Otázku zelenej budúcnosti sa snažia vyriešiť aj technológie ako elektromobily. Kým, niektorým prídu ako nebezpečné a drahé, iným sa vidia ako skvelý ekologický variant a veria tomu, že sa im investícia vráti, keďže ich údržba nie je zďaleka taká drahá ako pri klasických automobiloch.
Elektrická mobilita sa v automobilovom svete presadzuje ako udržateľnejšia a ekologickejšia alternatíva. V súvislosti so zmenou klímy a rastom kvality ovzdušia stále viac ľudí uvažuje o prechode na elektrické auto. Avšak, ako pri každom väčšom rozhodnutí, aj tu je potrebné zvážiť klady a zápory.
Tí, ktorí hľadajú elektrickú jazdu bez emisií, majú v súčasnosti na výber dve možnosti: elektrické vozidlá na vodíkové palivové články a elektrické vozidlá na batérie.
Prvé nastavenie využíva palubné palivové články na reakciu s vodíkovým palivom (uloženým v palubnej nádrži) s kyslíkom na výrobu elektriny na napájanie elektrického hnacieho motora takéhoto vozidla. Kombinácia týchto dvoch chemikálií (vodík a kyslík) vedie k tomu, že vyčerpávajú vodnú paru.
Elektro-automobily sa stávajú čoraz populárnejšími vďaka ich ekologickým výhodám a technologickému pokroku. Tieto vozidlá produkujú nulové emisie výfukových plynov, čo výrazne znižuje znečistenie ovzdušia a prispieva k boju proti klimatickým zmenám. Okrem toho, nabíjanie elektro-automobilu je často lacnejšie ako tankovanie benzínu alebo nafty, a keďže majú menej pohyblivých častí, náklady na údržbu sú nižšie. Tichá prevádzka elektro-automobilov tiež prispieva k zníženiu hluku v mestách.
Elektrické vozidlá majú menšiu uhlíkovú stopu ako autá poháňané benzínom, bez ohľadu na to, odkiaľ vaša elektrina pochádza.
Vo výrobnom procese budú elektrické vozidlá produkovať viac emisií globálneho otepľovania ako priemerné benzínové vozidlo, pretože veľké lítium-iónové batérie elektrických áut vyžadujú na výrobu veľa materiálov a energie. (Napríklad výroba elektromobilu strednej veľkosti s dojazdom 84 míľ má za následok o 15 % viac emisií.)
Keď sa však vozidlá dostanú na cestu, je to úplne iný energetický príbeh.
Elektrické vozidlá kompenzujú svoje vyššie výrobné emisie maximálne do 18 mesiacov jazdy – a naďalej prekonávajú benzínové autá až do konca svojho života. Jednou z výhod elektrických vozidiel je aj to, že mnohé z nich možno dobíjať kdekoľvek, kde sa nachádzajú, či už je to váš domov alebo autobusová stanica.
Zatiaľ čo elektrická mobilita priťahuje pozornosť pre svoju energetickú účinnosť a prínosy pre životné prostredie, je tiež dôležité dôkladne sa pozrieť na výzvy, ktorým čelí. Prechod na elektrické vozidlá nie je bez prekážok a obmedzení, ktoré treba zvážiť.
Elektro-automobily majú aj svoje nevýhody. Dojazd týchto vozidiel je stále obmedzený v porovnaní s tradičnými vozidlami na fosílne palivá a nabíjanie batérií môže trvať niekoľko hodín, čo je výrazne dlhšie ako tankovanie paliva. Počiatočná cena elektro-automobilov je často vyššia ako cena benzínových alebo naftových ekvivalentov, hoci sa táto cena postupne znižuje.
Úplné nabitie batérie pomocou nabíjačky úrovne 1 alebo úrovne 2 môže trvať až osemdesiat hodín a dokonca aj rýchlonabíjacím staniciam trvá nabitie na 80 percent kapacity 30 minút. Vodiči elektromobilov musia plánovať opatrnejšie, pretože vybitie sa nedá vyriešiť rýchlym zastavením na benzínovej pumpe.
Ekologické vozidlá však majú v priemere kratší dojazd ako autá poháňané plynom. Väčšina modelov sa pohybuje medzi60 a 120 míľ na jedno nabitie a niektoré luxusné modely dosahujú 300 míľ na jedno nabitie. Pre porovnanie, vozidlá poháňané plynom prejdú v priemere okolo 300 míľ na plnú nádrž a autá s úspornejšou spotrebou paliva majú oveľa vyšší dojazd.
Ďalšou z nevýhod je aj to, že elektromobily nemôžu cestovať tak ďaleko, samotný proces tankovania trvá dlhšie ako natankovanie auta na čerpacej stanici a počiatočné náklady sú niekedy prekážkou.
Ceny elektro-automobilov sa líšia v závislosti od značky, modelu a kapacity batérie. V priemere sa pohybujú od približne 30 000 EUR za menšie modely až po viac ako 100 000 EUR za luxusné vozidlá. S rastúcou konkurenciou a technologickým pokrokom sa očakáva, že ceny budú naďalej klesať.
Elektrické vozidlá môžu byť lacnejšie ako vozidlá poháňané plynom, pretože miniete menej na údržbu a palivo.
Existujú však aj možné nebezpečenstvá spojené s elektro-automobilmi. Batérie môžu byť náchylné na prehriatie a požiare, hoci moderné technológie sa snažia tieto riziká minimalizovať. Masové prijatie elektro-automobilov môže zvýšiť dopyt po elektrine, čo môže predstavovať výzvy pre existujúcu infraštruktúru. Efektívna recyklácia batérií je tiež kľúčová pre minimalizáciu environmentálneho dopadu elektro-automobilov.
V porovnaní s autami so spaľovacím motorom batérie elektromobilov zvyšujú riziko požiaru. V extrémnych horúčavách alebo mrazoch sa zvyšuje riziko vznietenia batérie. Navyše pri nehode, pri ktorej sú faktorom veľké rozdiely v rýchlosti, môže dôjsť k poškodeniu batérie a tým k požiaru.
Aj hasenie požiaru je pri elektromobiloch iné ako pri autách so spaľovacím motorom. Keďže hasiace látky sa nemôžu dostať do vnútra batérie, môže sa znovu vznietiť aj niekoľko dní po havárii, pokiaľ nie je dostatočne ochladená.
Elektro-automobily predstavujú významný krok smerom k udržateľnejšej budúcnosti. Aj keď majú svoje nevýhody a výzvy, ich výhody a potenciál pre budúci rozvoj sú nepopierateľné. S pokračujúcim vývojom technológií a infraštruktúry môžeme očakávať, že elektro-automobily budú čoraz dostupnejšie a populárnejšie.
Budúcnosť elektro-automobilov vyzerá sľubne. S rastúcim dopytom a technologickým pokrokom sa očakáva, že ceny batérií budú klesať, čo zníži celkové náklady na tieto vozidlá. Vlády po celom svete zavádzajú stimuly a regulácie na podporu prechodu na elektrickú mobilitu, čo by malo urýchliť ich prijatie.
Predpovedá sa, že v roku 2025 bude 20 % všetkých nových globálnych predajov áut na elektrický pohon, v roku 2030 to stúpne na 40 %.
Podľa predpovedí investičnej banky UBS budú do roku 2040 väčšinou všetky autá predávané na celom svete elektrické. Správa Thomson Reuters však uvádza, že napriek tomu, že všetky nové autá budú v roku 2040 predané na elektrický pohon, polovica vozidiel na cestách bude stále poháňaná benzínom alebo naftou.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies