Cez víkend predstavil americký podnikateľ Elon Musk nielen svoju víziu, ako dostať človeka na Mesiac a na Mars, ale aj konkrétne prostriedky, ako to dokáže. A kľúčovú úlohu v tom hrajú motory do elektromobilov.
Tlačová konferencia na základni Boca Chica bola veľkolepá, vedľa Muska stál prototyp kozmickej lode Starship Mk1 a všetko sledovali stovky novinárov. Majiteľ spoločností SpaceX a Tesla opísal, ako chce dopravovať ľudske posádky na Mesiac a neskôr aj na Mars.
37 motorov
Hlavnú úlohu v tom bude hrať kombinácia nosnej rakety Super Heavy a kozmickej lode Starship. Raketa vybavená 37 motormi Raptor vynesie kozmickú loď vybavenú šiestimi motormi do atmosféry, potom sa autonómne vráti späť na Zem a pristane v blízkosti kozmodrómu. Kozmická loď potom bude pokračovať v lete k svojmu cieľu - dokáže potom pristáť ako na telese bez atmosféry, ako je Mesiac, tak na planéte s atmosférou, ako je Zem alebo Mars.
Starship and Super Heavy: SpaceX's Mars-Colonizing Vehicles in Images https://t.co/byIINa6UBY pic.twitter.com/LE8tsL6jhN
— SPACE.com (@SPACEdotcom) September 29, 2019
Táto kozmická loď bude obria, vďaka jej rozmerom bude môcť prepravovať až sto ľudí naraz, každý pritom bude mať pre seba znesiteľných 10 metrov kubických. Prvé lety prototypu Starship, ktoré otestujú jeho schopnosti, by mali prebehnúť v priebehu niekoľkých mesiacov, do roka by bol Musk rád, aby všetko fungovalo dokonale.
Elon Musk unveiled a new starship saying he intends to "make space travel like air Travel." https://t.co/5ig2my4IZY pic.twitter.com/Etcy7A8NEw
— euronews (@euronews) September 30, 2019
Problém s pristávaním
Najväčšie zaujatie vzbudil, keď vysvetľoval, ako sa podarilo vyriešiť kľúčový problém, teda práve pristávanie kozmickej lode Starship na rôznych druhoch kozmických telies. Lety v atmosfére a mimo nej sa úplne líšia. Zatiaľ čo na Mesiaci sa pristáva celkom problémovo, na planétach je to zložitejšie, musí sa totiž brať do úvahy atmosféra, ktorá (hoci riedka) spôsobuje rad komplikácií. Ale tiež sa dá využiť pre brzdenie lode.
Manévrovanie v atmosfére je pre tak veľké a hmotné teleso nesmierne zložité; najmä pri extrémne vysokej rýchlosti. Starship si chce pomáhať nesmierne rýchlymi pohybmi štyroch krídel, ktorými bude vybavená. Musk teraz predstavil riešenie tohto kľúčového problému: pohyby krídel budú poháňané elektromotormi, ktoré využijú akumulátory z elektromobilov.
Musk to dokázal, zlúčiť obe hlavné vetvy svojho podnikania a pre kozmické lode využiť špičkovú technológiu, ktorá sa mu už osvedčila v elektromobiloch. Státisíce zákazníkov, ktorí jeho Tesly využívajú, sa teda v podstate stali testermi technológie pre kozmickú loď, ktorá dostane človeka na Mars.
Udržateľné cesty do kozmu
Elon Musk má ale ešte ďalší nápad, ktorým by do kozmického priemyslu integroval ešte jednu obnoviteľnú technológiu - solárne panely. Motory typu Raptor budú poháňané zmesou kyslíka a metánu. Metán je veľmi jednoduchý uhľovodík, ktorý by si chcel Musk sám vyrábať - a to z atmosféry reakciou oxidu uhličitého s vodou.
Energiu na tento proces chce získavať práve zo solárnych panelov, ktoré si otestoval na projekte solárnych striech. Vďaka tomu by vlastne mal vzniknúť uzavretý systém, ktorý bude dokonca z atmosféry odčerpávať oxid uhličitý.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies