Zamestnanci v gréckom cestovnom ruchu sa pripravujú na protesty, pretože ich sužujú dlhé pracovné hodiny, nízke mzdy a nedostatok personálu. Tvrdia, že sú na pokraji vyčerpania a požadujú zvýšenie platov a lepšie pracovné podmienky, aby mohli čeliť náporu turistov. Grécko pritom čelí výzvam v udržateľnosti turizmu a zaostáva za rastom iných stredomorských krajín.
Zamestnanci v gréckom cestovnom ruchu tvrdia, že sú na pokraji síl, pretože ich zaťažuje dlhý pracovný čas, nízke mzdy a nedostatok kolegov na pokrytie práce. Tento týždeň plánujú protesty, aby vyjadrili svoje pocity a požiadavky.
"Žiadame zvýšenie o 12 % na nasledujúce dva roky, teda o 6 % na každý rok. Žiadame tiež, aby sa v roku 2024 aj na nás vzťahoval 5-dňový/40-hodinový pracovný týždeň," vysvetľuje Giorgos Hotzoglou, predseda Gréckej federácie zamestnancov v cestovnom ruchu.
Tvrdí, že zamestnanci sotva vyžijú zo svojich súčasných miezd, pretože tie nezodpovedajú inflácii.
Verejné služby, ako napríklad vodné hospodárstvo a odpadové hospodárstvo, sa tiež snažia vyrovnať s ďalším náporom návštevníkov.
Turisti prichádzajúci do Grécka sa počas protestov zamerajú na pracovníkov, ktorí budú na letiskách, v prístavoch a na archeologických lokalitách rozdávať letáky vysvetľujúce ich ťažkú situáciu.
Z nedávneho prieskumu spoločnosti PwC vyplýva, že hoci počet turistov prichádzajúcich do Grécka v tomto roku vzrástol, sektor cestovného ruchu v krajine nerastie tak rýchlo ako v iných stredomorských krajinách.
"Stredomorie a balkánske krajiny ako celok zvyšujú svoj podiel na medzinárodnom trhu cestovného ruchu, čo znamená, že turisti uprednostňujú tento región na svoju dovolenku. Pri pohľade na našu krajinu sa zdá, že v porovnaní s ostatnými krajinami náš podiel rastie, ale nie rovnakým tempom," vysvetľuje Leonidas Papaioannou, partner spoločnosti PwC Grécko.
Predstavitelia gréckeho cestovného ruchu tvrdia, že v Grécku je toho veľa na objavovanie aj mimo Santorini, ostrova, ktorý je stále obľúbený u dovolenkárov túžiacich po dokonalom zábere na Instagrame.
Grécko sa dlhodobo usiluje o podporu udržateľného cestovného ruchu a riešenie vplyvu cestovania na životné prostredie.
Pre krajinu však udržateľnosť znamená viac než len zachovanie jej svetoznámej krajiny. Podľa odborníkov je potrebný iný a komplexnejší prístup.
"Musíme ponúknuť zážitky, ktoré presahujú tradičný koncept "slnka a mora", v ktorom v súčasnosti ako medzinárodná značka dominujeme. Musíme tiež zlepšiť našu infraštruktúru a ľudské zdroje," hovorí Alexandros Thanou, riaditeľ Gréckej konfederácie cestovného ruchu (SETE).
Predĺženie cestovnej sezóny do jesene a zimy a propagácia krás hornatého Grécka patria medzi hlavné ciele cestovného ruchu v nasledujúcich rokoch.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies