PARÍŽ - V nedeľu sa tu skončil parížsky autosalón 2024, na ktorom výrobcovia elektrických vozidiel (EV) z Číny, Európy a Spojených štátov predstavili svoje najnovšie modely v čase, keď sa konkurencia na globálnom trhu s EV zintenzívňuje.
Automobilky z týchto regiónov vystavili na podujatí svoje vozidlá vedľa seba a ponúkli účastníkom možnosť porovnať technológie, ceny a kvalitu z prvej ruky.
"Ľudia sú pripravení bojovať proti zmene klímy a jazdiť na elektrických vozidlách, ale nie za každú cenu," povedal Serge Gachot, riaditeľ parížskeho autosalónu, a zdôraznil, že hlavným problémom sú ceny.
Dodal, že čínski výrobcovia využívajú inovácie na znižovanie nákladov, čím sa stávajú vážnymi konkurentmi na celom svete.
Vzhľadom na pretrvávajúce obchodné napätie a obavy z možných ciel na dovážané čínske elektrické vozidlá prekonal dopyt po cenovo dostupných a kvalitných elektrických vozidlách protekcionistické nálady. Testovacie jazdy čínskych modelov boli medzi európskymi účastníkmi populárne, pričom mnohí chválili ich pokročilé funkcie a pomer ceny a výkonu.
Niekoľko veľkých európskych výrobcov automobilov predstavilo lacné elektrické vozidlá, čo je podľa analytikov reakcia na cenovú konkurencieschopnosť čínskych konkurentov. Francúzska automobilka Renault predstavila svoj prototyp elektrického vozidla Twingo E-Tech, ktoré má debutovať v roku 2026 za cenu nižšiu ako 20 000 eur (21 748 amerických dolárov).
Renault predstavil aj svoje elektrické modely R4 a R5, zatiaľ čo značka Dacia propagovala model Spring, ktorého cena by mala byť nižšia ako 20 000 eur (21 748 dolárov). BMW predstavilo cenovo výhodné modely MINI, vrátane verzie vyrobenej v Číne, spolu s prémiovými možnosťami, ako je napríklad 5-dverový Aceman.
Z údajov výskumnej spoločnosti JATO vyplýva, že priemerná maloobchodná cena batériového elektromobilu v Číne bola v prvej polovici roka 2023 približne 31 000 eur (33 710 dolárov) v porovnaní s 66 000 eur (71 770 dolárov) v Európe a 68 000 eur (73 945 dolárov) v Spojených štátoch.
Zatiaľ čo sa európski výrobcovia snažia znižovať ceny, čínski výrobcovia elektrických vozidiel priťahujú pozornosť svojimi špičkovými technológiami, vysokokvalitnými vozidlami a luxusnými interiérmi ponúkanými za konkurencieschopnejšie ceny. Výrazným momentom výstavy bol model AITO 9, ktorý za 38 dní absolvoval 15 000 km dlhú cestu z Čchung-čchingu do Paríža, pričom prešiel 12 krajín.
Maxime, 15-ročný francúzsky účastník, obdivoval dizajn vozidla a špičkové zábavné systémy. "Auto pôsobí ako svet technológií. Mohol by som tu spať celý deň," povedal.
V stánku BYD na ďalšiu účastníčku menom Vanessa urobili dojem najmä luxusné SUV Yangwang U8 a model Sealion 7. Spomenula, že kedysi jazdila na Renaulte, ale po tom, čo videla čínske elektromobily, povedala, že čínske elektromobily ponúkajú vyššiu kvalitu, pokročilé technológie a štýlový interiér v porovnaní s európskymi modelmi v rovnakej cenovej kategórii.
Napriek geopolitickým rizikám mnohí výrobcovia automobilov zdôraznili význam cezhraničnej spolupráce na čoraz konkurenčnejšom trhu. Parížsky autosalón poskytol aktérom v tomto odvetví platformu na výmenu nápadov a preskúmanie partnerstiev.
V posledných rokoch sa rozšírila spolupráca medzi čínskymi a západnými spoločnosťami. Gigafactory spoločnosti Tesla v Šanghaji sa stala globálnym výrobným centrom, zatiaľ čo Dacia Spring spoločnosti Renault, vyvinutá v Číne, je najpredávanejším modelom v Európe.
Spoločnosť Leapmotor v spolupráci so spoločnosťou Stellantis predstavila na autosalóne kompaktné elektrické SUV B10, ktoré sa bude vyrábať v Poľsku pre európskych zákazníkov.
Carlos Tavares, generálny riaditeľ spoločnosti Stellantis, uviedol, že z tejto spolupráce môže profitovať globálny automobilový priemysel, pričom zdôraznil významný dopyt po cenovo dostupných a vysokokvalitných elektrických vozidlách a to, ako ich partnerstvo pomôže túto potrebu naplniť.
Generálny riaditeľ spoločnosti Leapmotor International Xin Tianshu poznamenal, že takáto spolupráca využíva silné stránky každej spoločnosti. "Leapmotor prináša technologické a nákladové výhody, zatiaľ čo Stellantis ponúka globálny predaj a výrobné kapacity," povedal.
"Tento debut zdôrazňuje rýchly rast spoločnosti Leapmotor v Európe, ktorá má už viac ako 200 predajcov na 13 trhoch a do roku 2025 chce dosiahnuť 500 predajných miest," prezradila spoločnosť Leapmotor.
Nicolas Caillault, generálny riaditeľ spoločnosti Car East France a predajca čínskej značky Hongqi, zdôraznil kľúčovú úlohu medzinárodnej spolupráce. "Spojené štáty potrebujú Čínu a Európa potrebuje Čínu. Spolupráca je pre nás nevyhnutnosťou," povedal.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies