BRATISLAVA – Financovanie nových električiek a trolejbusov v Bratislave, ktoré majú zaplatiť eurofondy, môže byť ohrozené. Bratislavskí poslanci totiž na poslednom minuloročnom zasadnutí neschválili zmluvu mesta s bratislavským dopravným podnikom, ktorou Európska únia podmieňuje zaplatenie nových vozidiel v mestskej hromadnej doprave.
Na preštudovanie troch dokumentov poslanci žiadali najmä viac času. "Ak by sme s tými zmluvami dlhodobo váhali, budeme mať s finančnými prostriedkami z Európskej únie problémy," pripomenul poslancom koncom minulého roka primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD). Rokovať o nich by malo zastupiteľstvo znova 30. januára.
Poslanci mali v decembri minulého roka na stole návrh Rámcovej zmluvy o službách vo verejnom záujme a zabezpečení MHD v meste a súčasne návrh tej investičnej. Súčasná zmluva o výkonoch síce platí až do roku 2018, keďže však DPB dostal možnosť čerpať eurofondy na nové električky a trolejbusy, poradca Európskej komisie Jaspers zmluvu pripomienkoval. "Bolo treba zapracovať do rámcovej zmluvy ich usmernenia, ktoré sa týkali preukázania prevádzkovej udržateľnosti realizovaných projektov," vysvetľuje riaditeľ bratislavského magistrátu Rastislav Gajarský.
Predkladaná zmluva podľa riaditeľa DPB Ľubomíra Belfiho presne definuje pravidlá medzi mestom a dopravným podnikom a zavádza tak poriadok. "Zároveň určuje minimálne hranice výkonov, a to až na obdobie desiatich rokov. V minulosti sa to totiž každoročne riešilo dodatkom," priblížil Belfi. Znížiť či zvýšiť sa môžu podľa zmluvy výkony maximálne o dve percentá oproti predchádzajúcemu kalendárnemu roku. Novou rámcovou zmluvou sa tiež podľa primátora snažia dosiahnuť, aby množstvo vozokilometrov, ktoré si mesto objedná, aj skutočne zaplatilo. "Žiaľ, naša doterajšia prax taká nebola," podotkol Ftáčnik. Zmluva hovorí aj o tom, že musí byť nastavený udržateľný finančný rozpočet a možnosť zabezpečenia služieb cez subdodávateľov prechádza z 100 percent dopravných výkonov DPB na polovicu, vymenúva Belfi. "Oproti tomu, ako je to dosiaľ, pritvrdzujeme."
Zastupiteľstvo by tiež malo znova schvaľovať nájomnú zmluvu a vklad majetku mesta do základného imania DPB, čo podľa Belfiho požadujú aj banky. Navýšené by tak malo byť o vyše 42 miliónov eur, dnes je základné imanie vo výške 4,6 milióna eur. "Ak teraz navrhujeme schváliť navýšenie základného imania, vkladáme tam staré autobusy a staré trolejbusy, teda niečo, čo ešte má účtovnú hodnotu, ale aj značnú morálnu opotrebovanosť," pripomenul Ftáčnik. Nové električky a trolejbusy sa už stanú majetkom DPB. Vozidlá teda budú v majetku podniku, mesto zase bude vlastniť električkové koľaje či napríklad obslužné budovy, ktoré si bude DPB prenajímať. "Snažíme sa vytvoriť taký obraz, aký majú napríklad v Brne, kde dopravný podnik vlastní dopravné prostriedky a mesto cestu a potrebnú infraštruktúru. Je jasné, kto sa o čo stará," vysvetlil Ftáčnik.
Niektorí poslanci v zmluve našli už aj slabé stránky. "V jednej časti sa píše, že pokiaľ z nezavinených dôvodov nebude možné vykonať v rozsahu objednaných prác dodávku všetkých služieb, v tom prípade tak či tak platí suma objednaných výkonov. V Bratislave bude napríklad zemetrasenie, ktoré vyradí dopravu na dva mesiace, ale napriek tomu magistrát platí za dopravu, akoby celý rok fungovala," ilustroval Ignác Kolek (KDH).
Viacerí poslanci sa však pri schvaľovaní zmluvy odvolávali na nedostatok času. "Považujem sa za pracovitého poslanca, ale popri iných bodoch napriek mojej veľkej snahe som si to nestihol naštudovať. Nikto sa nehrnie do diskusie, aj to je dôkazom toho, ako to stihli naštudovať ostatní poslanci, je to náročný bod," argumentoval kresťanský demokrat Stanislav Fiala. Zastupiteľstvo chcelo preto materiál odložiť na januárové rokovanie.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies