BRATISLAVA - Štátna školská inšpekcia predstavila Správu o stave výchovy a vzdelávania za školský rok 2023/2024, ktorá odhalila závažné problémy v slovenskom školstve. Minister školstva Tomáš Drucker zdôraznil potrebu kurikulárnej reformy a ďalších zmien na zlepšenie kvality vzdelávania.
Správa o stave výchovy a vzdelávania za minulý školský rok, ktorú predstavila Štátna školská inšpekcia (ŠŠI), odhalila závažné problémy v slovenských školách. Najväčším problémom je nízka úroveň učenia, kde učitelia hovoria a žiaci pasívne počúvajú.
Výsledky správy poukazujú aj na nedostatky v riadení škôl. Minister školstva Tomáš Drucker a hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská o tom informovali na piatkovej tlačovej konferencii.
Hlavná školská inšpektorka Štofková Dianovská uviedla, že na každej druhej monitorovanej základnej škole prebiehal vyučovací proces v aktívnej podobe.
To znamená, že žiaci sa na hodine aktívne učili a neboli iba pasívnymi prijímateľmi informácií od učiteľa. Nedostatky v riadení škôl súvisia s tým, že riaditelia sú preťažení administratívnou prácou a na pedagogické riadenie im ostáva menej času.
Minister Drucker zdôraznil, že správa jednoznačne potvrdzuje potrebu zavedenia kurikulárnej reformy, ktorá sa zameriava na rozvoj zručností namiesto doterajšieho spôsobu výučby formou výkladu.
Správa ukazuje, že žiaci sú pomerne silní v memorovaní, ale výrazne slabí v kreatívnom myslení. Minister upriamil pozornosť aj na potrebu optimalizácie siete stredných škôl, budovanie kvalitnej siete predprimárneho vzdelávania a zníženie administratívnej záťaže riaditeľov.
Správa tiež ukazuje, že bádateľsky orientované vyučovanie sa využíva minimálne, aj keď mnohé školy na to majú potrebné vybavenie. Celková úroveň rozvoja poznávacích kompetencií žiakov základných škôl je len na úrovni 47 percent.
Situácia je obzvlášť kritická u žiakov z marginalizovaných rómskych komunít a sociálne znevýhodneného prostredia. V školách s vyšším podielom takýchto žiakov (nad 60 percent) je úroveň učenia len 36 percent, kým v ostatných školách je to v priemere 60 percent.
ŠŠI vykonala v predchádzajúcom školskom roku vyše 1 000 inšpekcií v materských, základných a stredných školách a monitorovala vyše 6 500 vyučovacích hodín. Kompletne spracované zistenia sú zverejnené v Správe o stave a úrovni výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach v SR za školský rok 2023/2024.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies