BRATISLAVA - Weby a inzertné stránky sú plné áut, ktoré kedysi slúžili ako taxíky. Kupujúci sa im zvyčajne vyhýbajú, pretože sa obávajú ďalšieho opotrebovania, ktoré vyplýva z toho, že sa s nimi jazdí prevažne spôsobom " brzda, plyn". Je však naozaj také zlé kúpiť si auto, ktoré kedysi slúžilo ako taxík? A ako vôbec rozoznáte autá, ktoré sa používali ako taxíky, od bežných áut? Spoločnosť carVertical, ktorá sa zaoberá históriou vozidiel, sa podelila o zoznam modelov vozidiel, ktoré taxislužby uprednostňujú, a o niekoľko tipov, ako rozpoznať bývalé taxíky na trhu s ojazdenými vozidlami.
Prečo je lepšie vyhnúť sa kúpe auta, ktoré sa používalo ako taxík?
Taxíky majú zvyčajne najazdené státisíce kilometrov, čo znamená, že motor a iné časti sú značne opotrebované. Aj v prípade, že vozidlo bolo dobre udržiavané, vysoký počet najazdených kilometrov je pri hľadaní ojazdeného auta vo všeobecnosti veľkým problémom.
"Mali by sa kupujúci vyhýbať kúpe vozidiel, ktoré slúžili ako taxíky? Aj keď je to na ich rozhodnutí, cena každého vozidla by mala odrážať jeho skutočný stav, ktorý závisí na spôsobe jeho používania. Taxíky môžu byť v konečnom dôsledku skutočnou práčkou peňazí, pokiaľ ide o opravy, pretože sú často naozaj veľmi opotrebované," tvrdí Matas Buzelis, automobilový expert a vedúci oddelenia komunikácie spoločnosti carVertical.
Taxíky jazdia väčšinou v meste, čo nadmerne zaťažuje rôzne komponenty vozidla, najmä motor, brzdy a prevodovku. Vozidlo s podobným počtom najazdených kilometrov, ale jazdiace prevažne po diaľnici, bude zvyčajne v oveľa lepšom stave.
Interiér ojazdených vozidiel taxislužby môže byť tiež opotrebovaný, najmä zadné sedadlá, podlahy a dvere. Hoci sa väčšina ľudí snaží svoje vozidlá chrániť, cestujúci v taxíkoch často nastupujú s mokrými topánkami alebo bundami, čo sa z dlhodobého hľadiska prejaví na interiéri vozidla.
Vozový park taxislužby zvyčajne tvoria spoľahlivé autá s dobrou povesťou, ktoré počas svojej životnosti najazdia veľa kilometrov. Na základe všetkých uvedených faktorov je však dobré sa týmto vozidlám na trhu s ojazdenými vozidlami vyhnúť.
Ako rozpoznať auto, ktoré slúžilo ako taxík?
Najjednoduchším spôsobom, ako zistiť, či sa vozidlo používalo ako taxík, je kontrola histórie vozidla. Iným spôsobom to možno zistiť len ťažko, pretože podvodní predajcovia často zatajujú nepriaznivé skutočnosti o vozidlách, ktoré chcú predať. Pri vyššom počte najazdených kilometrov sú taxíky často predmetom podvodov stočených kilometrov a rozsiahlejšieho opotrebovania dielov, v dôsledku čoho ich hodnota výrazne klesá.
Najobľúbenejšími značkami vozidiel taxislužby na trhu s ojazdenými vozidlami sú Mercedes-Benz (29 % všetkých vozidiel taxislužby preverených na stránke carVertical), Volkswagen (14,4 %), Škoda (12,3 %), Volvo (10,9 %) a BMW (5,8 %). Keďže kupujúci si týchto výrobcov veľmi cenia, podvodníci často využívajú tento dopyt na dosiahnutie nekalých ziskov.
Nemecké autá sa využívajú najčastejšie ako vozidlá taxislužby. Na prvom mieste sa umiestnil Mercedes-Benz triedy E (17,9 %), za ním nasleduje Škoda Superb (7,7 %), Volkswagen Passat (6,1 %), BMW rady 5 (5 %) a Volvo V70 (4,7 %).
Aj farba vozidla môže prezradiť viac o jeho minulosti - mnohé mestá používajú rovnakú farbu pre všetky svoje taxíky, takže ich možno na ulici ľahko rozoznať. Niektoré modely, ako napríklad trieda E, môžu byť niekedy vyrobené na účely taxislužby a dokonca môžu dostať špeciálnu farbu karosérie.
Pri kúpe ojazdeného vozidla sa obzvlášť oplatí dôkladne skontrolovať jeho karosériu, pretože na karosérii môžu byť niekedy ešte viditeľné zvyšky nálepiek. Keďže nálepky zakrývajú veľké plochy vozidla pred slnkom, sú nakoniec jasnejšie a lepšie viditeľné, čo naznačuje, že vozidlo bolo pravdepodobne v minulosti používané ako taxík.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies