KIGALI - Ministri školstva a rozvojoví partneri Afriky potvrdili svoj záväzok ukončiť "chudobu v oblasti vzdelávania" a zdvojnásobiť úsilie pri financovaní základného vzdelávania, keď sa v stredu v rwandskom hlavnom meste Kigali skončilo trojdňové fórum o vzdelávaní.
"Vzdelávacia chudoba" sa vzťahuje na neschopnosť detí dosiahnuť základné ciele v oblasti gramotnosti a počítania. Fórum, na ktorom sa zúčastnilo približne 500 delegátov vrátane ministrov školstva, rozvojových partnerov a odborníkov z celej subsaharskej Afriky, vyzvalo na prijatie naliehavých opatrení na riešenie problémov, ktoré spomaľujú základné vzdelávanie s cieľom zlepšiť kvalitu vzdelávania na kontinente.
"Vymenili sme si neoceniteľné poznatky, stratégie a vízie na riešenie základných výziev v oblasti vzdelávania v celej Afrike. Vyzývam svojich kolegov ministrov, aby sa ku mne pridali a v nadchádzajúcom desaťročí ukončili chudobu v oblasti vzdelávania," povedal vo svojom záverečnom príhovore rwandský minister školstva Joseph Nsengimana. "Urobme z toho našu spoločnú prioritu, spolupracujme a učme sa jeden od druhého, aby sme tento cieľ dosiahli."
"Spoločne kladieme základy budúcnosti, v ktorej bude mať každé africké dieťa prístup ku kvalitnému vzdelaniu," povedal.
Victoria Kwakwa, viceprezidentka Svetovej banky pre východnú a južnú Afriku, vyzvala vlády, aby investovali do základného vzdelávania, počnúc univerzalizáciou vzdelávania v ranom detstve, zameraním sa na zvyšovanie gramotnosti a matematickej gramotnosti a udržaním zraniteľných skupín obyvateľstva, najmä dospievajúcich dievčat, v škole.
Keďže sa očakáva, že počet obyvateľov Afriky v produktívnom veku sa do roku 2050 zdvojnásobí, Kwakwa uviedol, že pre prosperujúcu a inkluzívnu budúcnosť je nevyhnutné posilniť základné vzdelávanie.
"Svetová banka je odhodlaná spolupracovať s vládami a zainteresovanými stranami s cieľom dosiahnuť rýchlu a účinnú zmenu," povedala.
Podľa najnovšej správy UNESCO o celosvetovom monitorovaní vzdelávania dosahuje miera chudoby v oblasti vzdelávania v subsaharskej Afrike približne 90 %. Z údajov Svetovej banky vyplýva, že riešenie tohto problému by mohlo uvoľniť hospodárske príležitosti v odhadovanej hodnote 6,5 bilióna amerických dolárov.
Nečinnosť by však mohla viesť k hospodárskym stratám až do výšky 17 biliónov dolárov na celom kontinente.
Svetová banka odhaduje, že v subsaharskej Afrike chýba na financovanie vzdelávania 97 miliárd dolárov.
Úradníci vyzvali africké krajiny a rozvojových partnerov, aby sa angažovali a spolupracovali na zlepšení situácie.
Etleva Kadilli, regionálna riaditeľka Detského fondu OSN (UNICEF) pre východnú a južnú Afriku, uviedla, že zabezpečenie prosperity v celej Afrike si vyžaduje väčšie politické záväzky a investície, ktoré sa premenia na konkrétne kroky.
"Vlády sa musia dostať ku každému dieťaťu a udržať ho v škole, pravidelne hodnotiť výsledky vzdelávania, podporovať učiteľov pri poskytovaní základných vedomostí a rozvíjať duševné zdravie a pohodu detí," povedala.
"Len tak deti dosiahnu čitateľské, matematické a sociálno-emocionálne zručnosti potrebné na to, aby mohli postúpiť do vyšších foriem vzdelávania a realizovať svoj ďalší potenciál," dodala riaditeľka Detského fondu OSN.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies