európe po Tesle Model Y.
Výskumníci EAFO stanovili 25-minútový čas nabíjania na dosiahnutie 10 % až 80 % nabitia batérie z verejných nabíjacích miest, pričom údaje o cenách získali priamo od prevádzkovateľov nabíjacích miest (CPO).
Island bol vyhodnotený ako najlacnejšie miesto v Európe na nabíjanie Tesly Model Y s cenou 2,89 EUR na 100 km, čo je o niečo viac ako Portugalsko, kde vodiči musia za prekonanie rovnakej vzdialenosti zaplatiť 3,18 EUR. Na treťom mieste sa umiestnilo Fínsko, kde vodiči zaplatia za rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom 4,63 EUR.
Hoci ide o malý trh, Island sa stal silným spotrebiteľom elektrických vozidiel, ktoré sa výrazne rozšírili najmä v jeho hlavnom meste Reykjavík. Jeho bohaté zdroje obnoviteľnej energie pomohli znížiť cenu nabíjania elektrických vozidiel.
Nórsko bolo zďaleka najdrahším miestom v Európe, pričom poplatok za prejazd 100 km bol približne šesťkrát vyšší ako na Islande, a to neuveriteľných 18,93 EUR, čo predstavuje rozdiel v cene 16,04 EUR. Druhou najdrahšou krajinou bolo Slovinsko s poplatkom 17,02 EUR.
Ceny sa v južnej Európe líšili, pričom najlacnejšie bolo Španielsko za 7,11 EUR po Portugalsku. Bulharsko (7,34 EUR), Taliansko (9,12 EUR), Grécko (9,83 EUR), Malta (9,83 EUR) a Cyprus (9,83 EUR) sa pohybovali v rozmedzí 2-3 EUR od regionálneho priemeru.
Nemecko a Francúzsko patrili medzi krajiny severnej a strednej Európy, ktorých sadzby sa pohybovali okolo 7 až 10 EUR. Najdrahšími krajinami v skupine boli Estónsko a Nemecko s poplatkami 9,99 a 8,93 EUR za 100 km, tesne nasledované Dánskom s poplatkom 8,81 EUR.
Spoločnosti zaoberajúce sa nabíjaním elektrických vozidiel (EV) získali od začiatku roka 2022 takmer 14 miliárd dolárov, čo predstavuje významný nárast financovania infraštruktúry potrebnej na podporu rastúceho dopytu po úžitkových vozidlách s nulovými emisiami (ZEV). Podľa nedávnej správy BloombergNEF (BNEF) tento prudký nárast investícií odráža širší globálny tlak na zníženie emisií uhlíka z cestnej dopravy. V správe, ktorú si objednalo holandské ministerstvo infraštruktúry a vodného hospodárstva, sa uvádza súčasný stav trhu s vozidlami s nulovými emisiami a zásadná úloha, ktorú pri tomto prechode zohráva nabíjacia infraštruktúra.
Emisie z cestnej dopravy dosiahnu v roku 2023 rekordných 6,3 gigaton CO2 a úžitkové vozidlá sa do roku 2040 stanú najväčším zdrojom emisií v tomto sektore. Dopyt po ekologickejších alternatívach, najmä v prípade ťažkých nákladných a iných úžitkových vozidiel, vyvolal rýchly rast trhu s vozidlami s nulovými emisiami.
Len v prvej polovici roka 2024 dosiahol celosvetový predaj nákladných vozidiel s nulovými emisiami 38 000 kusov. Na čele tohto rebríčka je Čína, ktorá sa na tomto predaji podieľa viac ako 80 %, zatiaľ čo Európa zaznamenáva stabilné zavádzanie, hoci americký trh zostáva relatívne menší. Prechod na elektrické nákladné vozidlá je v jednotlivých regiónoch nerovnomerný a za kľúč k urýchleniu ich prijatia sa považuje rozširovanie nabíjacej infraštruktúry.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies