BRATISLAVA – Platy ústavných činiteľov budú zmrazené aj budúci rok. Prezident Andrej Kiska dnes totiž podpisom potvrdil vládny návrh zákona, ktorý v novembri schválil parlament. Poslanci o návrhu rokovali v skrátenom legislatívnom procese. Návrh na rokovaní vlády predložil premiér Robert Fico.
Norma bude platná od januára. Zmrazenie platov by malo priniesť na budúci rok úsporu 3,5 mil. eur. Platy budú mať zmrazené: prezident, členovia vlády, poslanci, predseda a podpredsedovia kontrolného úradu, verejný ochranca práv či šéf Národného bezpečnostného úradu.
Zmrazovanie sa nebude týkať sudcov Ústavného súdu SR, ostatných sudcov, predsedníčky Súdnej rady SR ani generálneho prokurátora či ostatných prokurátorov. S pozmeňujúcim návrhom k zákonu nepochodil predseda OĽaNO Igor Matovič, ktorý chcel, aby mali ústavní činitelia zmrazené platy dovtedy, kým bude štátny rozpočet v deficite.
Platy ústavných činiteľov upravuje zákon o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky. Poslancovi NR SR patrí podľa zákona plat vo výške trojnásobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok. Po viacnásobnom zmrazovaní platov je plat poslancov znížený tak, že v roku 2017 je vo výške určenej v roku 2011. Plat poslanca v roku 2011 bol určený 1 961 eur.
Registračná daň za vozidlá sa upraví
Evidenciu vozidiel čakajú zmeny. Po novom sa bude poplatok platiť nielen podľa výkonu motora, ale úlohu bude zohrávať aj vek vozidla. Väčšina majiteľov nových áut by mala pri ich zápise platiť menej alebo rovnako ako doteraz. Vyplýva to z novely zákona o správnych poplatkoch z dielne Ministerstva financií (MF) SR, ktorú dnes podpísal prezident SR Andrej Kiska.
Ako uviedol rezort financií, cieľom návrhu zákona je zavedenie spravodlivejších kritérií pre výpočet poplatku. Pre najnižšiu výkonnostnú kategóriu do 80 kW bez ohľadu na to, či ide o nové, jazdené alebo dovezené vozidlo, má zostať poplatok rovnaký ako v súčasnosti, a to 33 eur. Rovnakú sumu majú platiť majitelia starších vozidiel s nízkou zostatkovou hodnotou vyjadrenou vzorcom, ktorý bude uvedený v zákone. Celkovo teda žiadna zmena podľa rezortu financií oproti súčasnosti nenastane pri 68 % registrovaných vozidiel. Zvýšenie, respektíve zníženie pocíti rovnaký počet majiteľov áut pri zápise, v oboch prípadoch je to 16 % z celkového ročného počtu registrácií.
Majitelia za nové autá budú platiť vo väčšine výkonnostných kategórií nižší poplatok ako v súčasnosti, týka sa to vozidiel s výkonom do 176 kW. Naopak, oproti súčasnosti si podľa rezortu financií priplatia majitelia drahých a vysokovýkonných áut. Pri dovoze vozidiel zo zahraničia dochádza k zmenám, a to najmä pre zohľadnenie veku vozidla, vďaka ktorému sa po prepočte vo väčšine prípadov poplatok zníži.
Pri predaji v poradí druhému a ďalšiemu majiteľovi sa poplatok spravidla zvýši. Toto sa nebude týkať kategórie vozidiel do 80 kW a starších áut s nízkou zostatkovou hodnotou vyjadrenou vzorcom v zákone.
Ministerstvo financií pri tvorbe zákona prihliadalo aj na ekologický aspekt. Pre vozidlá s alternatívnym pohonom, teda autá na hybridný pohon, CNG, LNG a vodík, sa poplatok vypočítaný podľa vzorca zníži o polovicu. Elektromobily platia v súčasnosti sumu poplatku 33 eur, teda najnižšiu sadzbu.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies