WASHINGTON - Spoločnosť Boeing sa priznala k tomu, že viac ako rok pred tým, než sa zrútil prvý stroj typu 737 MAX, o problémoch systému vedeli.
Zdá sa, že spoločnosť Boeing pochybila ešte viac, ako sa predpokladalo. Podľa ich najnovších vyjadrení totiž vedeli o problémoch systému vo svojich lietadlách dávno pred tragédiami. Technici vraj objavili problém, kvôli ktorému výstražné systémy nefungovali vo všetkých lietadlách správne. Začalo sa teda interné vyšetrovanie, avšak jeho výsledkom bolo, že daná chyba nemá vplyv na bezpečnosť. Existujúca funkčnosť lietadiel vraj bola prijateľná dovtedy, kým výrobca neuvedie plánovanú softvérovú aktualizáciu.
Toto vyšetrovanie sa konalo bez účasti najvyššieho vedenia spoločnosti, informácie sa k nemu dostali až po tragickej nehode spoločnosti Lion Air v Indonézii, pri ktorej 29. októbra 2018 zahynulo 189 ľudí. Následne sa konalo ďalšie vyšetrovanie, no jeho výsledkom bolo opäť tvrdenie, že bezpečnosť pasažierov nie je ohrozená.
Po 10. marci tohto roka, kedy sa v Etiópii odohralo ďalšie letecké nešťastie rovnakého stroja, pri ktorom zahynulo všetkých 157 ľudí na palube, sa na celom svete zakázala prevádzka modelov 737 MAX. Momentálne prebieha vyšetrovanie príčin nehôd.
Podozrenie zo zapríčinenia nehôd padá podľa prvých vyšetrovacích správ na stabilizačný systém MCAS, vyvinutý práve pre nové stroje 737 MAX. Ten mal lietadlá automaticky smerovať nosom strojov nadol, čo posádka nedokázala zvrátiť, a tak sa lietadlá zrútili.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies