BRATILSLAVA - Na Slovensku vznikne nová linka pomoci 116117 pre neurgentné zdravotné stavy. Operátori poskytnú volajúcim dlhší čas na konzultáciu, čím odľahčia tiesňovú linku 155. Linka má pomôcť lepšie riešiť zdravotné problémy, plánovanie transportov a podporu pre chronicky chorých pacientov.
Na Slovensku sa pripravuje spustenie novej linky pomoci s číslom 116117, ktorá bude v správe Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR (OS ZZS). Jej cieľom je zlepšiť efektivitu využívania záchrannej zdravotnej služby (ZZS) a zároveň poskytovať pacientom kvalitnejšiu podporu pri neurgentných zdravotných stavoch.
Nová linka bude fungovať paralelne s tiesňovou linkou 155, ktorú má odľahčiť od tzv. neemergentných hovorov.
Podľa Ministerstva zdravotníctva SR a operačného strediska je veľkým prínosom novej linky predovšetkým možnosť venovať sa volajúcim dlhší čas.
Ako uviedol projektový manažér ministerstva Gaston Ivanov, operátori budú na linke 116117 schopní podrobnejšie vyhodnotiť zdravotný stav volajúceho a určiť, či je potrebná intervencia záchrannej zdravotnej služby.
"Linka 155, ktorá je určená na kritické prípady, je často zahltená neemergentnými hovorami. Operátor na 155-ke má na rozhodnutie veľmi málo času, čo nie vždy postačuje. Po novom bude môcť takéhoto pacienta prepojiť na linku 116117," vysvetlil Ivanov.
Hlavný lekár OS ZZS Jozef Karaš doplnil, že na linku 155 prichádza ročne približne 140 000 neemergentných hovorov, ktoré často zahŕňajú žiadosti o radu alebo potrebu vypočutia.
"Operátori na 155-ke sú pod časovým tlakom, pretože ich hlavnou úlohou je rýchlo vyhodnotiť situáciu a rozhodnúť, či pošlú posádku. Ak posádku nepošlú, musia hovoriť s pacientom dlhšie, čo blokuje kapacitu linky," ozrejmil Karaš.
Nová linka 116117 má byť vybavená špeciálne vyškoleným personálom, medzi ktorým budú psychológovia, komunitné a detské sestry. Toto opatrenie reaguje na potreby pacientov, najmä chronicky chorých, ktorí často vyžadujú špecifickú starostlivosť alebo poradenstvo.
OS ZZS preto plánuje prijať nových zamestnancov s cieľom pokryť tieto požiadavky a zabezpečiť kvalitu poskytovaných služieb.
Linka 116117 má slúžiť nielen na poskytovanie rád, ale aj na plánovanie transportov medzi nemocnicami a riešenie menej naliehavých zdravotných stavov. Jej zavedenie bude upravené pripravovanou novelou zákona o záchrannej zdravotnej službe.
Táto inovácia prináša dvojitý benefit: na jednej strane odľahčí preťaženú linku 155, čím zlepší jej dostupnosť pre kritické prípady, a na druhej strane poskytne pacientom s menej naliehavými problémami dlhší čas a adekvátnu starostlivosť.
Vďaka novej linke by malo dôjsť k výraznému zlepšeniu efektivity a dostupnosti zdravotných služieb na Slovensku.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies