Alkohol už nie je cool. Generácia Z pije najmenej zo všetkých, má iné alternatívy

NETKY.SK • 8 December 2024, 09:16 • 2 min
Alkohol už nie je cool. Generácia Z pije najmenej zo všetkých, má iné alternatívy

Jedným z hlavných dôvodov, prečo Generácia Z pije menej, je zmena v prioritách. Mladí ľudia dnes kladú väčší dôraz na fyzické a duševné zdravie. Sociálne médiá a dostupnosť informácií o negatívnych účinkoch alkoholu prispievajú k tomu, že si uvedomujú riziká spojené s nadmerným pitím.

slovakia

left justify in out

V posledných rokoch sa ukazuje, že Generácia Z, teda ľudia narodení medzi rokmi 1997 a 2012, má úplne iný prístup k alkoholu ako predchádzajúce generácie. Štatistiky a prieskumy naznačujú, že mladí ľudia dnes pijú menej alkoholu a čoraz viac sa prikláňajú k zdravšiemu životnému štýlu.

Jedným z hlavných dôvodov, prečo Generácia Z pije menej, je zmena v prioritách. Mladí ľudia dnes kladú väčší dôraz na fyzické a duševné zdravie. Sociálne médiá a dostupnosť informácií o negatívnych účinkoch alkoholu prispievajú k tomu, že si uvedomujú riziká spojené s nadmerným pitím.

Prevencia pomáha

Sociálne médiá zohrávajú významnú úlohu v životoch Generácie Z. Mladí ľudia sú neustále vystavení obrazom a príbehom o zdravom životnom štýle, čo ich motivuje k tomu, aby sa vyhýbali alkoholu. Okrem toho, sociálne médiá poskytujú platformu na zdieľanie skúseností a podporu medzi rovesníkmi, čo môže posilniť rozhodnutie nepoužívať alkohol.

Generácia Z tiež nachádza nové spôsoby, ako sa zabaviť bez alkoholu. Fitness centrá, joga, meditácia a rôzne kreatívne aktivity sa stávajú populárnymi alternatívami k tradičným formám zábavy, ktoré zahŕňajú pitie. Tieto aktivity nielenže podporujú zdravie, ale tiež poskytujú príležitosti na sociálne interakcie a budovanie komunity.

Ekonomické faktory tiež zohrávajú úlohu v znižovaní spotreby alkoholu medzi mladými ľuďmi. Vysoké náklady na alkohol a finančné tlaky, ako sú študentské pôžičky a neistota na trhu práce, môžu viesť k tomu, že mladí ľudia uprednostňujú iné spôsoby trávenia voľného času.

Pandémia COVID-19 mala výrazný vplyv na spotrebu alkoholu. Počas prvého roka pandémie sa predaj alkoholu zvýšil o takmer 3%, čo bol najväčší nárast za posledných 50 rokov. Mnohí ľudia sa obrátili k alkoholu ako k spôsobu zvládania stresu, izolácie a neistoty spôsobenej pandémiou.

Pitie už pre mladých nie je cool.
Pitie už pre mladých nie je cool.
Zdroj: BBC

Mladí majú svoje alternatívy

Podľa výskumu publikovaného v Annals of Internal Medicine, prevalencia akéhokoľvek a nadmerného pitia alkoholu bola v roku 2020 a 2022 vyššia v porovnaní s rokom 2018. Štúdia tiež ukázala, že počet úmrtí spojených s alkoholom sa počas prvých dvoch rokov pandémie zvýšil o takmer 38%, pričom najväčší nárast bol zaznamenaný u ľudí vo veku 25 až 44 rokov.

V posledných rokoch sa objavilo niekoľko trendov, ktoré ovplyvňujú konzumáciu alkoholu medzi mladými ľuďmi. Mladí ľudia čoraz viac preferujú nealkoholické alternatívy, ako sú nealkoholické pivo, víno a koktaily. Tieto nápoje im umožňujú zapojiť sa do spoločenských aktivít bez negatívnych účinkov alkoholu. Generácia Z kladie veľký dôraz na zdravie a wellness.

Pravidelné cvičenie, zdravá strava a duševná pohoda sú pre nich prioritou, čo vedie k zníženiu konzumácie alkoholu. Alkohol už nie je vnímaný ako nevyhnutná súčasť spoločenských udalostí. Mladí ľudia sa cítia pohodlne aj bez alkoholu a spoločenský tlak na pitie sa znižuje.

Digitálne technológie a sociálne médiá poskytujú nové formy zábavy a interakcie, ktoré nevyžadujú konzumáciu alkoholu. Online hry, virtuálne stretnutia a streamingové služby sú populárne alternatívy.

Lepšie fyzické zdravie

Znížená konzumácia alkoholu prináša množstvo pozitívnych dôsledkov pre jednotlivcov aj spoločnosť. Zlepšenie fyzického zdravia zahŕňa zdravšie srdce, lepšiu funkciu pečene a nižšie riziko rakoviny. Zlepšenie duševného zdravia zahŕňa menej úzkosti a depresie, lepšiu pamäť a kognitívne funkcie.

Kvalitnejší spánok je ďalším prínosom, pretože alkohol môže narušiť spánkový cyklus a REM fázu spánku. Zníženie rizika úrazov a nehôd je tiež významné, pretože alkohol je často spojený s dopravnými nehodami a inými úrazmi.

Zlepšenie medziľudských vzťahov môže viesť k lepším vzťahom s rodinou a priateľmi, pretože alkohol môže často spôsobovať konflikty a problémy v komunikácii. Ekonomické výhody zahŕňajú úsporu peňazí, ktoré môžu byť vynaložené na iné dôležité veci, ako sú vzdelanie, cestovanie alebo investície.

Generácia Z pije aj podľa štatistík najmenej.
Generácia Z pije aj podľa štatistík najmenej.
Zdroj: Statista

Iba zlomok pije pravidelne

Celková kvalita života sa môže zlepšiť vďaka zvýšeniu energie a zlepšeniu celkovej nálady a pohody. Podľa prieskumu spoločnosti Statista, iba 18 až 20 percent Američanov vo veku legálneho pitia a mladších ako 28 rokov uviedlo, že pravidelne pijú pivo, víno alebo liehoviny.

Na porovnanie, medzi Mileniálmi (narodenými medzi rokmi 1980 a 1994) bola spotreba alkoholu oveľa vyššia, pričom 31 percent pravidelne pilo pivo a 30 percent víno. Ďalší prieskum ukázal, že 21,5 percenta Generácie Z uviedlo, že vôbec nekonzumujú alkoholické nápoje, a 39 percent pije len príležitostne, pričom väčšina konzumuje alkohol menej ako raz za mesiac alebo 1-3 krát za mesiac.

Generácia Z prináša nový pohľad na konzumáciu alkoholu. Ich zameranie na zdravie, vplyv sociálnych médií, alternatívne formy zábavy a ekonomické faktory prispievajú k tomu, že alkohol už nie je taký populárny ako kedysi. Tento trend môže mať pozitívny vplyv na celkové zdravie a pohodu tejto generácie.

Jedinečné preferencie

Generácia Z má jedinečné preferencie, pokiaľ ide o nápoje, a tieto preferencie sa líšia od predchádzajúcich generácií. Mladí ľudia často preferujú nealkoholické alternatívy, ako sú nealkoholické pivo, víno a koktaily. Tieto nápoje im umožňujú zapojiť sa do spoločenských aktivít bez negatívnych účinkov alkoholu. Okrem toho, sladšie nápoje, ako sú koňak, ochutené sladové nápoje, likéry a ružové víno, sú medzi nimi veľmi populárne.

Tvrdé nápoje a šampanské sú tiež obľúbené medzi Generáciou Z, pričom tieto nápoje často uprednostňujú pred tradičným pivom a vínom. Kokteily, ako sú Mojito, Margarita, Piña Colada a Sex on the Beach, sú veľmi populárne, pričom mladí ľudia si často vyberajú kokteily na základe toho, ako dobre vyzerajú na sociálnych médiách.

Okrem alkoholických nápojov Generácia Z často konzumuje aj energetické a športové nápoje, ktoré im poskytujú potrebnú energiu a hydratáciu. Novšie trendy zahŕňajú nápoje s obsahom CBD a konope, ktoré sú populárne pre svoje relaxačné účinky.


Zdroj textu: www.webmd.com, www.thedrinksbusiness.com, www.numerator.com, Foto: Beverage Daily

twiterfacebooklinkedinwhatsapp


Autor: Lucie Balgová

Redaktorka spravodajského portálu Netky.sk. Venujem sa lifestylovým témam, psychológii, cestovaniu a gastronómii. Študovala som SOŠ masmediálnych a informačných štúdií. Aktuálne študujem vysokú školu svätého Cyrila a Metoda, taktiež v oblasti médií.

Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies