Európska komisia získala dostatočnú podporu členských štátov na zavedenie ciel až do výšky 45 % na dovoz elektrických vozidiel vyrobených v Číne. Tento krok, ktorý prichádza po ročnom vyšetrovaní, má čeliť, ako uvádza EÚ, nespravodlivým subvenciám zo strany Pekingu. Odborníci varujú, že zavedenie týchto ciel môže zvýšiť ceny elektromobilov pre spotrebiteľov a vyvolať obchodné napätie medzi EÚ a Čínou.
Európska komisia v piatok uviedla, že v hlasovaní členov EÚ získala dostatočnú podporu na zavedenie ciel až do výšky 45 % na dovoz elektrických vozidiel vyrobených v Číne v najzávažnejšom obchodnom prípade bloku, čím riskuje odvetné opatrenia zo strany Pekingu.
Komisia, ktorá dohliada na obchodnú politiku bloku, po ročnom protisubvenčnom vyšetrovaní navrhla konečné clá na nasledujúcich päť rokov s cieľom čeliť tomu, čo považuje za nespravodlivé čínske subvencie.
"Návrh Európskej komisie na uloženie konečných vyrovnávacích ciel na dovoz batériových elektrických vozidiel (BEV) z Číny dnes získal potrebnú podporu členských štátov EÚ na prijatie ciel," uviedla EÚ vo vyhlásení.
Na elektromobily vyrobené v Číne sa majú počas nasledujúcich piatich rokov vzťahovať poplatky až do výšky 45 %, ale objavili sa obavy, že takýto krok by mohol zvýšiť ceny elektromobilov pre kupujúcich.
Rozhodnutie, ktoré rozdelilo členské štáty EÚ, ako napríklad Francúzsko a Nemecko, môže vyvolať obchodnú vojnu medzi Bruselom a Pekingom, ktorý clá odsúdil ako protekcionistické.
EÚ prvýkrát oznámila, že v júni uvalí vyššie clá na dovoz čínskych elektrických vozidiel s odôvodnením, že tieto vozidlá "vo veľkej miere využívajú nespravodlivé dotácie" a predstavujú "hrozbu hospodárskej ujmy" pre výrobcov elektrických vozidiel v Európe.
Zverejnené boli aj clá pre jednotlivé spoločnosti, ktoré súviseli s úrovňou ich spolupráce a informáciami, ktoré poskytli EÚ v rámci vyšetrovania výroby elektrických vozidiel v Číne.
Dočasné povinnosti boli zavedené od začiatku júla.
Európska komisia potom v septembri revidovala svoje tarifné plány na základe "odôvodnených pripomienok k predbežným opatreniam" od zainteresovaných strán.
Hovorca čínskeho ministerstva obchodu novinárom povedal, že Peking je naďalej presvedčený, že vyšetrovanie čínskych dotácií pre priemysel elektrických vozidiel dospelo k "vopred stanoveným záverom", a dodal, že blok podporuje nekalú hospodársku súťaž.
Nemecko bude v piatok hlasovať proti zavedeniu ciel Európskej únie na čínske elektrické vozidlá, uviedli vo štvrtok pre agentúru Reuters ľudia oboznámení s touto záležitosťou.
Nemecko sa v prvom nezáväznom hlasovaní o návrhu Európskej komisie na zavedenie ciel v júli zdržalo hlasovania, ale odvtedy priemysel tlačil na nemeckého kancelára Olafa Scholza, aby v piatkovom hlasovaní členských štátov Európskej únie hlasoval proti tomuto opatreniu.
Agentúra Reuters v stredu informovala, že Francúzsko, Grécko, Taliansko a Poľsko budú hlasovať za, čo by stačilo na presadenie najvýraznejších obchodných opatrení EÚ.
Nemeckí výrobcovia automobilov, ktorí v minulom roku realizovali tretinu svojho predaja v Číne, sú proti clám. Obávajú sa odvetných opatrení a obávajú sa obchodného konfliktu s druhým najdôležitejším obchodným partnerom krajiny.
Silná nemecká odborová organizácia IG Metall a zástupcovia zamestnancov najväčších výrobcov automobilov v krajine vo štvrtok vo vyhlásení uviedli, že Nemecko by malo hlasovať proti clám. "Jednoznačne hovoríme: clá sú nesprávnym prístupom, pretože nezlepšia konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu," uviedli v spoločnom vyhlásení.
Európska únia by sa mala usilovať o kompromis a výsledok rokovaní s Čínou, uviedlo vo štvrtok Španielsko v predvečer kľúčového hlasovania EÚ o clách pre elektrické vozidlá. Minister hospodárstva Carlos Cuerpo uviedol v liste podpredsedovi Európskej komisie Valdisovi Dombrovskisovi, s ktorým sa oboznámila agentúra Reuters, že namiesto uvalenia ciel by EÚ mala "viesť otvorené rokovania... po záväznom hlasovaní" s cieľom dosiahnuť dohodu o cenách, ako aj o premiestnení výroby batérií do bloku.
Španielsko, ako druhý najväčší výrobca automobilov v EÚ, podľa Cuerpa zdôrazňuje význam rovnováhy medzi priemyselnými záujmami a politickými hľadiskami. Varuje pred eskaláciou napätia so strategickými hráčmi, ako je Čína. Premiér Pedro Sanchez tiež navrhol, aby EÚ prehodnotila svoj postoj k clám s cieľom zabrániť obchodnej vojne medzi Bruselom a Pekingom. Návrh Európskej komisie sa môže posunúť dopredu, ak sa proti nemu nepostaví kvalifikovaná väčšina 15 členov EÚ, ktorí predstavujú 65 % obyvateľstva, čo je značný problém.
Podľa najnovších informácií členské štáty Európskej únie dali v piatok definitívne zelenú dodatočným clám až do výšky 45 percent na elektromobily dovážané z Číny, a to aj napriek silnému odporu Nemecka. Slovensko hlasovalo proti zvýšeniu ciel, uviedli pre Euronews.com zdroje oboznámené so záležitosťou.
Diplomati EÚ pre AFP uviedli, že desať krajín vrátane Francúzska a Talianska podporilo zvýšenie ciel. Päť krajín vrátane Nemecka, Maďarska a Slovenska hlasovalo proti a 12 sa zdržalo. Na zablokovanie návrhu by bol potrebný nesúhlas kvalifikovanej väčšiny - 15 členov EÚ, ktorí predstavujú 65 percent obyvateľstva Únie.
Výsledky hlasovania v praxi znamenajú, že Európska komisia môže teraz slobodne rozhodnúť o ďalších krokoch. Podľa portálu Politico.eu sa očakáva, že by mohla právny text zverejniť pred 30. októbrom, pričom účinnosť by nadobudol nasledujúci deň po publikovaní. EK však prisľúbila, že bude pokračovať v rozhovoroch s Pekingom s cieľom nájsť alternatívne riešenie. Nemecko a Maďarsko varujú pred rozpútaním obchodnej vojny s Čínou.
Brusel tvrdí, že jeho cieľom je chrániť európskych výrobcov automobilov v kritickom odvetví, ktoré poskytuje pracovné miesta približne 14 miliónom ľudí v celej Únii, ale nevyužíva vysoké štátne dotácie ako v Číne. Kanada a Spojené štáty pritom v uplynulých mesiacoch uvalili na dovoz čínskych elektromobilov clá vo výške 100 percent.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies