BRATISLAVA - Iniciátori poukázali napríklad na potrebu debyrokratizovať procesy, lepšie nastaviť legislatívu, rozšíriť dobré postupy, podporiť budovanie klímy a kultúry škôl či stabilizovať krízové postupy.
Odborníci na duševné zdravie a školstvo v utorok pred budovou ministerstva školstva odovzdali šéfovi rezortu Tomášovi Druckerovi podnety, ktoré je potrebné riešiť na zlepšenie duševného zdravia. Spísali ich aj na loptičky a prenechali mu ich.
Symbolicky tak apelovali na ministerstvo, aby medzi jeho vecnými sekciami a odborníkmi z praxe prebiehala konštruktívna a spolupracujúca komunikácia. Minister školstva poukázal na to, že v pracovných tímoch na rezorte sú aj odborníci z organizácií, ktoré stretnutie iniciovali.
"Potrebujeme sa nejakým spôsobom zjednotiť pre zmeny, ktoré si školstvo vyžaduje, a zmeny sa dajú robiť len vtedy, keď budeme o nich debatovať a diskutovať," podotkol Drucker.
Na niektorých predložených podnetoch sa podľa neho už pracuje a nedajú sa doručiť za deň. Jednotlivcov z terénu vníma ako odborníkov, ktorí vidia konkrétne problémy, pričom je podľa neho potrebné jasne pomenovať možné kroky na zlepšenie.
Iniciátori poukázali napríklad na potrebu debyrokratizovať procesy, lepšie nastaviť legislatívu, rozšíriť dobré postupy, podporiť budovanie klímy a kultúry škôl či stabilizovať krízové postupy. Rovnako sú za rozširovanie myšlienky ranných kruhov, dobudovanie terapeutistických miestností v poradenských zariadeniach či menej dozorov v školách, ktoré by podľa nich mohli byť nahradené kamerovým systémom alebo nepedagogickým personálom.
"Potrebujeme, a to možno ešte naliehavejšie, podporiť dospelých. Ľudské a demokratické podmienky na školách, na pracoviskách, spravodlivé ohodnotenie všetkých zamestnancov vrátane nás odborných," upozornil jeden z iniciátorov Viktor Križo zo Slovenskej komory učiteľov.
Spomenul aj potrebu supervízie odborných zamestnancov, kvalitného a bezplatného vzdelávania, ale aj kávovarov v školách pre pracovníkov škôl. Ako uviedla projektová manažérka duševného zdravia detí a mládeže za Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Lenka Svoradová, kľúčové je čo najviac posilniť prevenciu. Ide o výkon preventívnych programov v školách, ich dostupnosť pre centrá poradenstva a prevencie a takisto kvalitu.
"Aby riaditelia vedeli ich kvalitu vyhodnocovať. Ale aj preventívne aktivity a psychosociálnu podporu zo strany učiteliek a učiteľov, ktorá keď bude prítomná, bude konštantná, bude narastať, tak veríme tomu, že zmierni to, s akými závažnými problémami deti prichádzajú a ako veľa ich je," dodala.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies