BRATISLAVA - Slovenské školy, ktoré prešli na nový vzdelávací program, hlásia zlepšenie komunikácie a motivácie medzi učiteľmi a žiakmi. Reforma, ktorá rozdeľuje vzdelávanie na tri cykly, sa stretla s pozitívnym ohlasom a bude štandardom pre všetky základné školy od školského roka 2026/2027.
Na slovenských základných školách, ktoré začali vyučovať podľa nového vzdelávacieho programu, zaznamenávajú pozitívne hodnotenia. Reforma, ktorá rozdeľuje vzdelávanie na tri cykly, zlepšila komunikáciu a motiváciu medzi učiteľmi a žiakmi.
Tento nový prístup je považovaný za najvýznamnejšiu inováciu v oblasti základného školstva za posledných 30 rokov. V súčasnosti vyše 500 škôl už implementuje tento nový vzdelávací model, pričom od školského roka 2026/2027 sa stane štandardom pre všetky základné školy.
Minister školstva Tomáš Drucker uviedol, že mladá generácia potrebuje schopnosti, ktoré jej umožnia reagovať na výzvy moderného sveta, a preto je inovatívne vzdelávanie kľúčové. Reforma je implementovaná postupne, čo školám poskytuje dostatok času na adaptáciu a zaisťuje im potrebnú podporu.
Od 18. novembra je otvorené tretie kolo prihlasovania škôl do nového vzdelávacieho programu. Tento proces umožňuje ministerstvu zmapovať záujem škôl a pripraviť potrebné finančné a personálne zdroje na ďalšiu podporu. Za tri dni od začatia registrácie sa prihlásilo takmer 200 škôl.
Reformu sprevádza aj detailné monitorovanie, ktoré hodnotí proces zavádzania nových vzdelávacích metód. Generálna riaditeľka Národného inštitútu vzdelávania a mládeže, Romana Kanovská, informovala, že učitelia a riaditelia, ktorí sa zapojili do testovania nového programu, hodnotili zmenu veľmi pozitívne.
Väčšina učiteľov v dotazníku uviedla, že reforma zlepšila vzťahy a motiváciu medzi učiteľmi a žiakmi. Často označili svoju školu za skvelé pracovné miesto, čo súvisí so zvýšenou spoluprácou medzi pedagógmi, ktorí si organizujú vzájomné „priateľské návštevy“ na hodinách.
Ďalším pozitívom nového programu je rozdelenie vzdelávania na tri cykly, ktoré odstraňuje potrebu opakovania ročníka a motivuje žiakov k lepším výsledkom. Reforma tiež pozitívne ovplyvnila atmosféru na školách a duševné zdravie žiakov, vďaka zavedeniu blokového vyučovania, projektov a ranných kruhov.
Podľa výsledkov prieskumu vyše 90 % učiteľov a členov podporných tímov uviedlo, že sa im darí motivovať žiakov k rozvoju ich potenciálu a kritického myslenia.
Školy, ktoré sa zapoja do tretieho kola registrácie a implementujú nový vzdelávací program od školského roka 2025/2026, získajú prístup k špecializovaným kurzom a podpore od lektorov Národného inštitútu vzdelávania a mládeže a mentorov regionálnych centier podpory učiteľov.
Okrem toho, kvalitné učebnice a edukačné materiály sú kľúčové pre úspech reformy, a preto už prebieha schvaľovanie učebníc, ktoré budú prispôsobené novým potrebám vzdelávania. Pre prvý cyklus bolo schválených približne 30 publikácií, pričom ďalšie sú v procese schvaľovania.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies