BRATISLAVA – Minister dopravy SR Andrej Doležal (Sme rodina) informoval, že cena 365 dňovej diaľničnej známky sa od budúceho roka nezmení.
Šéf rezortu dopravy Andrej Doležal o tom informoval v rozhovore v Rádiu Expres – Braňo Závodský naživo. Minister povedal, že cena 365-dňovej diaľničnej známky sa nezmení a motoristi si za ňu aj v budúcom roku zaplatia 50 eur. Mesačná známka bude stáť 14 eur a 10-dňová 10 eur.
"Nezvýšia sa, napriek tomu, že by si diaľničné známky navŕšenie zaslúžili, pretože sa ich ceny nezvyšovali 10 rokov. Nemôžeme sa tváriť, že sa neotvárali nové diaľničné úseky a že nerástli ceny tovarov a služieb. Neviem si však predstaviť v tejto ťažkej dobe zvyšovať náklady pre našich občanov," uviedol Doležal.
Zároveň zdôraznil, že aj keby sa cena diaľničných známok zvýšila o 10 percent, teda na 55 eur, výnosy Národnej diaľničnej spoločnosti (NBS) by sa zvýšili iba o 5 miliónov eur, čo v zásade nič nerieši.
Nový mýtny systém
Na Slovensku by sme mali mať od roku 2023 nový mýtny systém. Rezort dopravy pritom už koncom novembra informoval, že spustil verejné obstarávanie na jeho kľúčový komponent, ktorého výsledkom by malo byť výrazné zníženie nákladov a väčší objem peňazí smerujúci do údržby ciest. Vlastníkom diela ako aj jeho prevádzkovateľom bude štát.
Aktuálnemu mýtnemu systému, ktorý prevádzuje spoločnosť Skytoll končí zmluva na konci roka 2022. Od januára budúceho roka ho však čakajú zmeny. Jednou z nich je predĺženie vybraných úsekov.
“Ak niektorý úsek predĺžim, autodopravca doňho vstúpi a odíde z neho skôr, tak na konci dňa to pre neho znamená nižšie náklady," povedal minister dopravy Andrej Doležal.
Prečítajte si viac: Rezort dopravy už pripravuje zmenu parametrov mýtneho systému
Zo systému sa stala "dojná krava"
Súčasné nastavenie mýtneho systému pritom pobúrilo nie len autodopravcov, ale aj širokú verejnosť, ktorým sa nepáči, že aj napriek vysokým poplatkom za mýto, do opráv ciest putuje iba veľmi malé percento.
"Chceme platiť za tento mýtny systém, ale spravodlivo, aby sa peniaze vrátili späť do infraštruktúry," poznamenal pred časom šéf Únie autodopravcov Slovenska Stanislav Skala.
Na základe kontroly Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) sa zistilo, že na opravu ciest a budovanie diaľnic ide len 10 percent z vybraného mýta.
Väčšina peňazí končí u Skytoll
Kontrolóri ďalej upozornili, že prevádzkovateľ pri prerozdeľovaní balíka peňazí získa viac ako NDS. Z každého jedného vybraného eura skončí vo vrecku SkyTollu až 48 centov, diaľničiari si uchmatnú iba 45 centov a zvyšných sedem centov dostanú ďalší zmluvní partneri.
Pritom iba v priebehu minulého roka sa na mýte vybralo 220,97 miliónov eur. Od spustenia komplexnej služby elektronického výberu mýta do prevádzky v roku 2010 sa na mýte vybralo 1 810,19 mil. eur.
Tieto zistenia pobúrili prevádzkovateľov nákladnej a autobusovej dopravy natoľko, že začiatkom tohto roka vyhlásili viacero štrajkov a blokovali hlavné dopravné uzly.
Spornú a nevýhodnú zmluvu pritom podpísal ešte pred 13 rokmi bývalý minister dopravy za stranu Smer-SD Ľubomír Vážny, ktorú dokonca riešila aj Európska komisia.
Už v tom čase totiž upozorňovala na skutočnosť, že zmluvné podmienky sú pre štát nevýhodné. sporným bodom je aj to, že po vypršaní zmluvu neostáva mýtny systém štátu, ale naďalej majetkom spoločnosti.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies