AKTUALIZOVANÉ: EÚ zavádza cielené clá až 45 % na čínske elektrické vozidlá, Peking varuje pred odvetnými opatreniami

NETKY.SK • 4 Október 2024, 12:07 • 2 min
AKTUALIZOVANÉ: EÚ zavádza cielené clá až 45 % na čínske elektrické vozidlá, Peking varuje pred odvetnými opatreniami

Európska komisia získala dostatočnú podporu členských štátov na zavedenie ciel až do výšky 45 % na dovoz elektrických vozidiel vyrobených v Číne. Tento krok, ktorý prichádza po ročnom vyšetrovaní, má čeliť, ako uvádza EÚ, nespravodlivým subvenciám zo strany Pekingu. Odborníci varujú, že zavedenie týchto ciel môže zvýšiť ceny elektromobilov pre spotrebiteľov a vyvolať obchodné napätie medzi EÚ a Čínou.

slovakia

left justify in out

Európska komisia v piatok uviedla, že v hlasovaní členov EÚ získala dostatočnú podporu na zavedenie ciel až do výšky 45 % na dovoz elektrických vozidiel vyrobených v Číne v najzávažnejšom obchodnom prípade bloku, čím riskuje odvetné opatrenia zo strany Pekingu.

Komisia, ktorá dohliada na obchodnú politiku bloku, po ročnom protisubvenčnom vyšetrovaní navrhla konečné clá na nasledujúcich päť rokov s cieľom čeliť tomu, čo považuje za nespravodlivé čínske subvencie.

"Návrh Európskej komisie na uloženie konečných vyrovnávacích ciel na dovoz batériových elektrických vozidiel (BEV) z Číny dnes získal potrebnú podporu členských štátov EÚ na prijatie ciel," uviedla EÚ vo vyhlásení.

Na elektromobily vyrobené v Číne sa majú počas nasledujúcich piatich rokov vzťahovať poplatky až do výšky 45 %, ale objavili sa obavy, že takýto krok by mohol zvýšiť ceny elektromobilov pre kupujúcich.

Rozhodnutie, ktoré rozdelilo členské štáty EÚ, ako napríklad Francúzsko a Nemecko, môže vyvolať obchodnú vojnu medzi Bruselom a Pekingom, ktorý clá odsúdil ako protekcionistické.

Spoločnosť BYD, popredný čínsky výrobca elektrických vozidiel, vo februári zhromaždila v prístave Taicang v meste Suzhou autá na prepravu do Európy.
Spoločnosť BYD, popredný čínsky výrobca elektrických vozidiel, vo februári zhromaždila v prístave Taicang v meste Suzhou autá na prepravu do Európy.
Zdroj: Getty Images / AFP

EÚ prvýkrát oznámila, že v júni uvalí vyššie clá na dovoz čínskych elektrických vozidiel s odôvodnením, že tieto vozidlá "vo veľkej miere využívajú nespravodlivé dotácie" a predstavujú "hrozbu hospodárskej ujmy" pre výrobcov elektrických vozidiel v Európe.

Zverejnené boli aj clá pre jednotlivé spoločnosti, ktoré súviseli s úrovňou ich spolupráce a informáciami, ktoré poskytli EÚ v rámci vyšetrovania výroby elektrických vozidiel v Číne.

Dočasné povinnosti boli zavedené od začiatku júla.

Európska komisia potom v septembri revidovala svoje tarifné plány na základe "odôvodnených pripomienok k predbežným opatreniam" od zainteresovaných strán.

Hovorca čínskeho ministerstva obchodu novinárom povedal, že Peking je naďalej presvedčený, že vyšetrovanie čínskych dotácií pre priemysel elektrických vozidiel dospelo k "vopred stanoveným záverom", a dodal, že blok podporuje nekalú hospodársku súťaž.

Európska komisia získala dostatočnú podporu členských štátov na zavedenie ciel až do výšky 45 % na dovoz elektrických vozidiel vyrobených v Číne.
Európska komisia získala dostatočnú podporu členských štátov na zavedenie ciel až do výšky 45 % na dovoz elektrických vozidiel vyrobených v Číne.
Zdroj: CNN / Getty Images

Nemecko bude v piatok hlasovať proti zavedeniu ciel Európskej únie na čínske elektrické vozidlá, uviedli vo štvrtok pre agentúru Reuters ľudia oboznámení s touto záležitosťou.

Nemecko sa v prvom nezáväznom hlasovaní o návrhu Európskej komisie na zavedenie ciel v júli zdržalo hlasovania, ale odvtedy priemysel tlačil na nemeckého kancelára Olafa Scholza, aby v piatkovom hlasovaní členských štátov Európskej únie hlasoval proti tomuto opatreniu.

Agentúra Reuters v stredu informovala, že Francúzsko, Grécko, Taliansko a Poľsko budú hlasovať za, čo by stačilo na presadenie najvýraznejších obchodných opatrení EÚ.

Nemeckí výrobcovia automobilov, ktorí v minulom roku realizovali tretinu svojho predaja v Číne, sú proti clám. Obávajú sa odvetných opatrení a obávajú sa obchodného konfliktu s druhým najdôležitejším obchodným partnerom krajiny.

Silná nemecká odborová organizácia IG Metall a zástupcovia zamestnancov najväčších výrobcov automobilov v krajine vo štvrtok vo vyhlásení uviedli, že Nemecko by malo hlasovať proti clám. "Jednoznačne hovoríme: clá sú nesprávnym prístupom, pretože nezlepšia konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu," uviedli v spoločnom vyhlásení.

Elektrické vozidlo BYD HAN je vystavené počas otvorenia predajne BYD v autosalóne Sternauto v Berlíne, Nemecko 31. januára 2024.
Elektrické vozidlo BYD HAN je vystavené počas otvorenia predajne BYD v autosalóne Sternauto v Berlíne, Nemecko 31. januára 2024.
Zdroj: Reuters / Annegret Hilse

Európska únia by sa mala usilovať o kompromis a výsledok rokovaní s Čínou, uviedlo vo štvrtok Španielsko v predvečer kľúčového hlasovania EÚ o clách pre elektrické vozidlá. Minister hospodárstva Carlos Cuerpo uviedol v liste podpredsedovi Európskej komisie Valdisovi Dombrovskisovi, s ktorým sa oboznámila agentúra Reuters, že namiesto uvalenia ciel by EÚ mala "viesť otvorené rokovania... po záväznom hlasovaní" s cieľom dosiahnuť dohodu o cenách, ako aj o premiestnení výroby batérií do bloku.

Španielsko, ako druhý najväčší výrobca automobilov v EÚ, podľa Cuerpa zdôrazňuje význam rovnováhy medzi priemyselnými záujmami a politickými hľadiskami. Varuje pred eskaláciou napätia so strategickými hráčmi, ako je Čína. Premiér Pedro Sanchez tiež navrhol, aby EÚ prehodnotila svoj postoj k clám s cieľom zabrániť obchodnej vojne medzi Bruselom a Pekingom. Návrh Európskej komisie sa môže posunúť dopredu, ak sa proti nemu nepostaví kvalifikovaná väčšina 15 členov EÚ, ktorí predstavujú 65 % obyvateľstva, čo je značný problém.

Podľa najnovších informácií členské štáty Európskej únie dali v piatok definitívne zelenú dodatočným clám až do výšky 45 percent na elektromobily dovážané z Číny, a to aj napriek silnému odporu Nemecka. Slovensko hlasovalo proti zvýšeniu ciel, uviedli pre Euronews.com zdroje oboznámené so záležitosťou.

Diplomati EÚ pre AFP uviedli, že desať krajín vrátane Francúzska a Talianska podporilo zvýšenie ciel. Päť krajín vrátane Nemecka, Maďarska a Slovenska hlasovalo proti a 12 sa zdržalo. Na zablokovanie návrhu by bol potrebný nesúhlas kvalifikovanej väčšiny - 15 členov EÚ, ktorí predstavujú 65 percent obyvateľstva Únie.

Výsledky hlasovania v praxi znamenajú, že Európska komisia môže teraz slobodne rozhodnúť o ďalších krokoch. Podľa portálu Politico.eu sa očakáva, že by mohla právny text zverejniť pred 30. októbrom, pričom účinnosť by nadobudol nasledujúci deň po publikovaní. EK však prisľúbila, že bude pokračovať v rozhovoroch s Pekingom s cieľom nájsť alternatívne riešenie. Nemecko a Maďarsko varujú pred rozpútaním obchodnej vojny s Čínou.

Brusel tvrdí, že jeho cieľom je chrániť európskych výrobcov automobilov v kritickom odvetví, ktoré poskytuje pracovné miesta približne 14 miliónom ľudí v celej Únii, ale nevyužíva vysoké štátne dotácie ako v Číne. Kanada a Spojené štáty pritom v uplynulých mesiacoch uvalili na dovoz čínskych elektromobilov clá vo výške 100 percent.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Marek Nemček
Zdroj: Reuters, BBC, CNBC, Euronews, Politico, Foto: Serrari Group (ilustračné foto)
Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies