PEKING - Čínsky sektor autonómneho riadenia naberá na obrátkach s masívnym rozšírením cestných testov, ktoré sa šíria po celej krajine.
V tejto novej fáze sa technológia prediera pulzujúcimi ulicami ľudnatých metropol, orientuje sa v náročnej topografii horských oblastí a preniká do sektorov, ako je poľnohospodárstvo a maloobchod. „Pre Čínu je každý cestný test krokom k budúcnosti, v ktorej inteligentná mobilita nanovo definuje dochádzanie do mesta a na vidiek, pričom samoriadiace autá sú predvojom dopravnej revolúcie,“ povedal Du Xiaoping, technický riaditeľ cloudovej platformy Národného inovačného centra inteligentných a prepojených vozidiel.
Do konca roka 2023 centrálna čínska metropola Wuhan otvorila 3 379 km jednosmerných testovacích ciest na ploche 3 000 km štvorcových, z ktorých má úžitok 7,7 milióna miestnych obyvateľov.
Len mesiac pred druhým výročím pilotného programu pre autonómne riadenie v tomto meste teraz technológia pokročila k prevádzke skutočne bez vodiča bez dozoru nad bezpečnosťou na palube. Vozový park sa odvtedy rozšíril na viac ako 500 vozidiel, čím sa rozšírila prevádzka tak, aby zahŕňala cestovanie cez okresy a nočnú jazdu, čím sa Wu-chan stala najväčšou prevádzkovou oblasťou na svete pre služby autonómneho riadenia, uviedli miestne úrady.
Ani v hornatom meste na juhozápade Číny Čchung-čching už nie je prítomnosť autonómnych autobusov a taxíkov novinkou. Jeden z jeho okresov, Yongchuan, zaznamenal 1 446 km obojsmerných testovacích ciest na celých 1 576 km štvorcových určených pre vozidlá bez vodiča.
Cestné testy sa teraz dostali do rozsiahlych čínskych miest na severe a západe vnútrozemia. V Hohhote, severočínskej autonómnej oblasti Vnútorné Mongolsko, bol minulý mesiac plne funkčný prvý čínsky cezhraničný nákladný koridor určený pre automatizované riadené vozidlá (AGV).
„Testovanie autonómnych vozidiel v takýchto zložitých a rôznorodých prostrediach je nápomocné pri zhromažďovaní množstva tréningových údajov, ktoré zase poháňajú pokrok v technológii autonómneho riadenia v rôznych regiónoch po celej Číne,“ povedal Chen Zhuo, generálny riaditeľ divízie samoriadenia Baidu. V ekonomicky pulzujúcich mestách sa bežnou scénou stávajú aj inteligentné prepojené osobné autá, autobusy, čistiace vozidlá, hliadkové autá a maloobchodné vozidlá.
V mestách ako Wuhan teraz vozidlá bez vodiča jazdia uprostred rušnej premávky bez prítomnosti bezpečnostných dozorkonajúcich osôb. Mnohí zasvätení a odborníci z odvetvia sa domnievajú, že tieto vozidlá sú bezpečnejšie, ako si ľudia dokázali predstaviť.
K aprílu tohto roku Baidu najazdilo viac ako 100 miliónov km v testoch a prevádzke autonómnej jazdy bez jedinej veľkej nehody, ktorá by mala za následok ťažké zranenia. Podľa čínskeho technologického giganta je počet incidentov vozidiel bez vodiča, vrátane „Robotaxi“, online bezpilotných služieb Baidu, výrazne nižší ako u tradičných vozidiel, pričom väčšina incidentov sú nárazy zozadu spôsobené inými vozidlami vzadu.
Podľa odborníkov z čínskeho priemyslu existujú prísne kritériá na vydávanie licencií pre autonómne vozidlá. Medzi takéto kritériá patrí prísne testovanie autonómnych schopností vozidla organizáciami tretích strán a komplexné preskúmanie spoločnou pracovnou skupinou pozostávajúcou z vládnych ministerstiev priemyslu a informačných technológií, dopravy a verejnej bezpečnosti, povedal Lin Xuexin, zástupca riaditeľa Hefei Intelligent and Connected Vehicles Innovation Center, pre agentúru Xinhua v nedávnom rozhovore. „Všetky vozidlá bez vodiča na ceste sú prepojené s centrálnou platformou na monitorovanie údajov a v prípade akýchkoľvek problémov bude na miesto okamžite vyslaný príslušný personál,“ dodal Lin.
Napriek pôsobivému výkonu autonómnych vozidiel mnohí zasvätenci v tomto odvetví veria, že kým autonómne riadenie v Číne dosiahne plnú komercializáciu, čaká ich ešte dlhá cesta.
Čína už od raného štádia prijala prístup „vozo-cestného kolaboratívneho spravodajstva“, aby vyvinula svoju technológiu autonómneho riadenia, povedal Li Xiaohui, technológ z China Automotive Engineering Research Institute Co., Ltd. "Na realizáciu takéhoto kolaboratívneho systému je nevyhnutné v budúcnosti vyvinúť celý rad podpornej infraštruktúry, ako sú inteligentné cesty, bezdrôtové komunikačné siete a vysoko presné polohovacie služby," vysvetlil Li.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies