BRATISLAVA - Obdobie pred vianočnými sviatkami a koncom roka je pre väčšinu malých a stredných firiem najrušnejším obdobím roka. A to isté platí aj pre kyberzločincov. Úmerne tomu, ako prudko narastá počet online transakcií, zvyšujú svoje aktivity aj kyberzločinci, ktorí sa pokúšajú využiť prípadnú zraniteľnosť, a to predovšetkým v systémoch malých a stredných podnikov. Podľa nedávneho prieskumu spoločnosti Mastercard pritom kybernetickému útoku v minulom roku čelilo 95 % slovenských a českých firiem.
„Úspešný kybernetický útok dokáže firmám napáchať obrovské finančné aj reputačné škody. Najčastejším dôvodom úspešného útoku býva ľudské zlyhanie alebo nepozornosť, popri edukácii je však na účinnú ochranu nevyhnutné aj správne kybernetické zabezpečenie firmy. Skúsenosti ukazujú, že zmierniť účinok kybernetických útokov môže dobre pripravený krízový plán,“ upozorňuje Barbora Tyllová, produktová riaditeľka v spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.
Podľa nedávnej správy o stave IT v malých a stredných podnikoch sa škody spôsobené kyberútokom celosvetovo najčastejšie pohybujú v rozmedzí 110 000 až 1,14 milióna eur na prípad. Malé a stredné podniky sú pritom veľmi častým cieľom kybernetických útočníkov – len v roku 2023 mierilo na malé podniky takmer 43 % všetkých kyberútokov.
Z tohtoročného prieskumu spoločnosti Mastercard medzi dvomi stovkami slovenských a českých firiem vyplýva, že len 29 % malých a stredných spoločností zamestnáva pracovníka, ktorého jedinou úlohou je kybernetická bezpečnosť. Dôvodom často bývajú napäté firemné rozpočty. Malé firmy sú pritom základným stavebným kameňom ekonomík, keď tvoria zhruba 90 % všetkých podnikov, poskytujú 60 % až 70 % pracovných miest a tvoria skoro polovicu celosvetového HDP.
Pätina firiem, ktoré sa do prieskumu zapojili, tiež nemá vypracovaný žiadny formálny plán alebo pokyny pre prípad kybernetického incidentu. Podľa tohto prieskumu sa 86 % firiem, ktoré mali vytvorený plán pre takýto prípad, úspešne ubránilo útoku, pričom vo firmách bez plánu to bolo len 76 %.
„Aj keď si stále viac malých podnikov veľmi dobre uvedomuje hrozby, ktorým čelia, mnohé z nich sa stále cítia v ohrození. Hľadajú preto priamočiare, účinné a jednoduché riešenie, ktoré by im prinieslo silnú ochranu. Predovšetkým však hľadajú dôveryhodného partnera. Takého, ktorý im umožní chrániť sa a sústrediť sa na to, čo je pre nich dôležité: rozvíjať podnikanie a starať sa o svojich zákazníkov,“ vysvetľuje Michele Centemero, výkonná viceprezidentka, Services Europe, Mastercard.
S tým, ako sa drobné podniky po celom svete digitalizujú, rastie aj množstvo rizík, ktoré ich ohrozujú. Mastercard ponúka šesť stratégií, ktoré malým a stredným podnikom pomôžu zostať v bezpečí v predvianočnom čase a aj po nich v novom roku:
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies