BRATISLAVA - Tri štvrtiny firiem očakávajú, že generatívna umelá inteligencia ich do troch rokov zmení. Viac než polovica firiem sa obáva, že jej rozsiahle používanie zvýši ekonomickú nerovnosť a len necelá polovica podnikov dostatočne vzdeláva zamestnancov o možnostiach, prínosoch a význame generatívnej AI. Vyplýva to z nového globálneho prieskumu poradenskej a technologickej spoločnosti Deloitte.
Správa s názvom Stav generatívnej umelej inteligencie vo firmách vychádza z prieskumu medzi viac než 2 800 respondentmi spomedzi najvyšších manažérov spoločností, ktorí majú skúsenosti s umelou inteligenciou, a ich firmy buď realizujú pilotné riešenia, alebo už implementujú riešenia využívajúce generatívnu AI. Účastníkmi prieskumu boli zástupcovia spoločnosti zo šiestich odvetví v 16 krajinách. Hlavným cieľom prieskumu bolo zmapovať, ako sa bude vyvíjať zavádzanie generatívnej AI a či sa naplno využije jej potenciál.
„Sme na prahu veľkej transformácie, v ktorej prináša generatívna umelá inteligencia vlnu inovácií naprieč odvetviami. Tempo, rozsah a možnosti zmien spôsobu fungovania firmy s pomocou Gen AI sú fascinujúce. Manažment je nútený urýchlene zavádzať umelú inteligenciu do procesov, výroby a rozhodovania pri súčasnom vyriešení rizík a zabezpečení súladu s regulačnými požiadavkami,“ hovorí vedúci tímu inteligentnej automatizácie Deloitte Jan Hejtmánek, ktorý je expertom na AI.
Tri štvrtiny (79 %) respondentov spomedzi firiem očakávajú, že generatívna AI povedie v horizonte necelých troch rokov k zásadnej transformácii ich firiem. Zároveň však z väčšiny spoločností zaznieva, že sa aktuálne zameriavajú skôr na taktické prínosy, ako je zvýšenie efektivity a zníženie nákladov, než na rast či podporu inovácií. Rovnako ako pri mnohých iných nových technológiách je aj v tomto prípade hlavným prínosom zvýšenie efektivity a produktivity, o ktoré sa spoločnosti podľa svojich slov teraz usilujú (56 %). Menší význam v súčasnosti prikladajú strategickejším oblastiam ako podpora inovácií (29 %) a objavovanie nových nápadov a poznatkov (19 %).
Viac než štyria z desiatich (44 %) zástupcov firiem sa domnievajú,
že majú v oblasti generatívnej AI vysokú odbornosť.
Z prieskumu Deloitte tiež vyplýva, že čím väčšia je
odbornosť respondentov v oblasti umelej inteligencie, tým
väčšia je ich dôvera a menšia neistota v oblasti zmien,
ktoré prinesie, a tým viac začínajú generatívnu AI využívať
na inovácie a rast. Preto sa zdá, že sú na zmeny, ktoré
generatívna AI prinesie, pripravení najlepšie. Zároveň však
majú častejšie pocit, že rozsiahle zavádzane generatívnej AI
ohrozuje ich podnikanie či biznis model.
„Generatívna AI je silným stimulom dopytu po nových technológiách. Úspešné
osvojenie AI vo firme si však vyžaduje strategický prístup.
Spoločnosti, ktorým sa to darí, sa vyznačujú tým, že sa rýchlo
zorganizovali, definovali, akú rolu má pre ne generatívna AI
zohrávať, a vybudovali technické prostredie, ktoré im umožňuje
vyvíjať nové možnosti jej využitia pomocou predpripravených
stavebných blokov,“ hovorí riaditeľ oddelenia AI & Data v Deloitte
Tervel Šopov, ktorý spolu so svojím tímom pomáha firmám
s implementáciou umelej inteligencie a s technologickou
transformáciou.
V oblasti stratégie a technologickej infraštruktúry sa respondenti cítia celkovo pripravení. Nižšiu dôveru však majú v oblastiach podnikového riadenia, talentov a riadenia rizík, ktoré vnímajú ako významné prekážky pri zavádzaní umelej inteligencie.
Za vôbec najväčšiu výzvu pri zavádzaní generatívnej AI považujú nedostatok technicky zdatných ľudí a zručností. Len 22 % respondentov sa domnieva, že ich spoločnosti sú veľmi dobre pripravené zvládnuť nábor talentov súvisiaci so zavádzaním umelej inteligencie. A mnohí sa zatiaľ nezameriavajú na vzdelávanie ani na rekvalifikáciu súčasných zamestnancov – len 47 % spoločností sa domnieva, že dostatočne vzdeláva svojich pracovníkov o možnostiach, prínosoch a význame generatívnej AI. Vzdelávanie svojich zamestnancov v tejto oblasti potvrdilo 74 % respondentov s „veľmi vysokou“ odbornosťou v oblasti umelej inteligencie oproti 27 % respondentov s „určitou“ odbornosťou. Čím viac teda respondenti generatívnej AI rozumejú, tým častejšie sa zameriavajú na vzdelávanie a rekvalifikáciu svojich zamestnancov alebo na nábor technických talentov a expertov na AI.
Podobné prekážky pri zavádzaní umelej inteligencie vnímajú firmy aj v otázke podnikového riadenia a riadenia rizík. Len štvrtina (25 %) firiem sa domnieva, že sú ich spoločnosti dostatočne pripravené riešiť s tým spojené výzvy. Medzi najväčšie obavy respondentov v oblasti podnikového riadenia patrí nedostatok dôvery vo výsledky (36 %), obavy týkajúce sa duševného vlastníctva (35 %), možnosť zneužitia údajov o klientoch (34 %), schopnosť zabezpečiť súlad s regulačnými požiadavkami (33 %) a nedostatočná vysvetliteľnosť či transparentnosť (31 %).
„Aby mohli firmy rýchlejšie využiť všetko, čo generatívna AI prináša, musia sa na svoje podnikanie pozrieť z nového uhla a zaujať k nemu nový postoj. Len tak si udržia náskok v rýchlo sa transformujúcom prostredí. To všetko si vyžaduje úzku spoluprácu v rámci firmy a celého biznisu, ktorý by mal svojím prístupom zvýšiť dôveru v zodpovedné zavádzanie AI vo všetkých oblastiach ľudskej činnosti. Bude potrebné zlepšiť aj vzdelávanie a rekvalifikáciu ľudí vzhľadom na to, ako zásadne umelá inteligencia zmení spôsob každodennej práce, učenia a spolupráce každého z nás,“ dodáva odborník Deloitte na AI Jan Hejtmánek s tým, že generatívna AI sa podľa neho v súčasnosti nachádza v bode zlomu, keď si firmy začínajú uvedomovať jej potenciál.
Hoci respondenti vítajú potenciálne obchodné prínosy generatívnej
AI, už menej optimizmu prejavujú v súvislosti s jej širšími spoločenskými dopadmi. Viac než polovica z nich
očakáva, že jej široké využitie povedie k centralizácii
moci v globálnej ekonomike (52 %) a k zvýšeniu
ekonomickej nerovnosti (51 %). Okrem toho sa 49 % z nich
domnieva, že rozvoj nástrojov a aplikácií generatívnej AI
povedie k celkovému poklesu dôvery v národné a globálne
inštitúcie.
Väčšina respondentov súhlasí s tým, že na to, aby bolo možné týmto
obavám predchádzať, je nevyhnutné posilniť globálnu reguláciu
(78 %) a spoluprácu (72 %) s cieľom zabezpečiť
rozsiahle zavádzanie tejto technológie zodpovedným spôsobom.
Správa Stav generatívnej umelej inteligencie vo firmách je prvou zo série štvrťročných prieskumov, ktorých cieľom je sledovať zavádzanie generatívnej AI v biznise. Do tejto etapy prieskumu, ktorá prebiehala od októbra do decembra 2023, sa zapojilo viac než 2 800 respondentov spomedzi vedúcich pracovníkov, ktorí sa priamo podieľajú na testovaní alebo implementácii generatívnej AI v popredných firmách či organizáciách. Ide o respondentov zo 16 krajín a šiestich odvetví zahŕňajúcich spotrebiteľský priemysel, energetiku, finančné služby, farmaceutický priemysel a zdravotníctvo, financie, technológie, médiá, telekomunikácie, vládne a verejné služby. Tento prieskum nadväzuje na pravidelnú správu Deloitte o stave AI vo firmách, ktorý sa sleduje už viac než šesť rokov.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies