BRATISLAVA - Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. za desať mesiacov tohto roka prepravila spolu 35,5 mil. cestujúcich, čo je medziročne menej o 1,1 mil. ľudí, resp. o tri percentá.
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) prepravila za desať mesiacov tohto roka vo všetkých vlakoch celkovo 35,5 mil. cestujúcich. Medziročne je to menej o 1,1 mil. ľudí, resp. o tri percentá, pričom oproti plánu ide o 2,7-percentný pokles. Z toho v IC vlakoch, ktoré štátny vlakový osobný dopravca prevádzkuje mimo objednávky štátu, sa od začiatku roka do konca októbra previezlo takmer 600 tis. osôb. V porovnaní s tým istým obdobím minulého roka ich počet stúpol o tri percentá.
"Tržby sú lepšie ako vlani za rovnaké obdobie takmer o dve percentá a sú lepšie aj ako bol podnikateľský plán. Napriek úbytku tržieb rastie precestovaná vzdialenosť na cestujúceho," informovala agentúru SITA hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová. Tržby z prepravy cestujúcich v IC vlakoch stúpli v porovnaní s vlaňajškom o sedem percent. Spoločnosť plánuje v tomto roku v osobnej doprave utŕžiť 79 mil. eur.
Dôvodov poklesu cestujúcich môže byť podľa ZSSK niekoľko. Jedným z nich je zhoršujúca sa kúpyschopnosť obyvateľstva. "Taktový grafikon priniesol pozitíva, ale keďže nebola táto zásadná a progresívna zmena spojená s dostatočným navýšením výkonov, tak došlo k úbytku ľudí," priblížila Morháčová. Zaviedla sa síce pravidelnosť vlakových spojov, ale nie dosť hustá doprava. "Ubudlo najmä mladých cestujúcich do škôl. Premietnutím taktovania do cestovného poriadku sme im školské vlaky presunuli zrejme do menej vyhovujúcich časov," dodala hovorkyňa. Výhody taktovej dopravy, teda pravidelnosť spojov a dobré prestupy, sa majú prejaviť v priebehu dlhšieho času ako je jeden kalendárny rok.
ZSSK vlani prepravila 43,45 mil. cestujúcich, čo bolo medziročne menej o 2,51 mil. ľudí, resp. o 5,5 %. Tržby z prepravy cestujúcich dosiahli 89,63 mil. eur, čo bolo medziročne viac o 6,9 %. V tomto roku by mala spoločnosť previezť okolo 42,5 mil. osôb.
"Prichádzame asi o 1 mil. cestujúcich. Je to základný problém, ktorý máme. Musíme stabilizovať klientelu aj našimi produktmi a službami prilákať ľudí naspäť," povedal pre agentúru SITA prevádzkový riaditeľ ZSSK Igor Krško. Tiež označil za chybu, že taktové spojenie bolo pred rokom zavedené bez navýšenia vlakových kilometrov. Znížila sa možnosť výpravy vlakov v špičkách. "Následok toho je pokles cestujúcich. Veríme, že to stabilizujeme a pridaním ďalšieho pol milióna vlakokilometrov opätovne narastie počet cestujúcich," dodal.
Pokles cestujúcich sa podľa Krška raz musí zastaviť, lebo cesty v mestách nebudú kapacitne schopné uniesť veľký rast individuálneho motorizmu. "Človek bude voliť variant, či bude stáť hodinu v kolóne z Bernolákova alebo pôjde za desať, pätnásť minút vlakom. To je náš priestor na to, aby sme aktívne ponúkli ľuďom a povedali im, prečo majú cestovať vlakom v prímestskej doprave," uzavrel Krško.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. začala svoju činnosť ako samostatný podnik od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a. s. na dva subjekty. Spoločnosť prebrala aktivity v osobnej železničnej doprave. Eviduje základné imanie vo výške 212,44 mil. eur.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies