Nízka úroveň učenia na slovenských školách: Potrebná kurikulárna reforma + VIDEO

NETKY.SK • 6 December 2024, 12:18 • 3 min
Nízka úroveň učenia na slovenských školách: Potrebná kurikulárna reforma + VIDEO

BRATISLAVA - Štátna školská inšpekcia predstavila Správu o stave výchovy a vzdelávania za školský rok 2023/2024, ktorá odhalila závažné problémy v slovenskom školstve. Minister školstva Tomáš Drucker zdôraznil potrebu kurikulárnej reformy a ďalších zmien na zlepšenie kvality vzdelávania.

slovakia

left justify in out

Správa o stave výchovy a vzdelávania za minulý školský rok, ktorú predstavila Štátna školská inšpekcia (ŠŠI), odhalila závažné problémy v slovenských školách. Najväčším problémom je nízka úroveň učenia, kde učitelia hovoria a žiaci pasívne počúvajú.

Výsledky správy poukazujú aj na nedostatky v riadení škôl. Minister školstva Tomáš Drucker a hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská o tom informovali na piatkovej tlačovej konferencii.

Hlavná školská inšpektorka Štofková Dianovská uviedla, že na každej druhej monitorovanej základnej škole prebiehal vyučovací proces v aktívnej podobe.

To znamená, že žiaci sa na hodine aktívne učili a neboli iba pasívnymi prijímateľmi informácií od učiteľa. Nedostatky v riadení škôl súvisia s tým, že riaditelia sú preťažení administratívnou prácou a na pedagogické riadenie im ostáva menej času.

obrazok
Zdroj: Netky
obrazok
Zdroj: Netky

Minister Drucker zdôraznil, že správa jednoznačne potvrdzuje potrebu zavedenia kurikulárnej reformy, ktorá sa zameriava na rozvoj zručností namiesto doterajšieho spôsobu výučby formou výkladu.

Správa ukazuje, že žiaci sú pomerne silní v memorovaní, ale výrazne slabí v kreatívnom myslení. Minister upriamil pozornosť aj na potrebu optimalizácie siete stredných škôl, budovanie kvalitnej siete predprimárneho vzdelávania a zníženie administratívnej záťaže riaditeľov.

Správa tiež ukazuje, že bádateľsky orientované vyučovanie sa využíva minimálne, aj keď mnohé školy na to majú potrebné vybavenie. Celková úroveň rozvoja poznávacích kompetencií žiakov základných škôl je len na úrovni 47 percent.

Situácia je obzvlášť kritická u žiakov z marginalizovaných rómskych komunít a sociálne znevýhodneného prostredia. V školách s vyšším podielom takýchto žiakov (nad 60 percent) je úroveň učenia len 36 percent, kým v ostatných školách je to v priemere 60 percent.

ŠŠI vykonala v predchádzajúcom školskom roku vyše 1 000 inšpekcií v materských, základných a stredných školách a monitorovala vyše 6 500 vyučovacích hodín. Kompletne spracované zistenia sú zverejnené v Správe o stave a úrovni výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach v SR za školský rok 2023/2024.


Zdroj textu: Netky, Foto: Netky

twiterfacebooklinkedinwhatsapp


Autor: Viktória Gromová

Študentka Dubnického inštitútu, odbor učiteľstvo praktickej prípravy v ekonomických predmetoch. pre redakciu Netky píšem domácu politiku a domáce dianie. O politiku sa zaujimam od 17 rokov a aktívne sa jej venujem od 19. Rada čítam ekonomické knihy. Zaujimam sa aj o celosvetové dianie.

Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies