Francúzi chcú krízu riešiť cez kúpu francúzskych výrobkov
Problémy francúzskej ekonomiky a nezamestnanosť na 12-ročnom maxime vracajú do Francúzska známe heslo "kupujte francúzske výrobky".
V čase, keď krajina vstúpila do najdôležitejšej nákupnej sezóny, politici sa obracajú na ľudí, aby kupovali produkty s označením "Made in France" a udržali tak doma pracovné miesta. Podľa centristického kandidáta na post prezidenta Francoisa Bayroua môžu výdavky spotrebiteľov, ktoré sa na aktivite ekonomiky v celkovom objeme 2,56 bilióna USD (1,98 bilióna eur) podieľajú zhruba 56 %, viesť k vytváraniu nových pracovných miest.
"Sme krok od obrovských problémov, no tento trend sa dá zvrátiť, ak presvedčíme ľudí, aby vo väčšej miere nakupovali naše výrobky," povedal Bayrou.
Na podpore kúpy domácich produktov a nových pracovných miest postavili svoju kampaň aj strana UMP prezidenta Nicolasa Sarkozyho, ktorý opätovne kandiduje v budúcoročných prezidentských voľbách, či Socialistická strana ďalšieho kandidáta Francoisa Hollandea.
Zdá sa však, že politici nebudú musieť Francúzov príliš presviedčať. Podľa prieskumu verejnej mienky inštitútu Opinion Way z minulého týždňa pre mesačník Terra Eco viac než 50 % obyvateľov Francúzska je ochotných za francúzske výrobky aj viac zaplatiť. Táto ochota je ešte výraznejšia pri potravinách, kde domáce výrobky uprednostňuje až 78 % opýtaných, a to bez ohľadu na to, že sú drahšie. Prieskum zároveň ukázal, že k nákupu domácich produktov vedie Francúzov "solidarita s domácou ekonomikou," teda presvedčenie, že je potrebné podporiť svoj štát.
Francúzske výrobky sú pritom v priemere o 15 až 25 % drahšie, ako produkty vyrobené v krajinách ako Čína, povedal Vincent Gruau, šéf Cedre, združenia na podporu miestnych podnikateľov. "Kríza však núti Francúzov uvedomiť si, že nesmú byť naivní: ak chcú udržať pracovné miesta doma, musia kupovať výrobky doma aj vyrobené," dodal Gruau.
Počet ľudí, ktorí si aktívne hľadajú prácu, vzrástol od začiatku roka o 91.500 na 2,82 milióna. Navyše, obchodný deficit Francúzska, ktorý ku koncu septembra presiahol 54 miliárd eur, smeruje k ročnému rekordu. Nicolas Sarkozy na rastúci obchodný deficit reagoval výzvou na zavedenie väčšej "reciprocity" v medzinárodnom obchode. Navrhol, aby Európska únia blokovala dovoz produktov z krajín, ktoré nespĺňajú také normy v oblasti kvality, pracovného trhu a ekológie ako únia.
K podpore domácich produktov sa pridali aj internetoví predajcovia. "Ak ste patriot, riešením je darček vyrobený vo Francúzsku!" dočítajú sa Francúzi na stránke www.100pour100-madeinfrance.fr, internetového obchodu so sídlom v Montpellier, ktorý predáva od likérov cez dáždniky, topánky až po klenoty.
Zdroj: TASR/Bloomberg
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies