Máme tu predvianočný čas, a preto by mali spozornieť tí, ktorí si nákupy na internete nechávajú zasielať poštou na poslednú chvíľu. Rovnako tak aj v prípade posielania vianočných pohľadníc či balíčkov poštou je potrebné myslieť na ich včasné odoslanie, aby si pred sviatkami stihli nájsť svojich adresátov. Od januára 2024 navyše dôjde aj k zmene cenníka poštových služieb, za ktoré si opäť priplatíme o niečo viac. Na čo všetko sa teda v súvislosti so službami Slovenskej pošty máme pripraviť v nasledujúcich dňoch a týždňoch?
Keďže toto obdobie sa spája s už tradične výraznejším záujmom o poštové služby, či už zasielaním listov či balíkov v rámci Slovenska alebo do cudziny, Slovenská pošta, príjme denne v predvianočnom období viac ako 100-tisíc balíkových zásielok. Slováci využívajú v tomto čase poštové služby na online nákupy, posielanie darčekov prostredníctvom pošty, ale aj stále obľúbené zasielanie vianočných pozdravov.
Ministerstvo dopravy spolu so Slovenskou poštou preto informuje o blížiacich sa termínoch, do kedy pošta garantuje doručenie zásielok do Vianoc. Keďže čas sa kráti, zostávajú na to už len necelé dva týždne. Aby zásielky boli doručené včas, posledný termín na odoslanie pohľadnice či listu 2. triedy je stanovený na pondelok 18. decembra, na odoslanie listov 1. triedy je stanovený termín zaslania do utorka 19. decembra. Pre posielanie balíkov v rámci Slovenska sa ako posledný termín odporúča tiež utorok 19. decembra 2023.
V ešte väčšom predstihu je vhodné posielať zásielky do zahraničia v rámci EÚ, keďže ich doručenie trvá o čosi dlhšie. Slovenská pošta uvádza, že ak chcú zákazníci posielať listy alebo balíky do zahraničia, odporúča podať listové zásielky najneskôr v piatok 15. decembra a balíky najneskôr vo štvrtok 14. decembra pre krajiny Európskej únie. Zásielky do zámorských krajín a európskych krajín mimo EÚ radí podať ešte skôr.
Ideálnym spôsobom pre doručenie zásielky sú BalíkoBoxy, pretože sú dostupné 24 hodín 7 dní v týždni a zákazník si môže kedykoľvek a bezkontaktne podľa svojich možností vybrať zásielku samostatne bez čakania. Aktuálne má Slovenská pošta 155 BalíkoBOXov po celom Slovensku, pričom odberná lehota sú tri dni. Ak si klient zásielku nestihne vybrať počas troch dní, uložená zostáva ešte na pošte počas úložnej lehoty (štandardná úložná lehota zásielky na pošte je 18 dní).
Kým v marci tohto roka Slovenská pošta po roku zvýšila ceny za svoje služby v priemere o 17 %, od januára 2024 by mal cenový nárast za využívanie služieb štátnych poštárov oproti súčasnej úrovni presiahnuť v priemere 11 %. Najbežnejšie podanie listov 2. triedy do 50 gramov bude drahšie o 10 centov. Namiesto 90 centov zaplatíme euro (zvýšenie zhruba o 11 %). U listov do 100 gramov bude zaslanie drahšie o 20 centov, teda namiesto 1,10 eura zaplatíme 1,30 eura (zdraženie viac ako 18 %).
Ceny listov zaslaných 1. triedou sa podľa návrhu zvýšia o 30 centov, do 50 gramov na 1,50 eura (25 %), do 100 gramov na 1,80 eura (20 %). Výnimkou v tejto kategórii je list do 2 kilogramov, ktorého cena vzrastie o 10 centov.
Cena doporučených listov 2. triedy do 50 gramov vzrastie od nového roka o 20 centov na 2,40 eura, do 100 gramov o 30 centov na 2,70 eura, u doporučených listov 1. triedy do 50 gramov sa cena zvýši o 40 centov na 2,90 eura, do 100 gramov z 2,80 eura na 3,20 eura.
Stále je však možné využiť cenovo výhodnejšiu formu podávania zapísaných zásielok cez elektronický podací hárok (ePH), kde sú ceny doporučeného a poisteného listu nižšie o 50 centov a úradnej zásielky o 60 centov.
Cena doporučeného listu podávaného cez elektronický podací hárok sa má v priemere zvýšiť o 8 % a cena úradnej zásielky podávanej cez ePH sa v priemere zvýši o 11,5 %.
Zvýšenie cien sa dotkne aj poštového platobného styku, a to podľa náročnosti na manipuláciu s hotovosťou. Najviac sa zvyšuje cena u poštových poukazov na adresu (hotovosť – hotovosť) v rozpätí od 20 centov do 1 eura, cena poštových poukazov na výplatu (účet – hotovosť) vzrastie od 20 do 50 centov a cena poukazu na účet (hotovosť – účet) od 10 do 50 centov.
Napriek poslednej cenovej úprave od marca tohto roka Slovenská pošta dosiahla v prvom polroku stratu vyše 8 miliónov eur z univerzálnej služby, ktorá bola spôsobená najmä ďalším nepredpokladaným poklesom objemu podávaných zásielok a výrazným výpadkom výnosov.
Nová úprava cien reaguje aj na zvyšujúce sa prevádzkové náklady Slovenskej pošty, najmä na energie a pohonné látky, rastúce jednotkové náklady v dôsledku pretrvávajúceho trendu poklesu poštových služieb, najmä listových zásielok, balíkov podávaných v rámci univerzálnej služby a poštového platobného styku.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies