BRNO - Last Train Home od štúdia Ashborne Games z Brna je hra o Čechoch aj Slovákoch, presnejšie o československých legionároch, ktorí sa po skončení prvej svetovej vojny chcú vrátiť z Ruska spať do svojho rodiska. A na to im poslúži obrnený vlak. Posledný vlak, ktorý ich môže priviezť domov.
Brnenské štúdio Ashborn Games je známe predovšetkým vďaka dosť nepodarenému titulu Comanche z roku 2020, takže okolo oznámenia ich prvej hry podľa vlastného konceptu nebolo veľa chýru. Základná myšlienka, ktorá stojí za hrou Last Train Home, už ale možno zaujala ubúdajúci počet fanúšikov real-time stratégií (RTS). Štúdio si totiž dalo nesmierne ambiciózny cieľ, keď zmiešalo hardcore tímovú hrateľnosť legendárneho Commandos, mechanizmy hry Darkest Dungeon a manažérsko-základnú hrateľnosť Frostpunku a This War of Mine. A konečným výsledkom je prekvapivo dobre hrateľná, vysoko prispôsobiteľná, komplexná RTS, ktorá by so svojou horkosladkou atmosférou vojny v drsnej realite mohla ľahko uchádzať o titul hry najlepšej vo svojej kategórii v roku 2023!
Príbeh sa odohráva v roku 1918 a sleduje cestu československých legionárov domov. Hoci príbeh vychádza zo skutočných historických udalostí, dobovej výzbroje, techniky a architektúry, udalosti sú opatrené aj nejakou fiktívnou dejovou niťou. V čase, keď v Rusku zúri občianska vojna, sa vojaci nemôžu dostať skratkou domov do novo vzniknutého Československa a sú nútení putovať po železničnej trati z Moskvy do Vladivostoku medzi červenými "boľševikmi" a prokarpatskou bielou armádou. Našou úlohou je riadiť stále sa zväčšujúce (alebo naopak zmenšujúce sa) vojsko, zdroje a vlak ako mobilnú základňu a často robiť nesmierne ťažké rozhodnutia. Druhou významnou časťou hry je samotný boj, v ktorom musíme plniť úlohy, aby sme sa posunuli vpred, s ohľadom na zdravie našich vojakov a míňajúce sa zásoby munície. Hra nie je nijako jemná v zobrazení ľudskej slabosti a hrôz vojny, udalosti sú prezentované prevažne v obrazových prechodoch a často rozprávajú príbehy do žalúdka so zdvíhajúcimi detailmi, ktoré by sme odporučili naozaj len hráčom od určitého veku.
Last Train Home je možné rozdeliť na dve hlavné časti. Počas cesty z Moskvy k Japonskému moru budeme musieť riadiť náš vlak tak, aby sme zaistili jedlo, životné podmienky a postup pre našich vojakov, ktorí budú v RTS častiach hry vyslaní na bojisko, a to až v osemčlenných jednotkách. Z vlaku môžete vypúšťať oddiely na aktívne body na mape, ktoré s trochou šťastia budú môcť získať dostatok jedla, inak sa môžu vrátiť s prázdnymi rukami a nízkou morálkou. V opustených budovách na mape je možné zháňať ďalšie zásoby, nehovoriac o obchodníkoch ponúkajúcich rôzne druhy tovaru. Okrem ukazovateľa zdravia a morálky majú vojaci aj ukazovateľ výdrže a ich akcie na mape sa prepočítavajú na výdrž. Vojaci majú nielen atribúty pre boj na bojisku, ale aj ďalšie vlastnosti; niektorí sú schopní vyjednať lepšie ceny od obchodníkov výmenou za vyššiu šancu, že sa im pri práci prihodí nehoda, iní zase častejšie nachádzajú ďalšie suroviny pri prehľadávaní rybníkov a lesov výmenou za viac jedla.
Pozornosť musíme venovať aj stravovaniu, ktoré nám môže uľahčiť jedálenský voz. Tu môžete kuchárom zadať rôzne úlohy, ktoré stoja určitý čas a suroviny. Polievku môžete pripraviť krížením potravín s bylinkami, čím sa množstvo jedla zdvojnásobí, ale môžete tiež vyrábať jednorazové položky, ktoré dávajú bonus vybranému vojakovi. Konzumácia gulášovej polievky zvýši morálku a eliminuje možnosť vyhladovania, ale môžeme tiež do vojakov pchať pilulky obnovujúce výdrž, čím riskujeme vznik závislosti.
Podobnú mechaniku nájdete, keď získate sklad, dielňu, ošetrovňu alebo delostrelecké vozidlo. Všetky vagóny vo vlaku je možné vylepšovať, a pretože sa ich "odolnosť" časom znižuje, treba ich tiež opravovať. To bude stáť rovnako ako suroviny, rovnako ako inštalácia izolácie a vykurovania, ktoré budú s postupom času nevyhnutné. Vylepšenia je možné vykonávať iba v stojacom vlaku, ale tým, že budeme tráviť veľa času na jednom mieste, na seba upozorníme. Všetky tieto rôzne mechanizmy spolu dobre spolupracujú, správa zdrojov je komplexná a zábavná, užívame si každú minútu.
Ďalším významným segmentom hry je samotný boj. Čaká vás celý rad misií, na ktorých hra rozhodne nešetrí. Môžete tiež zbierať suroviny vedením vojakov po mape a okrem hlavných a vedľajších misií tvorcovia občas zaradili aj skryté hádanky, ktorých nájdenie je len na vás. Hoci bitky prebiehajú v reálnom čase, môžete ich kedykoľvek pozastaviť a vydať svojim jednotkám podrobné rozkazy. Kombinovanie rôznych rolí bude dôležité od okamihu, keď si vyberiete svoj tím: môžete si vybrať medzi medikom, prieskumníkom, strelcom, guľometníkom, granátníkom a strelcom, pričom každý z nich má samozrejme svoje individuálne vlastnosti. Ich múdra kombinácia, premyslené plánovanie a intenzívne využívanie krytia je základom úspechu, pretože vojsť do krížovej paľby neviditeľného guľometného hniezda môže rýchlo odštartovať misiu od vašej poslednej záchrany.
Tvorcovia nám vysvetľujú vrstvenú mechaniku prostredníctvom podrobných tutoriálov, takže by sme nikdy nemali byť zmätení z toho, čo sa deje. Miestami až dioramatický vizuál vyzerá skvele a zvuky sú tiež výborné. Hra sa navyše automaticky spustí v autentickom režime, kde sa hlasy ozvú v češtine, slovenčine a ruštine. Niektorí hráči bohužiaľ hlásia chyby, ktoré vážne ovplyvňujú hrateľnosť, napríklad dôležité predmety miznú z úložísk po opätovnom načítaní, čo môže byť pri hre, ktorá si toľko zakladá na manažmente, trochu frustrujúce, ale my sme počas 60 hodín hrania na žiadnu chybu nenarazili. Jediné, čo by sa dalo vytknúť, sú nedostatky dvojúrovňového systému krytia, ktorý nie je dôsledne prítomný a niekedy je nepochopiteľné, prečo pri určitom povrchu steny nie je možnosť krytia k dispozícii. Rozhranie je spočiatku trochu zložitejšie na pochopenie, ale dá sa naučiť. Žiadny z týchto nedostatkov však nebol takým problémom, aby sme si pochmúrne, ale veľmi zábavné dobrodružstvo, ktoré Last Train Home ponúka, neužili až do poslednej minúty.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies