Japonské automobilky Honda a Nissan vyjednávajú o rozšírení svojich vzťahov, vrátane možnej fúzie, čo naznačuje zásadné zmeny v japonskom automobilovom priemysle, ktorý čelí narastajúcim výzvam zo strany Tesly a čínskych konkurentov. Fúzia týchto dvoch spoločností by vytvorila gigantickú automobilovú skupinu s ročnou výrobou 7,4 milióna vozidiel a ročným obratom 54 miliárd dolárov, čo by ju postavilo na tretie miesto v rebríčku globálnych automobilových predajcov po Toyote a Volkswagene.
Honda a Nissan už v marci uzavreli dohodu o strategickej spolupráci na vývoji elektrických vozidiel, ale čoraz ťažšie finančné a strategické problémy Nissanu v posledných mesiacoch zvýšili potrebu hĺbšej spolupráce s väčším konkurentom Honda. Nissan v uplynulom mesiaci oznámil rozsiahly plán úsporných opatrení v hodnote 2,6 miliardy dolárov, ktorý zahŕňa zrušenie 9 000 pracovných miest a zníženie globálnej výrobnej kapacity o 20 %, keďže pokles predaja v Číne a USA spôsobil 85 % pokles ziskov v druhom štvrťroku.
„Zdá sa, že táto dohoda je skôr zameraná na záchranu Nissanu, ale ani Honda neoddáva na vavrínoch,“ uviedol Sanshiro Fukao, výkonný pracovník výskumného inštitútu Itochu. „Tok hotovosti spoločnosti Honda sa v budúcom roku zhorší a ich elektromobily zaostávajú.“
Akcie Nissanu sa v stredu v Tokiu zvýšili takmer o 24 %, zatiaľ čo akcie Hondy, ktorá má trhovú hodnotu 43 miliárd USD, viac ako štyrikrát vyššiu ako Nissan, klesli o 3 %. Akcie Mitsubishi vzrástli o takmer 20 %. Tieto automobilky čelili tlaku zo strany čínskych výrobcov elektrických vozidiel, ako BYD, ktorí sa stali vážnymi konkurentmi.
Rozhovory sa zameriavajú na posilnenie spolupráce, vrátane možnosti vytvorenia holdingovej spoločnosti, uviedli anonymní zdroje. Podľa jedného z nich sa v rámci rokovaní diskutuje aj o možnosti úplného zlúčenia, ako aj o možnostiach spolupráce s Mitsubishi Motors, v ktorých má Nissan 24 % podiel. Honda, Nissan a Mitsubishi potvrdili, že zatiaľ neoznámili žiadnu dohodu, aj keď zdôraznili, že už predtým deklarovali záujem o ďalšiu spoluprácu.
Francúzska automobilka Renault, ktorá je hlavným akcionárom Nissanu, informovala, že nemá žiadne ďalšie informácie a odmietla sa k tejto záležitosti vyjadriť. Podľa jedného zo zdrojov sa očakáva, že tieto tri japonské automobilky usporiadajú v pondelok tlačovú konferenciu v Tokiu.
Rok 2023 priniesol vyhrotenú cenovú vojnu medzi Teslou a BYD, čo ešte viac zintenzívnilo tlak na tradičných výrobcov automobilov. Tieto firmy, ako Honda a Nissan, čelili výzvam pri znižovaní nákladov a urýchlení vývoja nových modelov, pričom fúzia by mohla byť kľúčovým krokom v tomto smere.
„V strednodobom až dlhodobom horizonte by to mohlo byť pre japonský automobilový priemysel pozitívne, pretože by sa vytvorila silná konkurencia voči Toyote,“ povedal Seiji Sugiura, hlavný analytik Tokai Tokyo Intelligence Laboratory. „Konštruktívna rivalita s Toyotou je prospešná, pretože japonský automobilový priemysel čelí silnému tlaku zo strany čínskych výrobcov a Tesly.“
Ak by došlo k fúzii, pravdepodobne by čelila prísnej kontrole zo strany USA, kde nový prezident Donald Trump sľúbil tvrdý postoj voči dovážaným vozidlám, vrátane zavedenia 25 % ciel na vozidlá vyrobené v Kanade a Mexiku. Podľa odborníkov z automobilového priemyslu by mohli byť pre Honda a Nissan stanovené podmienky, ktoré by museli splniť na to, aby bola fúzia schválená.
Honda a Nissan majú výrobné závody v Mexiku, ktoré vyrábajú vozidlá na export do USA. Analytici dodávajú, že spoločnosti budú musieť vyriešiť aj kultúrne rozdiely medzi svojimi organizáciami. „Honda má jedinečnú kultúru, ktorá sa zameriava na technológie a má silné stránky v oblasti pohonných jednotiek, čo by mohlo spôsobiť určité odporu proti zlúčeniu s Nissanom, ktorý má odlišnú kultúru a teraz čelí problémom,“ uviedol Tang Jin, vedúci výskumný pracovník banky Mizuho.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies