Tragédia lietadla Jeju Air: Nové odhalenia z vyšetrovania + VIDEO

NETKY.SK • 27 Január 2025, 11:39 • 3 min
Tragédia lietadla Jeju Air: Nové odhalenia z vyšetrovania + VIDEO

V predbežnej správe o vyšetrovaní tragédie lietadla Jeju Air, ktoré havarovalo v decembri, sa uvádza, že v oboch motoroch lietadla bolo nájdené perie vtákov a krv. Boeing 737-800 letel 29. decembra z Thajska do juhokórejského Muan, keď pri pristávaní narazil do betónovej bariéry, čo spôsobilo výbuch a úplnú deštrukciu stroja. Táto katastrofa sa zapísala ako najhoršie letecké nešťastie na juhokórejskej pôde, pričom si vyžiadala životy 179 zo 181 cestujúcich a členov posádky.

slovakia

left justify in out

Možné príčiny tragédie

Juhokórejskí a americkí vyšetrovatelia stále skúmajú príčinu nehody. Medzi potenciálnymi faktormi sa spomínajú stret s vtákmi, porucha podvozku a konštrukcia bariéry na konci pristávacej dráhy. Oba motory sa podrobili dôkladnej analýze. Podľa správy boli na oboch motoroch zistené krvné škvrny a perie vtákov.

Piloti spozorovali kŕdeľ vtákov pri priblížení sa k dráhe číslo 01, pričom bezpečnostná kamera zachytila, ako sa lietadlo HL8088 priblížilo k vtákom počas pokusu o opätovné pristátie,“ uvádza správa s odkazom na registračné číslo lietadla Jeju.

DNA analýza identifikovala perie a krv ako pozostatky bažanta (Baikal teal), sťahovavého vtáka, ktorý počas zimy prilieta do Kórey zo Sibíru.

Varovanie pred vtákmi a zlyhanie záznamových systémov

Podľa vyšetrovania letová veža upozornila pilotov o 8:58 ráno, aby si dávali pozor na možný stret s vtákmi. Len o minútu neskôr prestali fungovať oba záznamové systémy – hlasový aj dátový.

Krátko po zlyhaní záznamových systémov piloti vyhlásili stav núdze (mayday) v dôsledku stretu s vtákmi a pokúsili sa o núdzové pristátie bez podvozku.

Tragické následky

Lietadlo Jeju Air explodovalo pri náraze do betónovej bariéry na konci pristávacej dráhy. Táto skutočnosť vyvolala otázky, prečo bola na konci dráhy takáto pevná bariéra namiesto deformačnej konštrukcie, ktorá by mohla zmierniť následky nárazu.

Juhokórejské úrady minulý týždeň oznámili, že takéto betónové bariéry na letiskách po celej krajine nahradia „rozbitnými štruktúrami“.

Skúsení piloti medzi obeťami

Kapitán lietadla mal nalietaných viac ako 6 800 hodín, zatiaľ čo prvý dôstojník 1 650 hodín. Obaja piloti pri nehode zahynuli. Z katastrofy prežili iba dvaja palubní sprievodcovia.
Táto tragédia je pripomienkou nebezpečenstiev, ktoré môžu predstavovať sťahovavé vtáky pre leteckú dopravu, a nutnosti zlepšovať bezpečnostné opatrenia na letiskách po celom svete.


Zdroj textu: ndtv.com, bbc.com, Foto: seattlepi.com

twiterfacebooklinkedinwhatsapp


Autor: Alena Šimková

Som absolventkou politológie na Univerzite Komenského v Bratislave, kde som získala hlboký prehľad o politických a spoločenských otázkach. Pre redakciu Netky píšem články zamerané na medzinárodné udalosti a zahraničnú politiku. Vo voľnom čase sa venujem cestovaniu, čítaniu a turistike.

Netky
Jar príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2025 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies