BRATISLAVA - Hygienici z Regionálnych úradov verejného zdravotníctva (RÚVZ) v Bratislave a Košiciach kontrolujú ubytovacie a stravovacie zariadenia, ktoré navštevuje verejnosť MS v hokeji.
Úrad verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR informoval v tlačovej správe, že hygienici vyšetrujú aj vzorky pitnej vody. Kontroly sa budú vykonávať v rámci výkonu štátneho zdravotného dozoru počas celého trvania šampionátu.
Hygienici si všímajú dodržiavanie hygienických štandardov v ubytovacích zariadeniach, dodržiavanie prevádzkového poriadku, preverujú aj platnosť dokladov o uvedení priestorov do prevádzky.
V stravovacích zariadeniach odoberajú vzorky jedál na mikrobiologické a chemické vyšetrenie. Kontrolujú predovšetkým zariadenia spoločného stravovania v hoteloch, kde sú ubytovaní účastníci majstrovstiev, ale i hygienickú nezávadnosť potravín v reštauráciách a v zariadeniach rýchleho stravovania, ako sú bufety, lahôdky a zmrzlina.
Súčasťou hygienických opatrení na zabezpečenie bezproblémového priebehu majstrovstiev sveta je aj nepretržité monitorovanie výskytu infekčných ochorení.
"Masové podujatia môžu byť vhodným miestom na šírenie infekčných ochorení a vypuknutie lokálnych epidémií a k najčastejším faktorom prenosu infekčných nákaz patria vzduch, voda a strava," upozorňuje úrad verejného zdravotníctva.
V prípade zistenia nedostatkov hygienici ukladajú prevádzkovateľom opatrenia s termínmi na ich odstránenie, pokyn na ich odstránenie a môžu uložiť aj blokovú pokutu.
Čo sa kontroluje u prevádzkovateľov stravovacích služieb?
Medzi stravovacie zariadenia, kde sa vykonáva štátny zdravotný dozor, patrí reštaurácia, občerstvenie, závodné jedálne a ďalej stravovanie v nemocniciach, kúpeľoch a sociálnych službách.
Kontrola sa odvíja od základných povinností prevádzkovateľa zariadení stravovacích služieb, medzi ktoré patrí zabezpečenie výroby, uchovávanie a predaj bezpečných potravín. Ako bezpečná potravina je tá zdravotne nezávadná a vhodná na konzumáciu.
Predmetom kontroly sú teda najmä podmienky skladovania potravín, manipulácie s nimi pri ich úprave a spôsob ich uvádzania do obehu. Kontroluje sa dodržiavanie skladovacích a výdajných teplôt potravín, dátum exspirácie, dátum minimálnej trvanlivosti, značenie vlastných polotovarov, rozpracovaných pokrmov i schladených pokrmov.
U zamestnancov stravovacích služieb sa potom kontroluje dodržiavanie osobnej hygieny, kam patrí čistota a vhodnosť pracovného odevu, nosenie pokrývok hlavy a dodržiavanie zákazu fajčenia.
Prevádzková hygiena
Medzi ďalšie oblasti patrí dodržiavanie prevádzkovej hygieny. Nejde len o čistotu v prevádzkarni, ale aj pracovných plôch, podláh, stien a stropov, technologických zariadení (chladiace, mraziace zariadenia, tepelné spotrebiče), skladov, šatní aj hygienických zariadení. Práve úroveň čistoty prevádzkarne a zamestnancov je zásadným ukazovateľom, pretože ak je v kuchyni poriadok a čisto, hoci beží plná prevádzka, zvyčajne sú v poriadku aj všetky ďalšie oblasti spadajúce pod štátny zdravotný dozor.
Pri kontrole záleží tiež na stavebno technickom stave a vybavení prevádzky. Medzi prehrešky patria napríklad chýbajúce úseky na spracovanie zeleniny a mäsa, chýbajúce umývadlá na umývanie rúk personálu a poškodené podlahy, steny alebo stropy. Ďalšou dôležitou oblasťou je kontrola výskytu hmyzu a hlodavcov.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies