BRATISLAVA - Štátna školská inšpekcia zverejnila správu o stave výchovy a vzdelávania za školský rok 2023/2024, ktorá odhaľuje nízku úroveň učenia žiakov v triedach. Minister školstva Tomáš Drucker zdôraznil potrebu kurikulárnej reformy a pokračovania programu zmien.
Štátna školská inšpekcia predstavila správu o stave výchovy a vzdelávania za školský rok 2023/2024, ktorá odhalila nízku úroveň učenia žiakov v triedach. Aj napriek dobrým podmienkam na vzdelávanie a kvalitne zostaveným školským vzdelávacím programom dominuje na slovenských školách pasívne vyučovanie formou výkladu.
Tento prístup nerozvíja kritické a analytické myslenie žiakov, a bádateľsky orientované vyučovanie sa využíva len minimálne, hoci mnohé školy majú potrebné vybavenie.
Minister školstva Tomáš Drucker zdôraznil, že tieto zistenia sú kľúčové nie na kritiku, ale na získanie pravdivého obrazu, ktorý umožní lepšie podporiť školy, učiteľov a učiteľky tam, kde je to najviac potrebné.
Celková úroveň rozvoja poznávacích kompetencií žiakov základných škôl je priemerná, len na úrovni 47 % a nezlepšuje sa. Situácia je obzvlášť kritická u žiakov z marginalizovaných rómskych komunít a sociálne znevýhodneného prostredia.
V školách s vyšším podielom takýchto žiakov (nad 60 %), je celková úroveň učenia len 36 %, zatiaľ čo v ostatných školách je to v priemere 60 %.
Minister Drucker zdôraznil, že Slovensko potrebuje kurikulárnu reformu, ktorá je nevyhnutná pre zlepšenie stavu vzdelávania. Od tohto školského roka už 500 škôl učí podľa nových osnov, ktoré zavádzajú moderné vzdelávanie zamerané na kritické myslenie, prezentačné zručnosti a riešenie komplexných problémov.
Skúsenosti zo škôl, ktoré sa zapojili do reformy ako prvé, ukazujú, že učitelia vnímajú zlepšenie vzťahov, motivácie a spolupráce medzi pedagógmi a žiakmi.
Minister tiež upozornil na potrebu pokračovať v programe zmien, ktorý bol spustený pred rokom. Upozornil na nutnosť zmeniť príliš rozdrobenú sieť základných a stredných škôl a zlepšiť financovanie školstva.
Optimalizácia siete škôl zabezpečí, aby každé dieťa malo prístup k primeranej podpore, umožní lepší manažment škôl, investície do moderných učebných pomôcok a kvalitnejšie vzdelávanie učiteľov.
Drucker uzavrel, že správnym prístupom sú postupné zmeny, ktoré prinesú reálne výsledky tam, kde je to najdôležitejšie – priamo v triedach na vyučovaní.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies