Košické letisko vlani vybavilo celkovo 237 165 cestujúcich, čo je o 1 411 ľudí, resp. o 0,6 % viac ako v roku 2012. Počet cestujúcich sa tak zvýšil po štyroch rokoch znižovania. Pred dvoma rokmi bránami košického letiska prešlo 235 754 cestujúcich, čo bolo medziročne o 30 389 osôb, alebo o 11,4 % menej.
Najväčší vplyv na rast pasažierov v minulom roku mala podľa letiska v Košiciach pravidelná preprava, v ktorej pribudlo 1 030 cestujúcich. Na pravidelných linkách letelo 141 603 pasažierov, čo je 59,7 % z celkového počtu. Najviac k tomu prispelo zavedenie novej pravidelnej linky do Lutonu pri Londýne v septembri, ktorá rozšírila pravidelné spojenia do Bratislavy, Prahy a Viedne.
Charterovú prepravu z Košíc do prímorských letovísk a späť v uplynulom roku využilo 92 966 cestujúcich, čo je medziročne zhruba o percento viac. Zo všetkých cestujúcich to predstavuje 39,2 %. Turisti mali najväčší záujem o charterové lety do tureckej Antalye, bulharského Burgasu a tuniského Monastiru. Počet cestujúcich vo všeobecnom letectve, čiže v inej preprave, vlani dosiahol 2 596, čo je o 161 ľudí, resp. o 5,8 % menej.
"Otvorenie pravidelnej linky do Londýna považujeme za najvýznamnejšiu udalosť a ozajstný míľnik pre našu spoločnosť," povedal výkonný riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti Letisko Košice - Airport Košice, a. s. Karl Dandler. "Vďaka intenzívnej spolupráci s mestom Košice, oblastnou organizáciou cestovného ruchu Košice Turizmus a neziskovou organizáciou Košice 2013 sa nám spoločne podarilo uviesť do života model, ktorý je jedinou cestou rozvoja leteckej dostupnosti regiónu východného Slovenska," dodal šéf košického letiska. Podľa neho to bol správny krok, pretože spoločnosť Wizz Air na novootvorenej linke do Londýna pre záujem cestujúcich zvýšila pôvodné dva lety na päť za týždeň a od 14. júna bude na tejto trase lietať každý deň.
Letisko Košice označilo za dôležitú udalosť vlaňajška aj to, že České aerolínie (ČSA) začali v decembri prevádzkovať jedinú vnútroštátnu pravidelnú linku Bratislava - Košice namiesto prepravcu Danube Wings, ktorý spájal dve najväčšie slovenské mestá päť rokov. Medzi Bratislavou a Košicami sa bude od 30. marca lietať každý pracovný deň ráno a večer. Letisko Košice vlani rokovalo so zástupcami 26 leteckých spoločností. "Prioritou pre rok 2014 je otvorenie priameho leteckého spojenia s Nemeckom," uviedol Dandler. Letisko v roku 2013 sprevádzkovalo tri fotovoltaické elektrárne s celkovým inštalovaným výkonom 160 kilowattov. Na streche terminálu, hangáru a technickej budovy umiestnili 638 panelov na využívanie slnečnej energie. Táto investícia má zvýšiť energetickú nezávislosť a znížiť náklady letiska.
Spoločnosť Letisko Košice - Airport Košice, a. s. vznikla v máji 2004, eviduje základné imanie 31,14 mil. eur od mája 2013. Väčšinovým, 66-percentným vlastníkom košického letiska je spoločnosť KSC Holding, a. s. v ktorej má rozhodujúci vplyv letisko Viedeň. Štát vlastní v košickom letisku cez ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja 34 % akcií.
Autor: Redakcia Netky