BRATISLAVA - Komunikovať s publikom len prostredníctvom pohybu je náročná úloha. Uvedomoval si to aj tvorivý tím pod vedením režiséra a scenáristu Miroslava Kožíka. Ten s ochotníckymi hercami a vo voľnom čase viac než rok pripravoval choregorafiu, ktorej úlohou bolo preniesť k divákom emócie z pódia takmer bez slova.
Hlavnou myšlienkou tvorcov diela In Periculo Gens je poukázať na akútnu potrebu ochrany životného prostredia a prostredníctvom umenia prispieť k zvýšeniu povedomia o ekológii, ktorá sa podľa tvorcov v súčastnosti javí ako základná podmienka prežitia ľudstva.
Počas predpremiéry a premiéry, ktoré sa konali 14. a 15. mája, tak mali diváci počas hodinu trvajúceho predstavenia možnosť vlastným spôsobom vnímať príbeh, ktorý súčasnej konzumnej spoločnosti nastavuje nemilosrdné zrkadlo. Neprofesionálni herci pohybom spracovali tému fast fashion, všadeprítomných plastových odpadov či divokých skládok. “Reakcie divákov po predpremiére a premiére sú zatiaľ veľmi pozitívne. Všetci sú príjemne prekvapení, ako zrozumiteľne sa nám tento neľahaký príbeh podarilo spracovať,” hovorí režisér a scenárista Miroslav Kožík, pochádzajúci zo slovenskej komunity v srbskej Starej Pazove. Zaujímavosťou je, že celý jeho herecký tím tvoria Dolnozemskí Slováci: “Všetci pochádzame z malých slovenských dedín v Srbsku a hoci sme Slováci, možnosť mať premiéru v Bratislave je pre nás neopakovateľný zážitok. Keďže nie sme profesionáli, sme nesmierne hrdí a vďační, že nám Novomestské divadlo takúto príležitosť poskytlo.”
Dôležitými prvkami predstavenia boli vizuálne efekty v podobe veľkoformátovej videoprojekcie Richarda Turana. Diváci mali počas celého predstavenia možnosť na plátne sledovať pôsobivé obrazy, bez ktorých by sa hercom komplexne “vyrozprávať” príbeh nepodarilo. Vizuálny zážitok dopĺňala emóciami nabitá autorská hudbaspeváka, skladateľa a víťaza Česko Slovenského X-faktoruPetra Bažíka: “Bola to moja prvá skúsenosť s kompozíciou hudby pre pohybové divadlo. Vystihnúť atmosféru bez jasného scenára a dialógov je naozaj náročné. Bažík mal podľa vlastných slov k dispozícii len stručný opis základných scén. Musel preto naplno zapojiť fantáziu a predstaviť si, čo by sa v danom momente mohlo na javisku odohrávať: S Mirom sme potrebovali nahrať takmer hodinu čistej muziky. Snažil som sa, aby každá kompozícia v rámci scén bola iná a napriek tomu nadväzovala na ostatné. Som príjemne prekvapený, ako rýchlo sme sa dokázali naladiť na spoločnú strunu.”
Podľa slov riaditeľky Márie Priečinskej vsádza kolektív Strediska kultúry na Vajnorskej úsuilie do prezentácie netradičných a nekomerčných projektov, ktorých cieľom je diváka nielen zabávať, ale aj edukovať. “Doba je náročná, ľudia si potrebujú oddýchnuť, ale ešte dôležitejšie je otvárať im oči a pripomínať, čo je dôležité. Preto u nás v poslednom čase nájdete, okrem spomínaných zábavných žánrov, aj niečo na zamyslenie.” Priečinská dodáva, že bonusom predstavenia je práve jeho netradičné divadelné spracovanie, v ktorom účinkujú neherci s nadštandardným hereckým výkonom. V divákoch podľa nej vyvolalo silné reakcie:,,Chceli sme docieliť, aby predstavenie ľudí nenechalo ľahostajnými. Videla som, že niektorí plakali, iní mi hovorili, že mali zimomriavky. Preto verím, že sa nám to podarilo.”
Ďalšie reprízy In Periculo Gens si diváci v Novomestskom divadle budú môcť pozrieť v nasledujúcej divadelnej sezóne, od septembra tohto roka.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies