Zástupcovia zamestnancov predpokladajú, že tento krok povedie k zrušeniu tisícov pracovných miest vo Volkswagene. Nemecko čelí hospodárskemu útlmu a automobilky zápasia s vysokými nákladmi na výrobu. Ďalšie rokovania medzi Volkswagenom a odborovými predstaviteľmi sú naplánované na stredu.
Nemecký automobilový gigant Volkswagen (VW) plánuje uzavrieť aspoň tri závody v Nemecku, oznámila v pondelok zamestnanecká rada spoločnosti. Oznámené zámery na zatvorenie tovární sú opatrením, ktoré VW nedávno avizoval ako možnosť vzhľadom na klesajúci predaj.
"Vedenie spoločnosti to všetko myslí absolútne vážne. Nejde o šabľové hry v kolektívnom vyjednávaní," citovala tlačová agentúra Reuters Danielu Cavallo, predsedníčku zamestnaneckej rady Volkswagenu, ktorá to povedala niekoľkým stovkám zamestnancov vo Wolfsburgu. "Ide o plán najväčšej nemeckej priemyselnej skupiny začať výpredaj v domovskom Nemecku," dodala Cavallo, bez toho aby spresnila, ktorých závodov sa to bude týkať alebo koľko z takmer 300 000 zamestnancov spoločnosti v Nemecku by mohlo byť prepustených.
„Týka sa to všetkých nemeckých závodov VW. Žiadny z nich nie je v bezpečí!“ Oznámenie prichádza po tom, čo Volkswagen nedávno vydal už druhé varovanie pred ziskom za menej ako tri mesiace. Slabý dopyt na čínskom a európskom trhu spolu s neúspešným prechodom na elektrické vozidlá zasiahli zisk výrobcu. Okrem zníženia miezd o 10 % dôjde v rokoch 2025 a 2026 k dvojročnému zmrazeniu miezd. Predstavenstvo chce tiež zrušiť mesačnú prémiu 167 eur za kolektívne vyjednávanie a ďalšie bonusy.
"Medzi dôvody nevyhnutnej reštrukturalizácie patrí skutočnosť, že európsky automobilový trh sa od roku 2020 zmenšil o dva milióny vozidiel. Stagnuje a v dohľadnej budúcnosti sa nezotaví. Volkswagen má na tomto trhu podiel približne 25 percent. To znamená, že spoločnosti chýba približne 500 000 automobilov," uviedol VW v e-mailovom vyhlásení.
Odborová organizácia IG Metall vyjadrila pobúrenie. Odsúdila túto správu: "Je to hlboká rana do srdca ťažko pracujúcich zamestnancov VW," citovala nemecká tlačová agentúra DPA okresného riaditeľa IG Metall Thorstena Grögera. "Očakávame, že Volkswagen a jeho predstavenstvo pri rokovacom stole predstavia reálne koncepty pre budúcnosť namiesto fantazírovania o znižovaní, kde zamestnávateľská strana doteraz prezentovala len prázdne frázy."
Generálny riaditeľ VW Thomas Schäfer vo vyhlásení uviedol, že náklady v závodoch v Nemecku sa stali obzvlášť vysokými. "Nemôžeme pokračovať ako doteraz," povedal Schäfer. "V našich nemeckých závodoch nie sme dostatočne produktívni a náklady našich závodov sú v súčasnosti o 25 až 50 % vyššie, ako sme plánovali. To znamená, že jednotlivé nemecké závody sú dvakrát drahšie ako konkurencia."
VW v prvom polroku vykázal 14 % pokles čistého zisku a bol nútený vypovedať desaťročia platnú dohodu o bezpečnosti práce s odbormi v Nemecku.
Hovorca nemeckej vlády Wolfgang Büchner uviedol, že Berlín si je vedomý problémov VW a úzko komunikuje so spoločnosťou a zástupcami zamestnancov. "Postoj kancelárky k tomu je však jasný, a to, že prípadné nesprávne rozhodnutia manažmentu z minulosti nesmú byť na úkor zamestnancov. Cieľom je teraz udržať a zabezpečiť pracovné miesta," uviedol hovorca na pravidelnom brífingu.
Nebolo bezprostredne jasné, či Büchner narážal na tzv. škandál Dieselgate, ktorý sa zmenil na trestný prípad a v ktorom je bývalý generálny riaditeľ VW Martin Winterkorn obvinený z krivej výpovede, manipulácie trhu a obchodného podvodu. VW prevádzkuje v Nemecku celkovo 10 závodov, pričom šesť sa nachádza v Dolnom Sasku, tri vo východnej spolkovej krajine Sasko a jeden v Hesensku na západe krajiny.
Volkswagen nikdy nezatvoril žiadny závod v Nemecku a za viac ako tri desaťročia nezatvoril žiadny závod nikde na svete. Ako situácia ovplyvní Slovensko, je zatiaľ otázne. Treba však dúfať, že nás nečaká osud Detroitu, nakoľko Slovensko produkuje najviac automobilov na počet obyvateľov a prípadná kríza by bola obrovský problém. Situáciu budeme sledovať.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies