V predbežnej správe o vyšetrovaní tragédie lietadla Jeju Air, ktoré havarovalo v decembri, sa uvádza, že v oboch motoroch lietadla bolo nájdené perie vtákov a krv. Boeing 737-800 letel 29. decembra z Thajska do juhokórejského Muan, keď pri pristávaní narazil do betónovej bariéry, čo spôsobilo výbuch a úplnú deštrukciu stroja. Táto katastrofa sa zapísala ako najhoršie letecké nešťastie na juhokórejskej pôde, pričom si vyžiadala životy 179 zo 181 cestujúcich a členov posádky.
Možné príčiny tragédie
Juhokórejskí a americkí vyšetrovatelia stále skúmajú príčinu nehody. Medzi potenciálnymi faktormi sa spomínajú stret s vtákmi, porucha podvozku a
konštrukcia bariéry na konci pristávacej dráhy. Oba motory sa podrobili dôkladnej analýze. Podľa správy boli na oboch motoroch zistené krvné škvrny a perie
vtákov.
„Piloti spozorovali kŕdeľ vtákov pri priblížení sa k dráhe číslo 01, pričom bezpečnostná kamera zachytila, ako sa lietadlo HL8088 priblížilo k vtákom počas
pokusu o opätovné pristátie,“ uvádza správa s odkazom na registračné číslo
lietadla Jeju.
DNA analýza identifikovala perie a krv ako pozostatky bažanta (Baikal teal), sťahovavého vtáka, ktorý počas zimy prilieta do Kórey zo Sibíru.
Varovanie pred vtákmi a zlyhanie záznamových systémov
Podľa vyšetrovania letová veža upozornila pilotov o 8:58 ráno, aby si dávali pozor na možný stret s vtákmi. Len o minútu neskôr prestali fungovať oba
záznamové systémy – hlasový aj dátový.
Krátko po zlyhaní záznamových systémov piloti vyhlásili stav núdze (mayday) v dôsledku stretu s vtákmi a pokúsili sa o núdzové pristátie bez podvozku.
Tragické následky
Lietadlo Jeju Air explodovalo pri náraze do betónovej bariéry na konci pristávacej dráhy. Táto skutočnosť vyvolala otázky, prečo bola na konci dráhy
takáto pevná bariéra namiesto deformačnej konštrukcie, ktorá by mohla zmierniť
následky nárazu.
Juhokórejské úrady minulý týždeň oznámili, že takéto betónové bariéry na letiskách po celej krajine nahradia „rozbitnými štruktúrami“.
Skúsení piloti medzi obeťami
Kapitán lietadla mal nalietaných viac ako 6 800 hodín, zatiaľ čo prvý dôstojník 1 650 hodín. Obaja piloti pri nehode zahynuli. Z katastrofy prežili
iba dvaja palubní sprievodcovia.
Táto tragédia je pripomienkou nebezpečenstiev, ktoré môžu predstavovať sťahovavé vtáky pre leteckú dopravu, a nutnosti zlepšovať bezpečnostné
opatrenia na letiskách po celom svete.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies