Holandskí vedci pomocou sledovania očí a skenovania magnetickou rezonanciou zistili "obrovský rozdiel" medzi pravými dielami a napríklad plagátmi.
Marvin Gaye a Tammi Terrell to vedeli už v roku 1968, ale teraz ich dobehli vedci: Naozaj neexistuje nič ako to pravé. Neurologická štúdia v Holandsku odhalila, že skutočné umelecké diela v múzeu stimulujú mozog desaťkrát silnejšie ako pohľad na plagát.
Nezávislá štúdia, ktorú si objednalo múzeum Mauritshuis v Haagu, kde sa nachádza aj obraz Johannesa Vermeera Dievča s perlovou náušnicou, využívala technológiu sledovania očí a snímanie magnetickou rezonanciou na zaznamenávanie mozgovej aktivity dobrovoľníkov pri pohľade na skutočné umelecké diela a ich reprodukcie.
Vedci zistili, že reakcia 20 dobrovoľníkov bola 10-krát silnejšia, keď sa pozerali na prvé z nich.
"Desaťnásobok je obrovský rozdiel, a to sa stáva, keď sa pozeráte na reprodukciu v porovnaní so skutočným dielom," povedala Martine Gosselinková, riaditeľka Mauritshuis.
"Keď vidíte veci, stávate sa mentálne bohatšími, či už si to uvedomujete alebo nie, pretože si v mozgu vytvárate spojenia." Gosselinková povedala, že o sile reálneho bola presvedčená už pred touto štúdiou, ale chcela, aby sa jej tušenie oficiálne preskúmalo.
"Všetci cítime rozdiel - ale je to merateľné, je to skutočné?" povedala, že sa na to svojich kolegov pýtala už pred rokom. "Teraz, dnes, môžeme naozaj povedať, že je to pravda."
Martin de Munnik, spoluzakladateľ výskumného inštitútu Neurensics, ktorý spolu s ďalšími neurologickými odborníkmi výskum uskutočnil, uviedol, že štúdia mala dva prvky.
Dobrovoľníci vo veku od 21 do 65 rokov boli pripojení na elektroencefalogramový (EEG) skener mozgu a zariadenie na sledovanie očí a boli požiadaní, aby sa pozreli na päť obrazov v múzeu a na ich plagáty v múzejnom obchode.
Výskumníci tiež skúmali účinky obrazov skutočných diel v porovnaní s reprodukciami, ktoré sa premietali na okuliare dobrovoľníkov v prístroji na funkčné skenovanie magnetickou rezonanciou na Amsterdamskej univerzite. "Ak chcete vedieť, čo si ľudia myslia, je lepšie to merať, ako sa ich pýtať," povedal. "Výsledky boli mimoriadne."
Podľa výskumníkov skutočné umelecké diela vyvolávali silnú pozitívnu odozvu v časti mozgu, ktorá sa zaoberá vedomím, sebareflexiou a osobnými spomienkami. Napríklad dielo Gerrita van Honthorsta Huslista vyvolalo pozitívny "približovací" stimul 0,41 z 1 v reálnom živote, ale len 0,05 v podobe plagátu.
V rámci výskumu sa analyzovalo aj Dievča s perlovou náušnicou. Populárne dielo priťahovalo celkovo najviac pozornosti a priťahovalo pohľad v tom, čo výskumníci opísali ako "trvalú slučku pozornosti" - trojuholník medzi zvýrazneným okom, ústami a perlovou náušnicou dievčaťa.
Erik Scherder, profesor klinickej neuropsychológie, ktorý bol prizvaný, aby sa vyjadril k výsledkom, uviedol, že štúdia zdôrazňuje význam kultúry, najmä v čase. "Ukazuje, čo to robí s vaším mozgom, keď vidíte umelecké dielo," povedal. "Je to bohaté prostredie, ktoré skutočne mení ... najmä pre deti vo fáze rastu."
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies