Pre obyvateľov východnej Palestíny Johna a Lisu Hamnerových sa život, ako ho poznali, zastavil 3. februára o 20:55. Bolo to v ten deň, keď sa vlak plný toxínov vykoľajil len pár metrov od ich úspešného obchodu so smetiarskymi autami, ktorý sa v Ohio a jeho okolí rozrástol z piatich zákazníkov na viac ako 7 000 za 18 rokov.
"Úplne nám to zničilo život," povedal pre BBC a potláčal slzy na parkovisku svojho podniku, kde je stále silný zápach chemikálií a síry z vykoľajenia.
"Teraz som v bode, kedy chcem odtiaľto odísť," dodal. "Ideme sa presťahovať. Už viac nemôžeme urobiť."
Oči pána Hamnera sú červené a opuchnuté, čo pripisuje pretrvávajúcemu fyzickému vplyvu chemikálií rozliatych vo východnej Palestíne.
Ale on a jeho manželka pre BBC hovoria, že ich hlavné rany sú neviditeľné a psychologické.
"Neviem spávať. Už som bol dvakrát u lekára a beriem tabletky na úzkosť," povedal.
"Toto je 10-krát horšie ako len strata živobytia. Vybudovali sme tento biznis."
"Musíme sa začať pozerať na emocionálny a psychologický dlhodobý vplyv," povedal.
"Ľudia sú znepokojení, keď počujú vlaky alebo keď si pomyslia na to, ako ich deti idú von, alebo keď pustia svojho psa von a nechajú ho vypiť kontaminovanú vodu... je to vážne."
Pán Ratner dodal, že miestne deti – po rokoch narušenia Covid-19 – teraz musia zápasiť s ďalšou traumatickou udalosťou, ktorá im prevrátila život.
"Táto vec by mohla pokračovať celé generácie," povedal. "Je to oveľa viac než len plyny a veľký oblak a oblak chemikálií."
Chemikálie uvoľnené pri havárii a požiari môžu mať vážne dopady na zdravie, povedal pre BBC profesor environmentálneho zdravia na Univerzite Johna Hopkinsa v Baltimore Keeve Nachman.
"To, čo skutočne chýba, sú informácie o tom, ako ľudia prichádzajú do kontaktu s týmito chemikáliami vo vzduchu, pitnej vode alebo cez pôdu."
Pretrvávajúca nedôvera
Vo štvrtok správca Agentúry na ochranu životného prostredia (EPA) Michael Regan navštívil východnú Palestínu, aby dohliadal na úsilie o obnovu, stretol sa s miestnymi predstaviteľmi a uistil obyvateľov, že vláda za nimi stojí.
"Vidíme ťa, počujeme ťa a chápeme, prečo je tu úzkosť," povedal.
Agentúra tvrdí, že nezistila škodlivé úrovne kontaminantov vo vzduchu a testovala kvalitu ovzdušia v stovkách domácností.
Okrem toho obaja senátori z Ohia - JD Vance a Sherrod Brown - ponúkli podporné správy pre komunitu, zatiaľ čo guvernér Ohia Mike DeWine požiadal o pomoc federálne orgány.
Vodohospodári uznali, že vodné cesty rieky Ohio sú kontaminované, ale tvrdia, že zásoby pitnej vody nie sú ovplyvnené.
V liste Alan Shaw, generálny riaditeľ spoločnosti Norfolk Southern - spoločnosti, ktorá prevádzkovala vykoľajený vlak - priznal, že obyvatelia sú unavení, znepokojení a zostali s "otázkami bez odpovedí".
Ale rozhodnutie vlakovej spoločnosti nezúčastniť sa stredajšieho stretnutia s obyvateľmi, v ktorom uviedla, že má obavy o bezpečnosť, zvýšilo hnev miestnych obyvateľov na jej reakciu.
Niektorí obyvatelia sa domnievajú, že na prekonanie nedôvery a hnevu, ktoré sa nad mestom stále vznášajú, sa dá povedať len málo.
Viacerí uviedli, že takmer štrnásť dní po vykoľajení ešte nepočuli inšpektorov alebo úradníkov.
"Nikto sa nás na nič nepýtal. Nikto nič nekontroloval. Nič," povedala Kim Hancock, ktorá žije len niečo vyše 1,6 km od miesta vykoľajenia.
"Ako mi môžu povedať, že je všetko v bezpečí? Nedá sa," povedala.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies