Bývanie je pre Gen Z hlavným problémom , pričom 34 % z nich považuje vlastníctvo domu za nemožný výkon počas svojho života a typický vek prvého kupca domu dosiahne v roku 2022 rekordnú výšku 36 rokov
Generácia Z, teda ľudia narodení približne medzi rokmi 1997 a 2012, čelí mnohým finančným výzvam, ktoré ich predchodcovia nezažili v takej miere. Zatiaľ čo predchádzajúce generácie mohli profitovať z obdobia ekonomického rastu a relatívnej stability, generácia Z sa musí vyrovnávať s dôsledkami globálnych kríz, technologických zmien a rastúcich nákladov na život.
Ceny nehnuteľností a nájmov v mnohých mestách prudko vzrástli. Pre mladých ľudí je čoraz ťažšie nájsť si dostupné bývanie, čo ich núti zostať dlhšie u rodičov alebo dať veľkú časť svojho príjmu na nájom. Životné náklady sú príliš vysoké, pričom zvyšovanie nájomného je významným problémom a mnohí jednotlivci z generácie Z si nemôžu dovoliť žiť sami, aj keď zarábajú viac ako trojnásobok federálnej minimálnej mzdy.
Mnoho mladých dospelých z generácie Z má finančné problémy, pričom niektorí musia pracovať vo viacerých zamestnaniach, len aby si vyžili, napriek tomu, že majú titul, ako je napríklad titul z obchodného marketingu, a pracujú na plný úväzok, pričom niektorí dokonca majú problém si dovoliť jedlo.
35-ročný človek v Spojených štátoch čelí značným výzvam pri dosahovaní míľnikov, ako je oženiť sa, mať deti a kúpiť dom, ktorý bol v minulosti relatívne cenovo dostupný, ale teraz stojí približne 10-násobok priemerného príjmu.
Bývanie je pre Gen Z hlavným problémom, pričom 34 % z nich považuje vlastníctvo domu za nemožný výkon počas svojho života a typický vek prvého kupca domu dosiahne v roku 2022 rekordnú výšku 36 rokov.
Trh práce sa mení rýchlym tempom. Automatizácia a digitalizácia vedú k zániku tradičných pracovných miest, zatiaľ čo nové pracovné miesta často vyžadujú špecifické zručnosti a vzdelanie. Mladí ľudia tak čelia neistote a často musia prechádzať z jednej dočasnej práce do druhej. Výnimkou nie sú ani ľudia, ktorí pracujú vo viacerých zamestnaniach naraz.
V Číne môže byť viac ako jedna tretina držiteľov titulu nezamestnaná z dôvodu ekonomickej neistoty a veľkého počtu obyvateľov s vyšším vzdelaním. Trh práce prekvitá, ale miera nezamestnanosti 15- až 24-ročných je v niektorých krajinách vysoká, ako napríklad Španielsko (28 %), Srí Lanka (27 %), Grécko (25 %), Taliansko (23 %) ) a Švédsko (23 %).
Inflácia je hlavným faktorom vo finančných bojoch generácie Z, pričom náklady na každodenné nevyhnutné potreby rýchlo rastú, čo im sťažuje dosiahnutie finančného zabezpečenia.
Súčasné obdobie rýchlej inflácie, ktoré nebolo zaznamenané od 70. rokov minulého storočia, je obzvlášť náročné pre mladých dospelých, ktorí práve začínajú svoju kariéru
Zatiaľ čo je pravdepodobnejšie, že pracovníci Gen Z budú chodiť na vysokú školu, budú mať prácu a zarobia viac peňazí ako mileniáli. Ale tiež platia za bývanie o 31 percent viac ako ich kolegovia pred desiatimi rokmi. Spotrebitelia generácie Z videli, že pandémia a jej následky výrazne ovplyvnili ich financie, dokonca viac ako výzvy, ktorým čelia mileniáli v dôsledku globálnej finančnej krízy.
V porovnaní s mileniálmi v rovnakom veku má Gen Z podľa interných záznamov TransUnion viac dlhov všetkého druhu – vrátane kreditných kariet, pôžičiek na autá a hypoték. Môže za to vysoká miera inflácie. Dnešní 22 až 24-roční ľudia sú tiež náchylnejší na platobné karty a pôžičky na autá ako generácia pred nimi.
Aj keď sa mladí ľudia zamestnajú, často čelia nízkym mzdám a stagnácii platov. V mnohých odvetviach mzdy nerastú v súlade s infláciou, čo znamená, že reálna kúpna sila mladých ľudí klesá.
Pracovná morálka Gen Z je často spojená s hľadaním vášne, a ak svoju prácu nemilujú, sú viac naklonení hľadať niečo iné. Mnoho spoločností uprednostňuje svoj zisk pred blahobytom zamestnancov a Gen Z si to uvedomuje, čo môže prispieť k ich postoju k práci.
Pandémia COVID-19 mala obrovský dopad na ekonomiku a trh práce. Mnohí mladí ľudia prišli o prácu alebo museli prijať nižšie platené pozície. Okrem toho pandémia zvýraznila existujúce nerovnosti a prehĺbila finančné problémy mnohých rodín.
Ekonómovia tvrdia, že načasovanie je tiež dôležité: Pandémia prinútila Gen Z, aby sa v najlepších rokoch na strednej a vysokej škole schovávala doma, keď by inak boli vonku s priateľmi, chodili na koncerty alebo cestovali. Mnohí chceli dohnať stratený čas, keď sa svet v roku 2021 znovu otvoril.
S vyššími výdavkami a menšími peniazmi na ich zaplatenie nie je divu, že mladí ľudia sú dnes takmer dvakrát takí vystresovaní ako tí pred nimi.
Takisto generácia Z vstupuje do dospelosti vyzbrojená množstvom sociálnych platforiem, kde môže verejne postovať svoju finančnú úzkosť, alebo naopak sledovať rovesníkov, ktorí sa majú lepšie vďaka generačnému bohatstvu, čo vedie k podvedomému tlaku a takisto finančnému stresu, závisti a podobne.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies