Výrobca lietadiel Airbus odhalil plány na zavedenie prvého komerčného lietadla s nulovými emisiami do prevádzky.
Hodlá tak urobiť do roku 2035. Francúzsky gigant predviedol trojicu návrhov podoby stroja, ktoré všetky užívajú ako palivo vodík. Píše o tom americká CNN.
"Toto je historický okamih pre celé komerčné letectvo a my hodláme v najdôležitejšom posune, ktorý toto odvetvie kedy zažilo, viesť vedúcu úlohu," povedal výkonný riaditeľ Airbusu Guillaume Faure.
Tvrdí, že vodík, či už ako súčasť syntetických palív alebo primárny zdroj energie, má potenciál značne znížiť vplyv leteckej dopravy na klimatické zmeny.
At the time, Airbus said it would buy smaller A330 and A350 models instead. “It is very good news for Airbus,” the European aerospace giant’s CEO Guillaume Faure said of the announcement in #Dubai, adding he was “very proud that Airbus 350 has been selected by Emirates”. pic.twitter.com/x9kv26OMFK
— The Citizen Tanzania (@TheCitizenTZ) November 19, 2019
Tri predstavené koncepty lietadiel Zero sa líšia podobou, kapacitou cestujúcich aj doletovou vzdialenosťou.
Typ s dvojprúdovým motorom by mal podľa Airbusu dokázať zobrať medzi 120 a 200 cestujúcich a doletieť do vzdialenosti 2000 námorných míľ (asi 3700 kilometrov). Poháňaný bude dvojprúdovým motorom bežiacom na vodík.
Do turbovrtuľového modelu sa zmestí až 100 pasažierov a bude sa môcť pochváliť doletovou vzdialenosťou asi 1000 námorných míľ (cca 1850 km). Určený by mal byť pre kratšie lety.
Posledné lietadlo s neobvyklým dizajnom BWB (blended wing body, trup spojený s krídlom) dokáže podľa Airbusu na svoju palubu pobrať až 200 cestujúcich a dolet sa má zhruba rovnať typu s dvojprúdovými motorom.
Firma očakáva, že do projektu investuje miliardy eur. Podľa výkonného viceprezidenta Jeana-Brice Dumonta potrvá až päť rokov, než vyberú koncept k vývoju.
"Vytvoríme týmto obrovitánsku zmenu v energetike a leteckom ekosystéme," dodal Glenn Llewellyn, viceprezident pre bezemisné lietadlá. Prechod k vodíkovým palivám totiž bude vyžadovať napríklad špeciálne dočerpávacie stanice na letiskách a ďalšie vybavenie a zariadenia.
RAeS Corporate Partners - DO NOT MISS this exclusive online briefing on 12 Oct on #decarbonisation from Glenn Llewellyn, VP, Zero Emission Aviation @Airbus #avgeek #JetZero #hydrogen #Sustainability https://t.co/KZb6WAM8z2 pic.twitter.com/rrGIJquN2U
— Tim Robinson (@RAeSTimR) October 1, 2020
Prechod k novej podobe komerčnej leteckej dopravy sa nezaobíde bez štátnej podpory do vývoja a technológií alebo podpory aeroliniek vo vyraďovaní starších typov lietadiel na klasický pohon zo svojich flotíl.
Letecký priemysel sa zaviazal, že do roku 2050 zníži množstvo emisií na polovicu tých vyprodukovaných v roku 2005.
Odvetvie v súčasnosti prechádza krízou spôsobenou pandémiou nového typu koronavírusu. Predpokladá sa, že sa tento prechod k obnoviteľným zdrojom urýchli, pretože vlády štátov krízy využívajú na propagáciu ekologickej šetrnosti.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies