Európsky automobilový trh prekypuje značkami kvalitných výrobcov. Pokiaľ sa navyše niekto špecializuje na športové typy vozidiel, pochádza z Talianska a nie je to Ferrari, má proti sebe konkurenta svetovej extratriedy.
Keď Taliansko, tak športové vozy
V Taliansku zostávame, dokonca aj pri športovo ladených modeloch automobilov. No keďže tento článok nepatrí automobilke z Maranella (Ferrari), je jasné, že od počiatku musela táto firma pre svoju existenciu makať do špiku kosti.
Čierne obdobie v detstve
Maserati bolo meno talianskeho rušňovodiča, ktorí mal 7 synov. Automobilku však založili len piati. Nebolo by to tým, že zvyšní dvaja nevideli lásku v autách, ktorú im ich otec Alfieri vštepoval od útleho veku. Dvaja zo siedmich bratov bohužiaľ zomreli predčasne už v mladom veku. Nebolo to však tak, že piati súrodenci si hneď založili dielňu na výrobu automobilov.
Firma Diatto
Traja bratia Ernesto, Alfieri (meno po otcovi) a Bindo sa zamestnali v talianskej firme Diatto, ktorá sa špecializovala na výrobu športových modelov. Práve tam sa chlapci dostali do prvého kontaktu s výrobcami automobilov. Bolo to však začiatkom 19. storočia. Po čase turínska firma ukončila svoju prevádzku a traja bratia, nadšenci do automobilov, zostali bez práce.
Prvý automobil
Nechceli však robiť v živote nič iné. Všetci piati sa teda pustili do stavby prvého automobilu pod rodinnou značkou. V roku 1928 sa zúčastnili svojich prvých pretekov Targa Floria, kde model Maserati Tipo 26 šoféroval práve najstarší brat Alfieri. Tieto preteky sa mu podarilo vyhrať, a značka Maserati sa dostala do širšieho povedomia verejnosti.
Zmena majiteľa
Pre začínajúcu automobilku to bol obrovský boom, no postupom času prišiel úpadok. Firma bola na tom tak zle, že Maserati ju musel predať rodine Orsi. Spoločnosť sa síce presťahovala do Modeny, avšak know-how v nej ostal, pretože bratia ju neopustili.
Písal sa rok 1940 a vo svete sa medzi športovými autami stávali čoraz populárnejšími verzie GT. Aby Maserati pod rodinou Orsini prežilo, muselo sa vybrať podobnou cestou. Bratia Maseratiovci vyrábali pre modely okrem motoru aj celú kostru podvozku (šasi). Pre toto obdobie sa presadil model A6G/2000 so športovým motorom zo série formula 2 s dvoma vačkovými hriadeľmi.
Vačkový hriadeľ je základ motora. Bez neho padá celý systém. Stará sa o otváranie ventilov a umožňuje tak plnenie a vyprázdňovanie valcov.
Logo
Model A6G/2000 sa začal vyrábať v roku 1956 v tzv. povojnovom období. Milionári, ktorí si kupovali tento model, mimochodom nebolo vyrobených ani 100 kusov, vyniesol značku Maserati na vrchol. Mohli by sme povedať, že doslova na Olymp, pretože samotné logo má vo svojom strede Neptúnov trojzubec. Neptún bol rímsky boh riek a morí. Jeho trojzubec, ktorý všade brával so sebou, predstavoval silu, dominanciu a nesmrteľnosť. Presne tam sa uberala aj filozofia tejto automobilovej značky.
Nutonosť rozšírenia výroby
Maserati postupom času rozšírilo výrobu o cestovné vozidlá. Už to neboli len rýchle beštie pre adrenalínových šoférov, ale za volant tohto auta si začali sadať aj bežní ľudia. Dôvodom bolo možno aj to, že pokiaľ by ostalo Maserati len pri výrobe športových voidiel, v Taliansku to bola cesta do záhuby. Trh v tejto kategórii ovládalo Ferrari, ktoré disponovalo oveľa väčšími finančnými prostriedkami.
Ghibli pod Citroënom
Takýmto spôsobom vznikol model 3500 GT. Aby si udržali zákazníkov, začali vyrábať motory s priamym vstrekovaním paliva, čo šlo samozrejme ruka v ruke so zvýšením rýchlosti.
Maserati sa počas svojej existencie dostalo aj pod krídla Citroënu. Pokiaľ vám niečo hovoria modely Ghibli alebo Bora, tak presne tie vznikli v spolupráci s Francúzmi. Najmä model Ghibli však nebol veľmi obľúbený. Zadné zavesenie, o ktorom sa niektorí kritici vyjadrovali až slovom "primitívne," nemalo dostatočné bezpečnostné parametre, hlavne čo sa týka jazdy vo vysokých rýchlostiach. Pritom motor bol stavaný presne na to.
V 70-tych rokoch sa však Maserati zase začalo uberať svojou vlastnou cestou. Citroën totiž prevzal další európsky gigant Peugeot, a ten nevidel v talianskej firme podobný pôvab ako jeho francúzsky partner.
Pod taliansky koncern
Ako nezávislá značka však Maserati nemalo ako napredovať, až kým sa nad ňou neotvorili nebesá. Prišlo to vtedy, keď sa jej novým vlastníkom stal koncern FIAT Group, kde patrí mimochodom aj Ferrari. Z úhlavného konkurenta sa tak stal čiastočný partner. Maserati od tejto doby patrí medzi tradičné automobilky, ktorej vozy sa na cestách predstavujú ako luxusné limuzíny so športovými prvkami aj motormi.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies