Negatívne svetlo na Boeing namieril nedávny incident, kedy whistleblower John Barnett, ktorý odhaľoval reálnu situáciu v spoločnosti vyšetrovateľom zomrel počas súdneho procesu. Príčinou smrti je samovražda, polícia však začala vyšetrovanie.
Firma Boeing, ktorá stojí za najpoužívanejšími komerčnými lietadlami na svete, sa topí v problémoch a tie naoko len pribúdajú. Americkej spoločnosti nepomohli posledné mesiace, kedy whistlebloweri priniesli šokujúce odhalenia zanedbávania bezpečnosti pri výrobe strojov po incidente, kedy počas letu spoločnosti Alaska Airlines vypadli z lietadla Boeing 737-9 Max dvere len krátko po vzlete.
Cestujúci zachytili zábery ukazujúce dieru, kde sa uvoľnila zátka dverí na lietadle, ktoré bezpečne núdzovo pristálo a nikto sa vážne nezranil. Mohlo to však dopadnúť oveľa horšie a Americký úrad pre letecké neštastia začal vyšetrovanie, ktoré prinieslo šokujúce odhalenia.
Predbežná správa NTSB zverejnená minulý mesiac zistila, že štyri skrutky navrhnuté tak, aby zabránili vypadnutiu zátky dverí z lietadla Boeing 737 Max 9, chýbali predtým, ako dvere odvial vietor. NTSB usporiada v auguste dvojdňové vypočutie o incidente s dverami, oznámila agentúra v utorok.
Všetky takéto lietadlá boli hneď po incidente dočasne vyradené z prevádzky. Takáto desivá nehoda sa nestáva často. Dalo sa jej totiž veľmi ľahko zabrániť. Nehoda však bola len začiatok zlých správ pre Boeing. Poukázala totiž na pálivý problém, ktorý šéfov gigantickej spoločnosti nahneval. Zamestnanci sa začali priznávať, že ich šéfovia nútia sa ponáhľať a ignorovať bezpečnostné predpisy kvôli vidine vyššieho zisku.
Štandard bezpečnosti v Boeingu sa musí zmeniť, aby držal krok s „verejným záujmom bezpečnosti letectva“, uviedol 24-členný panel vyšetrovateľov vo svojej správe, ktorá bola zverejnená vo februári a predložená Výboru pre obchod, vedu a dopravu Senátu USA. Panel opísal „obrovský rozdiel“ medzi tým, čo povedal vrcholový manažment Boeingu o bezpečnosti, a tým, ako zamestnanci Boeingu v prvej línii opisovali realitu.
"Vedenie sa viac zaoberá tým, ako dostať lietadlá do obehu rýchlo ako kvalitne," povedal minulý týždeň pre CNN Ed Pierson, bývalý výkonný riaditeľ Boeingu, ktorý je teraz výkonným riaditeľom organizácie verejného záujmu Foundation for Aviation Safety. Povedal, že lietadlá sa vyrábajú aj dnes, pričom nedostatky nie sú odstránené. Dôvodom je cena.
Boeing roky prichádza o špičkových inšpektorov a hľadanie nových ľudí mu ide ťažko. Zamestnanci opisujú podmienky vo firme ako veľmi napäté. Podľa bývalých inšpektorov na nich bolo stále tlačené, aby lietadlá čo najskôr pustili do obehu a ignorovali chyby. "Keď som poukázal na bezpečnostnú vadu, prezývali ma "zdržovateľ"," povedal bývalý inžinier.
Zmena v spoločnosti Boeing nastala na prelome tisícročí, kedy po páde Sovietskeho zväzu nastal v USA rozruch a strach. Spojené štáty prišli o nepriateľa a firmy zameriavajúce sa na bezpečnosť a obranu museli zistiť, čo ďalej. Nakoniec dospeli k spoločnému záveru - spojili sa.
Z 51 firiem v roku 1991 je dnes iba päť obrovských korporácii. Vtedy nastala v Boeingu kľúčová zmena. Po tom, čo sa v roku 1997 zlúčil s McDonell Douglas sa zmenilo vedenie. Firma mala predtým povesť priekopníka v bezpečnosti, ktorý má na prvom mieste prvotriedne inžinierstvo. Zľudovela aj fráza "ak to nie je Boeing, tak neletím".
Po spojení však nastala veľká zmena. Inžinierov na stoličkách vedúcich funkcií nahradili biznismeni a ich cieľom už nebolo dokonalé lietadlo, ale čo najväčší zisk a rast firmy. Calhoun, súčasný generálny riaditeľ Boeingu, prevzal vedenie v januári 2020, deväť mesiacov po odstavení 737 Max po dvoch smrteľných nehodách. Nemá žiadne inžinierske vzdelanie, pôsobil ako výkonný riaditeľ a vedúci portfóliových operácií v investičnej spoločnosti The Blackstone Group, generálny riaditeľ spoločnosti Nielsen a strávil 26 rokov v GE.
Negatívne svetlo na Boeing namieril aj nedávny incident, kedy whistleblower John Barnett, ktorý odhaľoval reálnu situáciu v spoločnosti vyšetrovateľom zomrel počas súdneho procesu. Príčinou smrti je samovražda, polícia však začala vyšetrovanie.
Barnett s Boeingom nevychádzal a nebolo to tajné. Začal odhalovať tajomstvá a tvrdil, že bezpečnostné a výrobné štandardy v továrňach sú veľmi nízke. Osobne firmu aj žaloval, pričom sa vyjadril, že Boeing sa mu snažil ilegálne pomstiť.
62-ročného Barnetta našli mŕtveho vo vozidle 9. marca po strelnej rane, ktorú si spôsobil sám v Charlestone v Južnej Karolíne. Podľa jeho právnikov a policajnej správy o incidente boli policajti vyslaní, aby vykonali kontrolu sociálneho zabezpečenia Barnetta v hoteli Holiday Inn, keď sa nedostavil na výpoveď vo svojom prípade proti Boeingu.
Celý tento príbeh však nedáva zmysel. Barnettovi kolegovia, kamaráti či rodina tvrdia, že o žiadnych myšlienkach na samovraždu ani len netušili. A hlavne, stalo sa tak počas súdneho procesu, ktorý začal proti gigantickej firme. Objavujú sa komentáre o umlčiavaní svedkov. Problémy sa totiž množia a pochybnú kontrolu kvality aj ignorovanie bezpečnosti potvrdzuje čoraz viac zamestnancov aj expertov.
„Nevideli sme žiadne náznaky, že by si chcel zobrať život. Nikto tomu nemôže uveriť,“ uviedli jeho právnici Robert Turkewitz a Brian Knowles vo vyhlásení z 12. marca. „Charlestonská polícia to musí úplne a presne vyšetriť a povedať verejnosti, čo zistila.“
Whistleblower pracoval pre Boeing dekády a vyjadril sa, že z továrne v Charlestone nevyšiel jediný stroj, pod ktorý by sa bol ochotný podpísať.
Bývalý manažér kvality v roku 2019 pre New York Times povedal, že vo výrobných procesoch Boeingu objavil nebezpečné zhluky káblov, ktoré, ak by sa prerušili neďalekými kovovými úlomkami, by mohli viesť ku katastrofálnemu zlyhaniu lietadla.
„Ako manažér kvality v Boeingu ste poslednou obrannou líniou predtým, ako sa defekt dostane k lietajúcej verejnosti,“ povedal Barnett.
Manažér továrne Brad Zaback sa vtedy voči vyjadreniu ohradil a povedal, že zobrazenie jeho tímu bolo skreslené. Tvrdí, že "každé lietadlo malo top kvalitu". Od času, kedy Barnett obvinenia vzniesol mal už Boeing viacero problémov práve s kvalitou, významným z nich bol práve takmer tragický let Alaskan Airlines, kde boli pasažieri traumatizovaný desivým zážitkom.
Boeing naďalej svoje štandardy kvality bráni, dôkazy sa ale začínajú hromadiť.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies