Švajčiarske laboratórium pre výskum materiálov a technológií EMPA skúma, aké dopady bude mať požiar elektrických vozidiel, čo všetko sa z nich vyparuje do ovzdušia a ako rýchlo si s jeho uhasením budú vedieť poradiť hasiči.
Odborníci ešte v priebehu minulé roka urobili experiment pri ktorom zapálili batérie montované do elektromobilov v jednej štôlni. Chceli tak zodpovedať dlhodobo kladené otázky týkajúce sa požiarov vozidiel s alternatívnymi pohonmi v podzemných garážach či tuneloch. Či takéto vozidlá vôbec vzplanú, aké škodliviny pritom vypúšťajú do ovzdušia a aké škody dokážu napáchať na verejných miestach.
Výskumníci urobili viacero pokusov
V rámci troch pokusov experti analyzovali rozloženie splodín a sadzí, ale aj chemických usadenín vo vode použitej pri hasení.
Testovali stav zariadenia, ktoré zodpovedá parkovacím domom o rozlohe približne 800 metrov štvorcových, skúmali aj rozbor vody použitej pri hasení ako aj stav odvetrávacích šácht, teda či a do akej miery sa v nich usadia škodlivé substancie. V rámci experimentu využili vedci 32kWh batériu, ktorá sa používa v malých elektromobiloch.
Výsledky testov pravdepodobne niektorých prekvapia
Výskumníci prišli na to, že emisie škodlivín z požiaru e-auta sú nebezpečnejšie a zdraviu škodlivejšie, ako pri konvenčných vozidlách. Dokonca môžu byť za určitých okolností až smrteľné. Merania koncentrácie toxických kyslelín preukázali, že hodnoty sa stále držia pod kritickou hranicou.
Prečítajte si viac: Maroš Šefčovič: Z pohľadu Európskej komisie je energetická únia splnená úloha
Odvetrávacie šachty v tuneloch či podzemných parkovískách sa vysporiadali rovnako dobre ako pri požiari vozidla s benzínovým či dieslovým motorom. Avšak za predpokladu, že zariadenie je plne funkčné. Taktiež nevykazovali obzvlášť závažné poškodenia či zvýšenú koróziu.
Experti však odporučili prevádzkovateľom garáži, aby po prípadnom požiari vykonali profesionálnu sanáciu zariadení. Usadeniny sadzí na stenách, podlahách či stropoch obsahujú oxidy kobaltu, niklu a manganu a môžu spôsobovať silné alergické reakcie.
Zároveň zdôraznili, že použitá voda pri hasení je vysoko toxická. Experti došli k záveru, že táto voda je zančne chemicky znečistená, pričom prekročila limit odpadovej priemyselnej vody až 70 násobne.
Týka sa to zároveň aj vody použitej na ochladzovanie zhoreného vraku vozidla, aby sa tak predišlo ďalšiemu vznieteniu. Táto prekročila limit dokonca až 100 násobne.
Mohlo by vás zaujímať: Porsche a Boeing spájajú sily aby vyvinuli lietajúci elektromobil
Záver štúdie
Vedci sa teda zhodli na tom, že či už ide o horiace konvenčné alebo elektrické vozidlo v tuneli alebo garáži, je nevyhnutné okamžite opustiť tento priestor, pretože sa to môže skončiť fatálne.
Aj napriek školeniam hasičov, ako správne postupovať pri hasení áut s alternatívnymi pohonmi, je stále čo vylepšovať a vzdelávať ich. Zároveň však treba dodať, že e-autá v sebe skrývajú oveľa menej komponentov, ktoré by mohli vzplanúť oproti spaľovacím vozidlám.
Ak sa však rozhorí, je problém, pretože hasiči dokážu konvenčné auto uhasiť takmer okamžite. V batérii elekromobilu ale prebiehajú ďalšie chemické reakcie a fyzikálne procesy, ktoré treba mať na zreteli.
Na hasenie takýchto áut sa teda používajú špeciálne postupy. Napríklad automobilka Tesla udáva, že na uhasenie jej e-vozidiel je nevyhnutné spotrebovať až 12 tisíc litrov vody.
Keďže je vysoko kontaminovaná treba ju vedieť aj náležite zlikvidovať. Zároveň si odborníci lámu hlavu nad tým, ako umiestňovať parkovacie boxy pre elektromobily v podzemných garážach tak, aby keď dôjde k požiaru, dokázali záchranné zložky vraky dostať na voľné priestranstvo.
Aktuálne sa teda špekuluje nad možnosťou vyhradenia takýchto miest v blízkosti východov, prípadne na najbližších podlažiach.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies