BRATISLAVA - Pobočky bánk, ktoré v minulosti slúžili klientom pre správu bežných financií, sa dnes postupne menia na poradenské miesta. Digitalizácia bánk za posledné tri roky znížila počty pobočiek po celom Slovensku a klienti si už zvykli, že takmer všetky služby vybavia online. Osobne treba prísť už iba v ojedinelých prípadoch, ako je napríklad žiadosť o hypotekárny úver či založenie účtu pre mladých.
Najväčšia slovenská banka ešte koncom augusta tohto roku informovala, že po vstupe nového majoritného vlastníka (Erste Bank) uskutočnila isté personálne zmeny v riadiacich pozíciách niekoľkých mestských pobočiek.
Počet mestských pobočiek tohto finančného domu síce po vstupe Erste Bank neklesol, no celkový počet obchodných miest sa znížil o 17 % na 466. Klesol tiež počet zamestnancov banky o 4 % na 6 307. Klienti Slovenskej sporiteľne dnes vybavia takmer všetky úkony spojené so svojimi financiami na účte prostredníctvom bankovej aplikácie George. Výnimkou je podanie žiadosti o hypotekárny úver.
Podľa slov predstaviteľov banky je dnes online onboarding, teda založenie účtu cez apku, čoraz populárnejší. Už takmer polovicu všetkých novozaložených bežných účtov si robia klienti tejto banky cez apku, teda bez jedinej návštevy kamennej pobočky.
V priemere až osem z desiatich klientov používa bankovú apku v mobile. „Ak hovoríme o platbách, v priemere každý aktívny používateľ mobilnej banky pošle 4,5-krát mesačne peniaze na účet za služby či nakupované tovary alebo platby priateľom a známym,“ vysvetľuje hovorkyňa Marta Cesnaková.
Tatra banka chce podľa slov hovorkyne Simony Miklošovičovej spájať to najlepšie z oboch svetov – digitálneho aj pobočkového. „Pobočky považujeme za stále mimoriadne dôležité pri kontakte s klientom, na druhej strane sa ich rola časom mení,“ vysvetľuje.
Aj Tatra banka si všíma, že mnoho úkonov si klienti želajú vykonať v pohodlí svojho domova, čo ju motivuje rozvíjať svoje digitálne služby. Finančný dom za uplynulé tri roky znížil počet svojich kamenných pobočiek z 81 na 71, časť z nich zlúčením niekoľkých pobočiek v krajských a okresných mestách.
Digitalizácia je podľa hovorkyne prirodzeným vývojom takmer každej sféry podnikania a bankový sektor nie je výnimkou. „Profitujú z toho nielen banky, ale aj samotní klienti,“ komentuje. Klient vo väčšine prípadov vie plnohodnotne využívať služby prostredníctvom digitálnych kanálov – internetbankingu, mobilnej aplikácie alebo kontaktného centra Dialóg Live. „Zároveň sme vo všetkých pobočkách zaviedli možnosť spojiť sa s klientom ,vzdialene a bezpečne cez telefonický hovor,“ vysvetľuje S. Miklošovičová.
Banka naďalej pracuje na rozšírení možnosti obsluhy klientov na diaľku. „Samozrejme, existujú niektoré špecifické prípady, respektíve zmluvy, pri ktorých je potrebné kvôli ich komplexnosti navštíviť pobočku, no ide o minimum prípadov,“ uzatvára hovorkyňa.
Banka v prvom pandemickom roku (2020) zrušila osem pobočiek a otvorila dve nové kontaktné miesta v Bratislave. V roku 2021 zrušila devätnásť pobočiek, o rok neskôr sedem a tento rok zatvorila štyri pobočky, no pribudla jej jedna nová v bratislavskom obchodnom centre Petržalka City. Finančný dom má aktuálne otvorených 125 pobočiek po celom Slovensku.
Podľa slov hovorcu Dominika Mišu mal postup digitalizácie služieb určité tempo už pred rokom 2020, no pandémia ho jednoznačne urýchlila. „V podstate zo dňa na deň sme sa museli naučiť komunikovať s každým klientom na diaľku, asi ako každá iná spoločnosť,“ komentuje nedávnu históriu.
O úsporách z pohľadu zatvárania pobočiek sa podľa neho nedá hovoriť, keďže banka v tom istom čase výrazne investovala do digitálnych služieb a banky na diaľku. Navyše počas pandémie koronavírusu bol obchod výrazne obmedzený. VÚB vníma vylepšovanie digitálnych služieb ako nekonečný proces. Už teraz vie banka vyčísliť, že vďaka týmto zmenám došlo k 85-percentnej úspore papiera a už takmer akúkoľvek službu či produkt si vedia klienti zriadiť a manažovať z pohodlia domova.
Podľa hovorcu sú výzvou ešte hypotéky, ale v nich vidí skôr legislatívne prekážky na úplný digitálny proces. Digitalizácia podľa neho už nejaký čas „slušne funguje“ aj vo firemnom bankovníctve, konatelia a firmy vedia cez digitálny podpis a online prístup vyriešiť mnoho vecí.
Napokon, aj vo VÚB platí, že sú veci, ktoré zostanú vhodné pre pobočky a osobné stretnutie. „Osobný finančný plán, poradenstvo, konzultácie ohľadom nového bývania, výhodné ponuky pre klientov a podobne,“ dopĺňa D. Miša. Podobne je to aj vo firemnom bankovníctve. „Osobné stretnutia majú teraz väčší priestor a zostávajú mimoriadne dôležité aj napriek kvalitným digitálnym službám.“
To, že sa pobočky menia na poradenské miesta, je podľa bankovej hovorkyne Michaely Lovasovej v súlade so stratégiou banky. „Cieľom je poskytovať klientom pridanú hodnotu v podobe najlepšieho osobného poradenstva, a to aj na základe kvalitnej práce s dátami,“ vysvetľuje. Banka tak zvyšuje komfort klientov a investuje do elektronických služieb nemalé finančné zdroje, čím sa počet kamenných pobočiek, pochopiteľne, znižuje.
Kým k 31. decembru 2021 mala ČSOB 111 pobočiek, v roku 2022 ich počet klesol na 98 a na konci roka 2023 bude mať ČSOB dokopy 90 pobočiek. Počet pobočiek sa znižoval aj v dôsledku zlučovania s OTP Bankou Slovensko. „V tomto prípade však nemôžeme hovoriť o redukcii kvôli šetreniu, ale o transformácii sveta bankovníctva a zmene správania sa klientov a ich potrieb,“ komentuje hovorkyňa. V súčasnosti podľa nej finančná skupina prechádza rozsiahlou digitalizáciou, ktorá si vyžaduje vyššie prvotné náklady.
Finančný dom popri rozvíjaní elektronického bankovníctva rozširuje aj siete vkladomatov a podnecuje klientov k využívaniu digitálnych a hlasových asistentov. Pomáha si pritom aj službami umelej inteligencie.
Drvivú väčšinu úkonov spojených so správou financií dnes klienti ČSOB vybavia na diaľku cez smartfón alebo notebook. Nutnosť osobnej návštevy pobočky je v prípade špecifickejších úkonov, ako napríklad založenie účtu pre mladých ľudí do 18 rokov, keď je nevyhnutná osobná návšteva pobočky so zákonným zástupcom.
Internetová mBank patrí medzi finančné domy s najmenším počtom obchodných prevádzok. Podľa dát z oficiálnej stránky je ich aktuálne štrnásť. Najviac v Bratislavskom (3) a Prešovskom kraji (3), po jednej prevádzke má v Nitrianskom, Trenčianskom a Žilinskom kraji. Banka v posledných rokoch počet pobočiek neznižovala a podľa riaditeľa pre digitálne kanály, pobočky a externých partnerov Tomáša Reytta to do budúcnosti ani nebude jej cieľom.
„Na väčšej digitalizácii pre zákazníka pracujeme bez ohľadu na náklady. Z krátkodobého hľadiska sú náklady digitalizácie dokonca väčšie,“ vysvetľuje odborník. Digitálny prístup je podľa neho smer, ktorým sa chce banka uberať aj v budúcnosti.
Aj v prípade tejto internetovej banky platí, že väčšinu servisných alebo predajných operácií vybaví digitálne prostredníctvom mobilnej aplikácie alebo internetového bankovníctva. „Služby, ktoré zatiaľ digitálne neponúkame, sú hypotekárne úvery. Na ich ‚digitalizácii‘ však aktuálne pracujeme,“ dodáva na záver.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies