OSLO - Spoločnosť Hurtigruten Norway dnes odhalila plány na jej elektrickú výletnú loď s nulovými emisiami so zaťahovacími plachtami pokrytými solárnymi panelmi, ktorá by mala vyplávať v roku 2030.
Spoločnosť Hurtigruten Norway má v súčasnosti flotilu ôsmich lodí, z ktorých každá má kapacitu 500 cestujúcich, ktoré cestujú pozdĺž nórskeho pobrežia od Osla po polárny kruh. Hoci je to relatívne malá firma, generálna riaditeľka Hedda Felin dúfa, že táto inovácia „môže inšpirovať celý námorný priemysel."
Projekt s názvom „Sea Zero“ bol pôvodne ohlásený v marci 2022 a odvtedy Hurtigruten Norway spolu s 12 námornými partnermi a nórskym výskumným inštitútom SINTEF skúma technologické riešenia, ktoré by mohli pomôcť dosiahnuť bezemisnú námornú dopravu.
Plachty lode s nulovými emisiami sa stiahnu, aby loď mohla prejsť popod mosty, ako je znázornené na obrázku.
Výsledný dizajn bude poháňaný prevažne 60 megawattovými batériami, ktoré je možné nabíjať v prístave čistou energiou, keďže obnoviteľné zdroje predstavujú 98 % nórskeho elektrického systému. Gerry Larsson-Fedde, senior vice prezident námorných operácií pre Hurtigruten Norway, ktorý prišiel s myšlienkou lode s nulovými emisiami, odhaduje, že batérie budú mať výdrž 300 až 350 námorných míľ, čo znamená, že počas 11-dňovej spiatočnej cesty, jedna línia by sa musela nabíjať asi sedem alebo osemkrát.
Aby sa znížilo spoliehanie sa na batériu v prípade silnejšieho vietru, z paluby sa zdvihnú tri zaťahovacie plachty – alebo krídla – a dosiahnu maximálnu výšku 50 metrov. Môžu sa prispôsobiť nezávisle, zmenšiť sa, aby prešli popod mosty alebo zmeniť svoj uhol, aby zachytili najväčší vietor, vysvetľuje Larsson-Fedde. Dodáva, že plachty budú pokryté celkovo 1500 štvorcovými metrami solárnych panelov, ktoré budú generovať energiu na dobíjanie batérií počas plavby – a stav batérie sa bude zobrazovať na boku lode. „V Nórsku môže byť niekedy v zime tma, ale na juhu máme stále slnko. A máme slnko 24 hodín denne v lete. Bude nás poháňať taktiež aj polnočné slnko,“ hovorí Larsson-Fedde.
Loď bude dlhá 135 metrov a bude mať 270 kajút. Plachty pri plnom natiahnutí dosiahnu výšku 50 metrov.
Podľa Medzinárodnej námornej organizácie (IMO), orgánu OSN, ktorý reguluje celosvetovú lodnú dopravu, predstavuje lodný priemysel približne 3 % celosvetových emisií skleníkových plynov spôsobených človekom. V roku 2018 IMO zaviedla cieľ znížiť do roku 2050 emisie skleníkových plynov v tomto odvetví aspoň o polovicu.
To viedlo k novej vlne dizajnov ekologických plachetníc, od transatlantickej automobilovej lode Oceanbird a rôznych nákladných lodí so zaťahovacími plachtami až po superjachtu Black Pearl od Oceanco a výletnú loď Chantiers de Atlanique so skladacími pevnými plachtami. Väčšina z nich sa však bude spoliehať aj na motory, ktoré využívajú fosílne palivá. Larsson-Fedde poznamenáva, že zatiaľ čo dizajn Hurtigruten Norway bude mať z bezpečnostných dôvodov záložný motor, bude spotrebovať zelené palivá, ako je amoniak, metanol alebo biopalivo.
Spoločnosť Hurtigruten Norway už dlho ponúka udržateľnú lodnú dopravu. V roku 2019 spustila prvú hybridnú výletnú loď na svete s podporou batérií a v súčasnosti je v procese konverzie zvyšku svojej expedičnej flotily na hybridné batérie.
Hurtigruten renovuje aj svoju staršiu loď Trollfjord, aby sa mohla plaviť na modernizovaných pobrežných plavbách po Nórsku.
„Sme závislí od oceánu a životného prostredia. To je náš produkt: Čisté oceány, čisté prístavy, miestni dodávatelia,“ vysvetľuje Hedda Felin. „Chceme presadzovať a byť lídrom v udržateľnosti, pretože sme presvedčení, že náš priemysel je príliš pomalý a nie dostatočne ambiciózny."
Počas nasledujúcich dvoch rokov bude Hurtigruten Norway testovať svoje navrhované technológie pred dokončením návrhu v roku 2026 a jeho cieľom je začať výrobu v lodeniciach v roku 2027. Prvé plavidlo má vstúpiť do nórskych vôd v roku 2030. Potom spoločnosť dúfa, že postupne transformuje celú svoju flotilu na plavidlá s nulovými emisiami.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies