Hospodársky rast podporovaný vojnovým úsilím a vyššími mzdami zvyšuje v Rusku dopyt po cestovaní. Rusi uprednostňujú domáce destinácie alebo cestujú do „priateľských“ krajín ako Turecko, bývalé sovietske štáty či Spojené arabské emiráty. Počet letov do Európy však klesol z 10 miliónov v roku 2019 na niekoľko stotisíc ročne.
Ruský sektor civilného letectva však zápasí s nedostatkom lietadiel. Sankcie prerušili dodávky zahraničných lietadiel a súčiastok, pričom domáca výroba
zatiaľ nie je schopná pokryť potreby trhu. Pred inváziou na Ukrajinu, Rusko
získavalo desiatky lietadiel od Airbusu a Boeingu, avšak od roku 2022 pribudlo
len 11 domácich modelov Suchoj Superjet.
Problémy pretrvávajú aj vo výrobe nového ruského lietadla MS-21, ktorého dodanie sa posúva na roky 2025–2026. Niektoré lietadlá, ako Airbus A320 neo, môžu byť vyradené z dôvodu nemožnosti opráv.
Moskva investovala od začiatku invázie na Ukrajinu 1,47 bilióna rubľov do leteckého sektora a do roku 2030 plánuje vyrobiť viac než 1 000 lietadiel.
Dočasne však musí žiadať o pomoc susedné krajiny, ako aj Indiu a Čínu, ktoré sú jej kľúčovými partnermi v oblasti technológií a obchodu. Závislosť Moskvy od Číny sa zvyšuje nielen v oblasti obchodu a technológií, ale aj v politickej podpore. Letecká doprava sa stáva novou súčasťou tohto partnerstva, pričom ruskí turisti začínajú opäť objavovať Čínu. „Čína si veľmi silno buduje svoje pozície,“ komentoval situáciu expert na letectvo Oleg Pantelejev.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies