BERLÍN - Nemecké Združenie automobilového priemyslu (VDA) aj generálny riaditeľ najväčšej európskej automobilky Volkswagen vyjadrili obavy, že víťazstvo Donalda Trumpa v amerických prezidentských voľbách môže mať negatívny vplyv na ich firmy. Informovala o tom agentúra Reuters.
Trump totiž v kampani hrozil zavedením cla na dovoz áut z Mexika, aby ochránil miesta v amerických továrňach. To môže prinútiť nemeckých výrobcov áut, aby zvážili ďalšie investície do rozšírenia svojich závodov v Mexiku.
VDA, ktoré zastupuje výrobcov áut aj ich dodávateľov, vrátane automobiliek BMW, Volkswagen, jeho dcér Porsche a Audi, a tiež Daimler, materský koncern Mercedes-Benz, už varovalo pred protekcionizmom po nástupe nového prezidenta v USA.
Podľa VDA sú namieste obavy, že USA na čele s Trumpom sa podobne ako Čína sústredia najmä na svoju ekonomiku na úkor medzinárodného obchodu a vzťahov.
Európsky automobilový akciový index sa do 11.57 SEČ prepadol o 2,6 % a "prekonal" aj širší európsky akciový index, ktorý v reakcii na voľby klesol o 0,5 %.
Nemecké automobilky pritom v uplynulých rokoch investovali obrovské sumy do vybudovania tovární v Mexiku, kde sú náklady na výrobu nižšie a zároveň môžu odtiaľ vyvážať autá do USA bez cla.
Do roku 2020 by mali automobilky v Mexiku zvýšiť svoju kapacitu tak, že každé štvrté vozidlo vyrobené v Severnej Amerike zíde z ich výrobných liniek. Na porovnanie, v roku 2016 to bolo každé šieste auto, uviedla prieskumná spoločnosť IHS.
Ale po tom, ako Ford oznámil, že presunie celú výrobu menších vozidiel z USA do Mexika, Trump vyhlásil, že ak zvíťazí vo voľbách, bude na automobilky vyvíjať tlak, aby zmenili smer.
Nemecká BMW pritom v júni oznámila, že do roku 2019 investuje vyše 2 miliardy eur do novej továrne v mexickom San Luis Potosi, ktorá by mala vyrábať 150.000 vozidiel ročne.
Audi v septembri začalo s výstavbou továrne v San José Chiapa, neďaleko mesta Puebla, kde plánuje vyrábať elektrickú aj benzínovú verziu svojho modelu Q5.
Daimler vlani oznámil, že od roku 2018 začne v Mexiku vyrábať autá Mercedes-Benz v továrni, ktorú buduje spoločne s alianciou Renault-Nissan.
"Rétorika v súvislosti s výrobou v Mexiku, obchodné tarify a potenciálne zhoršenie spotrebiteľskej dôvery pravdepodobne ovplyvnia dopyt po autách aj akcie automobiliek," uviedla v analýze spoločnosť Evercore ISI.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies