Elon Musk a Tesla pripravujú predstavenie vozidla "Cybercab", ktoré nemá volant ani pedále, a očakáva sa, že pôjde o prelomový moment pre automobilku. Nový model by mal byť súčasťou dlho očakávanej služby robotických taxíkov poháňaných umelou inteligenciou, ktorá by mohla zmeniť spôsob prepravy. Niektorí analytici však pochybujú o tom, či Tesla dokáže predstaviť plne funkčnú autonómnu technológiu.
Elon Musk a spoločnosť Tesla prisľúbili, že vo štvrtok večer nastane v histórii spoločnosti moment, ktorý zmení pravidlá hry. Uvidíme, či sa im to skutočne podarí.
Spoločnosť, ktorá pred deviatimi rokmi začala predávať softvér, ktorý nazýva "Full Self-Driving" a ktorý ešte stále nedokáže riadiť sám, by mala predstaviť takzvané vozidlo "Cybercab", ktoré nemusí mať volant a pedále.
Predstavenie prichádza v čase, keď sa generálny riaditeľ Elon Musk snaží presvedčiť investorov, že jeho spoločnosť je viac o umelej inteligencii a robotike, pretože sa snaží predávať svoje hlavné produkty, starnúci rad elektrických vozidiel.
"Myslím si, že je to jedna z najdôležitejších udalostí, aké kedy spoločnosť Tesla usporiadala," povedal Dan Ives, analytik spoločnosti Wedbush Securities a priaznivec spoločnosti Tesla. "Myslím si, že o päť až desať rokov sa na to bude pozerať ako na moment uvedenia iPhonu na trh pre spoločnosť Apple."
Niektorí analytici predpovedajú, že to bude historický deň pre spoločnosť z texaského Austinu, ktorá urobí obrovský krok smerom k dlho očakávanej službe robotického taxíka poháňaného umelou inteligenciou. Ale iní, ktorí sledujú samojazdiace vozidlá, tvrdia, že Musk ešte musí preukázať, že systém Tesla dokáže bezpečne jazdiť bez ľudského vodiča, ktorý je pripravený zasiahnuť a zabrániť nehode.
"Neviem, prečo sa v titulkoch stále objavuje "Čo Tesla oznámi?", a nie "Prečo si Tesla myslí, že sme takí hlúpi?"," povedal Bryant Walker Smith, profesor práva z Univerzity v Južnej Karolíne, ktorý sa zaoberá autonómnymi vozidlami.
Smith nevidí možnosť Tesly predviesť softvér a hardvér, ktorý dokáže pracovať bez ľudského dohľadu, a to ani v obmedzenej oblasti, ktorá je dobre známa systému riadenia.
"Zatiaľ sme nezaznamenali žiadne náznaky, že by spoločnosť Tesla na tom pracovala," povedal Walker Smith. "Keby to tak bolo, nepredvádzali by to na uzavretom parkovisku, ale v skutočnom meste alebo na skutočnej diaľnici."
Bez jasného prelomu v autonómnej technológii Tesla len predvedie vozidlo bez pedálov a volantu, čo už urobilo mnoho iných spoločností, povedal. "Výzvou je vyvinúť kombináciu hardvéru a softvéru a ľudskej a digitálnej infraštruktúry, aby bolo možné skutočne bezpečne riadiť vozidlo aj bez volantu na verejných cestách za akýchkoľvek podmienok," povedal Walker Smith. "Tesla nám každý rok predvádza túto ukážku a to nás neukľudňuje," dodal.
Robotická náprava spoločnosti Tesla by zabezpečovala jazdu pre cestujúcich bez vodiča vo vozidle. Plne samojazdiace vozidlá by konkurovali službám prepravy osôb, ako sú Uber a Lyft, a Tesla by tiež testovala programy zahŕňajúce vozidlá bez vodiča z jednotiek Waymo spoločnosti Google a Cruise spoločnosti General Motors.
Súčasťou štvrtkového programu by mohlo byť predstavenie modelu, ktorý Tesla vyrobí špeciálne pre vozový park robotaxíkov, "Cybercab", ako ho Musk nazval.
Očakávajú sa však aj podrobnosti o službe spoločnosti na privolanie jazdy, ktorá bude využívať vozidlá vo vlastníctve spoločnosti Tesla, ako aj vozidlá vo vlastníctve zákazníkov spoločnosti Tesla, ktorí si budú chcieť prenajať svoje vozidlá na jazdu, keď ich nebudú používať, niečo ako Airbnb pre svoje vozidlá. Tesla by si brala podiel z príjmov a zvyšok peňazí by išiel majiteľovi vozidla.
Spoločnosť Tesla však už päť rokov sľubuje, že takýto program je na dosah ruky. A aj keby bola technológia taká pokročilá, ako Musk rád tvrdí, získať súhlas regulačných orgánov na prevádzku by mohlo byť ťažké. Nehody vozidiel bez vodiča by mohli spôsobiť, že regulačné orgány zastavia prevádzku aj po ich schválení. Je to riziko, ktorému služby využívajúce ľudských vodičov nečelia.
Oddelenie Cruise spoločnosti General Motors pozastavilo povolenie na prevádzku vozidiel bez vodiča v Kalifornii po nehode, pri ktorej bol chodec, do ktorého už predtým narazilo auto s vodičom, ťahaný pod vozidlom Cruise 20 metrov, čo malo za následok vážne zranenia.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies