CAPRI - Obraz, ktorý obchodník s haraburdím Luigi Lo Rosso považoval za „príšerný“ a roky visel v jeho obývačke, sa po dôkladnom vyšetrovaní ukázal byť originálnym dielom Pabla Picassa. Odborníci potvrdili, že dielo, pravdepodobne znázorňujúce jeho múzu Doru Maar, má hodnotu približne 6 miliónov eur. Po desaťročiach pokusov o určenie jeho pôvodu sa rodina rozhodla obrátiť na odborníkov, ktorí dokázali pravosť podpisu slávneho umelca.
Obraz, ktorý našiel obchodník s haraburdím pri vypratávaní pivnice domu na Capri a ktorý jeho manželka pravidelne označovala za "príšerný", je originálny portrét Pabla Picassa, tvrdia talianski odborníci.
Keď Luigi Lo Rosso v roku 1962 narazil na obraz, vzal si ho so sebou domov do Pompejí, kde visel v lacnom ráme na stene obývačky niekoľko nasledujúcich desaťročí.
Zrolované plátno ženskej postavy bolo objavené v kope odpadkov roky nevinne viselo v rodinnej obývačke a neskôr v reštaurácii v Pompejách neďaleko Neapola, až kým sa ho jeho syn nerozhodol preskúmať.
"Moja matka to nazvala škaredým," povedal vo štvrtok syn obchodníka s haraburdím Andrea Lo Russo. "Tu sme zvyknutí na krajinky s morom."
Lo Russo povedal, že prvé tušenie, že obraz môže byť dôležitým dielom, získal, keď videl Picassa v učebnici na strednej škole, ale ani jeho učiteľ, ani jeho otec ho nepresvedčili. Jeho zvedavosť pretrvávala a začiatkom 20. rokov spolu s bratom odišiel do Paríža a obraz priniesol do Picassovho múzea.
Portrét, o ktorom sa jeho majitelia domnievajú, že ide o skreslenú podobizeň Dory Maar, francúzskej fotografky a maliarky, ktorá bola Picassovou milenkou a múzou, obsahoval v ľavom hornom rohu charakteristický podpis slávneho umelca. Lo Rosso však nevedel, o koho ide.
Až oveľa neskôr, keď sa jeho syn Andrea začal pýtať po preštudovaní encyklopédie dejín umenia, ktorú mu dala teta, sa v ňom prebudilo podozrenie.
Rodina nakoniec požiadala o radu tím odborníkov vrátane známeho detektíva umenia Maurizia Seraciniho. Po rokoch zložitého vyšetrovania Cinzia Altieriová, grafologička a členka vedeckého výboru nadácie Arcadia, ktorá sa zaoberá oceňovaním, reštaurovaním a atribúciou umeleckých diel, potvrdila, že podpis na obraze, ktorého hodnota sa dnes odhaduje na 6 miliónov eur, patrí Picassovi.
"Po skončení všetkých ostatných skúmaní obrazu som dostal za úlohu preskúmať podpis," povedal Altieri pre Guardian. "Pracoval som na ňom celé mesiace a porovnával ho s niektorými jeho originálnymi dielami. Niet pochýb o tom, že podpis je jeho. Neexistoval žiadny dôkaz, ktorý by naznačoval, že je falošný."
Po desaťročiach pokusov o určenie pôvodu obrazu Lo Russo verí, že nedávne testy, ktoré vykonala švajčiarska nadácia Arcadia, konečne poskytli dôkaz, že ide o Picassovo dielo.
Zahŕňajú laboratórne testy, ktoré dokazujú, že použité farby zodpovedali Picassovej farebnej palete v danom období, povedal Luca Marcante, vyštudovaný chemik, ktorý v roku 2000 založil nadáciu Arcadia Foundation na skúmanie pôvodu umeleckých diel. Najnovšie odborník na rukopis potvrdil, že podpis v ľavom hornom rohu je Picassov, povedal Marcante.
Jediným subjektom, ktorý môže potvrdiť pravosť obrazu, je Picassova správa v Paríži. Tá na sériu otázok v priebehu rokov nereagovala. Marcante uviedol, že sa s nimi chystá podeliť o najnovšie zistenia.
"Musíte pochopiť, že každý deň dostávajú desiatky otázok od súkromných osôb, ktoré sa domnievajú, že našli Picassa," povedal Marcante.
Marcante uviedol, že obraz je nápadne podobný obrazu z roku 1949, ktorý sa pripisuje Picassovi a volá sa "Tete du femme" a ktorý je zahrnutý do online projektu Picasso Project, ktorého kurátorom je Sam Houston State University v Texase. Marcante uviedol, že existuje fotografický dôkaz, že Picasso navštívil ruiny Pompejí v roku 1917, a tvrdí, že pravdepodobne navštívil aj neďaleké Capri, kde možno niekedy začiatkom 40. rokov namaľoval plátno, ktoré vlastnil Lo Russo, a zanechal ho "zabudnuté v čase".
Podľa Enriqueho Mallena, Picassovho vedca, ktorý vedie online projekt, obraz "Tete du femme" zrejme zobrazuje Picassovu niekdajšiu milenku Doru Maar, vzhľadom na tmavé vlasy a tmavé oči. Spochybnil teóriu, že by Picasso vytvoril dve také podobné maľby.
"Podľa toho, čo viem z 30-ročného štúdia Picassa, by nikdy neurobil identickú kópiu svojho vlastného diela," povedal Mallen pre Associated Press. "Citovali ho, ako povedal: 'Môžete kopírovať kohokoľvek, koho očakávate.'"
Jediný záznam o "Tete du femme" bol v knihe z roku 1967, kde sa uvádza, že sa nachádza v súkromnej zbierke v Turíne. Mallen uviedol, že v iných odkazoch sa nikdy neobjavila.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies