BRATISLAVA - Výskum OECD o zručnostiach dospelých odhalil, že slovenskí dospelí výrazne zaostávajú v čitateľskej gramotnosti a schopnosti riešiť problémy. Minister školstva Tomáš Drucker vyzýva na zásadné reformy vzdelávacieho systému.
Dospelí na Slovensku vykazujú priemernú matematickú gramotnosť, avšak v oblasti čitateľskej gramotnosti a schopnosti riešiť problémy zaostávajú. Výskum OECD o zručnostiach dospelých odhalil, že štvrtina dospelých na Slovensku má úroveň čitateľskej gramotnosti na úrovni desaťročného dieťaťa.
Napriek tomu, že dospelí so stredoškolským vzdelaním dosahujú lepšie výsledky ako priemer, zručnosti vysokoškolákov zaostávajú za očakávaniami. Absolventi vysokých škôl na Slovensku dosahujú horšie výsledky ako absolventi stredných škôl vo Fínsku či Švédsku.
Výskum zručností dospelých z programu OECD pre medzinárodné hodnotenie kompetencií dospelých (PIAAC) prebiehal na reprezentatívnej vzorke 16 až 65-ročných, kde sa sledovala úroveň čitateľskej gramotnosti, matematickej gramotnosti a schopnosti adaptívne riešiť problémy.
Druhý cyklus výskumu sa na Slovensku realizoval v rokoch 2022 – 2023 a zúčastnilo sa ho 31 krajín. Porovnaním výsledkov z oboch cyklov (2011 – 2017 a 2022 – 2023) sa zistilo, že úroveň zručností dospelých sa za uplynulé desaťročie významne zhoršila.
"Žiaľ, nie je prekvapením, že problémy vzdelávacieho systému sa prenášajú aj do úrovne zručností dospelých obyvateľov Slovenska. Výsledky jasne ukazujú, že Slovensko potrebuje zásadné reformy vzdelávacieho systému, ktoré podporia celoživotné vzdelávanie a pripravia ľudí na meniace sa výzvy pracovného trhu,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker.
Parlament nedávno schválil nový zákon o vzdelávaní dospelých, ktorý vstúpi do platnosti v januári 2025. Tento zákon prinesie nové profesijné kvalifikácie nahrádzajúce zastarané čiastočné a úplné kvalifikácie.
Certifikované inštitúcie budú ponúkať vzdelávacie programy vedúce k získaniu mikroosvedčení. Individuálne vzdelávacie účty poskytnú finančnú podporu na vzdelávanie, od kľúčových zručností až po kariérne poradenstvo, a budú využiteľné v spolupráci so zamestnávateľmi.
Ministerstvo školstva postupne mení aj vzdelávanie detí, nahrádzajúc memorovanie praktickými zručnosťami a rozvojom schopností riešiť problémy. Zároveň sa zvyšovanie výdavkov na vysoké školstvo nevyhnutne podmieňuje tlakom na kvalitu, čo sa odráža v príprave nového zákona o vysokých školách.
"Je neprijateľné, aby sme financovali vysokoškolský systém, ktorý produkuje absolventov s horšími zručnosťami ako majú v iných krajinách absolventi stredných škôl," dodal Drucker.
PIAAC (Program for the International Assessment of Adult Competencies) je výskum zručností dospelých vo veku 16 – 65 rokov. Prvý cyklus prebiehal v rokoch 2011 – 2017 v 39 krajinách (na Slovensku v roku 2012) a druhý cyklus v rokoch 2022 – 2023 v 31 krajinách.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) realizoval druhý cyklus v období august 2018 – júl 2023, pričom sa podarilo vyzbierať 5238 rozhovorov, čo reprezentuje 3,6 milióna dospelých.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies