BRATISLAVA - Novela cestného zákona má priniesť pre vodičov aj cyklistov viacero zmien. Pokuta za používanie mobilu za volantom sa má zvýšiť z 50 na 100 eur. V súvislosti s toleranciou alkoholu v dychu cyklistov sa spresňuje definícia územia, na ktorej uvedená tolerancia platí.
Vodičov, ktorí majú vodičské oprávnenie kratšie ako dva roky, zase čakajú prísnejšie preventívne opatrenia. Avizovala to ministerka vnútra Denisa Saková. Návrh chce vláde predložiť do leta tohto roka.
"Chceme neustále znižovať počet mŕtvych na cestách," ozrejmila. Podľa šéfky rezortu vodiči často používajú mobily tak, že ich držia v ruke počas jazdy. Keďže pritom nevenujú dostatočnú pozornosť riadeniu vozidla, rezort zvýši sankcie za porušenie zákazu ich používania.
"Vzťahuje sa to aj na iné telekomunikačné, audiovizuálne a obdobné zariadenia, ktoré sú používané v ruke pri šoférovaní," doplnila.
Na základe aplikačnej praxe pri objasňovaní priestupkov súvisiacich s požitím alkoholických nápojov u cyklistov novela spresňuje definíciu územia, na ktorej platí tolerancia užívania alkoholu. To znamená, že tolerancia u cyklistov platí len v rámci obce, teda od tabule označujúcej jej začiatok po jej koniec.
Ilustračné foto. Zdroj: TASR
Saková tiež informovala o zavedení nových pravidiel pre vodičov, ktorí majú vodičské oprávnenie kratšie ako dva roky. "Približne každá piata dopravná nehoda, pri ktorej je usmrtený účastník, je spôsobená vodičom s vodičskou praxou do dvoch rokov. Týchto vodičov je päť percent z celkového počtu vodičov," vysvetlila dôvody.
Ak takíto vodiči dvakrát porušia pravidlá cestnej premávky závažným spôsobom alebo prekročia najvyššiu povolenú rýchlosť, budú musieť na základe novely absolvovať dodatočné školenie v autoškole. Rovnako pohovor u dopravného psychológa či opätovné testy z pravidiel cestnej premávky. Od týchto nových pravidiel rezort podľa nej očakáva väčšiu disciplinovanosť a obozretnosť mladých vodičov. Doplnila, že si tak budú vedomí určitých stanovených mantinelov, pričom ich čaká konkrétny postih.
Zákon okrem iného zavedie povinnosť vytvárania záchranárskej uličky pre sanitky a záchranárov medzi dvoma pruhmi pri kolóne na diaľnici, hoci sú už teraz podľa jej slov vodiči v tomto smere disciplinovaní. "Ak toto nebude vodič disciplinovane dodržiavať podľa zákona, tak bude následne po novom sankcionovaný," zdôraznila.
Zmeny prinesie zákon aj v evidencii vozidiel. Pri ich prehlasovaní chce rezort odbúravať vypisovanie papierových žiadostí. Po novom by sa mali vypĺňať len tie informácie, ktoré sa nedajú vyčítať z občianskeho a technického preukazu. V súvislosti s pokračujúcou elektronizáciou služieb budú môcť okrem importérov o prihlásenie vozidla požiadať aj samotní občania. Pribudne tiež možnosť doručenia tabuliek s evidenčnými číslami vozidla na adresu.
Doplnila, že rezort vypúšťa aj technické prehliadky vozidiel pri evidenčných úkonoch, ako sú kontroly pri prehlasovaní vozidla z jedného okresu do druhého. V minulosti museli policajti skontrolovať každé vozidlo, podľa nového zákona to tak nebude. Toto opatrenia podľa jej slov nebolo až také efektívne, pretože každé vozidlo má VIN číslo vyrazené na odlišnom mieste. "Väčšinou to vie rozoznať skutočne len softvér, ktorý má importér priamo od výrobcu," tvrdí ministerka.
Ceny diaľničných známok pre rok 2019 sa nezmenia
Vodiči osobných áut tak aj naďalej zaplatia za ročnú známku 50 eur, za mesačnú 14 eur a desaťdňová ich vyjde na 10 eur. Informovala o tom hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
Motivácia pre vodičov
Takisto sa podľa jej slov nebude meniť ani časová platnosť diaľničných známok. Ročná diaľničná známka na budúci rok tak bude platiť rovnako od 1. januára 2019 do 31. januára 2020.
"Ceny za diaľničné známky ponechávame na rovnakej úrovni aj preto, aby sme motivovali vodičov, nech uprednostňujú diaľnice a rýchlostné cesty. Tieto umožňujú pohodlnejšie, rýchlejšie a bezpečnejšie spojenie," opísal minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek nominant strany Most-Híd. Poplatky za používanie diaľnic sa podľa jeho slov investujú do rozvoja cestnej infraštruktúry.
O známky je vyšší záujem
Slovensko má podľa ministerstva od roku 2011 nezmenenú cenu za ročnú diaľničnú známku, ktorá je v regióne najnižšia.
"Vodiči môžu v súčasnosti využívať približne 790 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a vymedzených úsekov ciest prvej triedy, ktoré spravuje Národná diaľničná spoločnosť," vyčíslila Ducká. Predaj diaľničných známok má podľa jej slov stúpajúci trend. Do konca augusta 2018 sa na elektronických diaľničných známkach vybralo vyše 66 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies