BARCELONA - Čínski výrobcovia elektrických vozidiel si čoraz častejšie vyberajú prístav v Barcelone v Španielsku ako hlavnú vstupnú bránu pre svoje produkty do Európy. Podľa barcelonského prístavu v roku 2023 odbavilo viac ako 720 000 vozidiel, z toho 90 000 elektrických vozidiel vyrobených v Číne.
Tento trend je v súlade s nedávnou štúdiou globálnej poradenskej spoločnosti PwC, ktorá predpovedá, že do roku 2025 by sa v Európe mohlo predávať až 800 000 áut vyrobených v Číne. „V roku 2023 sme zaznamenali radikálnu zmenu trendu a teraz sa barcelonský prístav nachádza v situácii 50 na 50, v ktorej dovážame rovnaký počet vozidiel, aký vyvážame, a teraz mnohé z dovozu tvoria elektrické vozidlá vyrobené v Číne," povedal v rozhovore pre agentúru Xinhua Lluis Salvado, prezident barcelonského prístavu.
"Čína v percentuálnom vyjadrení zastáva rovnaké postavenie ako pred pandémiou ako hlavný obchodný partner Barcelony. V rámci (...) diverzifikovaného prístavu sme zaznamenali výrazný rast v určitých segmentoch, ako sú elektrické vozidlá," dodal.
Len v Španielsku sa počet nových predaných čínskych áut zvýšil z 10 000 na 37 000 v roku 2023, čo predstavuje 4 percentá španielskeho trhu, podľa národného združenia predajcov vozidiel Ancove. Pre šéfa barcelonského prístavu je geografická poloha mesta jedným z dôvodov, prečo si ho ázijskí výrobcovia vyberajú na dovoz svojich produktov do Európy. Prístav je tiež súčasťou efektívnej infraštruktúry, dodal.
„Náš logistický reťazec v kombinácii s námornými a železničnými spojeniami so zvyškom Európy poskytuje Barcelone veľký potenciál a znamená, že veľa spoločností vyrábajúcich v Číne si vybralo barcelonský prístav ako svoju vstupnú bránu do Európy,“ dodal Salvado.
Zatiaľ čo rok 2023 opisuje ako „neregulárny“, predpovedá, že rok 2024 bude rokom stability, a to aj napriek pretrvávajúcej neistote v dôsledku globálnych udalostí, ako je napríklad pokračujúci konflikt na Blízkom východe.
Barcelonský prístav uvádza, že od januára do novembra minulého roka zaregistroval celkovú prepravu 59 miliónov ton a 3 milióny TEU (jedna TEU je ekvivalentom 38 metrov kubických) a úrad dúfa, že tento rok tieto čísla zopakuje alebo prekročí.
„Existujú tri sektory, ktoré rastú: elektrické vozidlá, niektoré segmenty elektronického priemyslu, ktoré stále ťažia z účinkov globalizácie, a vozidlá tradične vyrábané v Európe, ktoré sa teraz vyrábajú v Číne a ďalších ázijských krajinách,“ uzavrel Salvado.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies