BRATISLAVA - Bol prvý Slovák, ktorý podnikol cestu okolo sveta, viac ráz zdolal Mont Blanc, prežil zostrelenie lietadla počas prvej svetovej vojny. Až neuveriteľné životné osudy Milana Rastislava Štefánika netradičným spôsobom približuje prvý slovenský celovečerný trikový film Cesta do nemožna. Snímku, ktorá skutočné udalosti rozvíja a pretvára ich do imaginatívnej i zábavnej roviny, predstavili tvorcovia v stredu v Bratislave.
"Sám názov filmu vypovedá o tom, ako sme sa rozhodli pristúpiť k Štefánikovi. Keď sme začali pripravovať film, zistili sme, že jeho život je skutočne veľmi bohatý a vydá nielen na jeden, ale na niekoľko životov," uviedol na tlačovej konferencii producent Michael Kaboš, ktorý sa tiež podpísal pod scenár filmu spolu so scenáristom Michalom Balážom a režisérom a animátorom Norom Držiakom.
Štefánik bol mužom mnohých tvárí, bol kúzelníkom, astronómom, vedcom, cestovateľom, vojakom, štátnikom, milovníkom žien. "Ako najsilnejším v jeho živote nám prišiel jeho sen, vízia ísť za niečím, čo mnohí jeho súčasníci považovali za nemožné, ale on sa nebál, mal vytrvalosť a odhodlanie ísť ďalej," priblížil Kaboš hlavnú myšlienku, ktorú chceli tvorcovi dostať do filmu kombinujúceho hraný dokumentárny aj animovaný žáner.
Tvorivý tím, ktorý sa už stretol pri oceňovanej animovanej dokudráme True Štúr, mal ambíciu ukázať Štefánika ako človeka z mäsa a kostí, ktorý rieši rovnaké a podobné problémy ako ľudia dnes. "Nechceli sme sa vôbec zamotávať do politických a vojenských machinácií, pretože ten film nemá za úlohu vysvetľovať tieto pohnútky, skôr ide o cieľ Štefánika, víziu toho naplnenia. Myslím si, že sa nám podarilo dať dohromady netradičný film, o čo nám vlastne išlo," podčiarkol režisér.
Cesta do nemožna zámerne odkazuje na film legendárneho priekopníka kinematografie Georgesa Meliésa, ktorý v roku 1904 pôsobil v Paríži. V tom istom roku a na tom istom mieste sa pred divákmi začne odvíjať aj život mladého Štefánika. Príbehom sprevádza fiktívny český filmár Otakar Kubánek, ktorý sa, očarený Štefánikovou osobnosťou, rozhodne opustiť prácu v Meliésovom štúdiu a so Štefánikom cestuje po celom svete, sprevádza ho pri dobrodružstvách a nakrúca o ňom dokument. Tento kľúč umožnil tvorcom kombinovať autentické fotografie, filmové zábery či fragmenty z denníkov v trikovom filme.
Tvorcovia prvého slovenského celovečerného trikového filmu s orchestrálnou hudbou priznali, že dielo konzultovali nielen so slovenskými, ale aj francúzskymi historikmi, absolvovali návštevy archívov, prečítali všetky dostupné knižné tituly o Štefánikovi. "Nikto z nás nemal ambíciu napísať erudovaný životopis Štefánika ani analýzu vzniku Československej republiky, na to sú historici, politológovia," poznamenal Baláž s tým, že autori mali ambíciu vytvoriť hraný film s dokumentárnou hodnotou, ale v prvom rade im išlo o to, aby nakrútili divácky zaujímavý, príťažlivý film.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies